کد خبر: ۴۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر



معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: مقاومت برخی توزیع‌کنندگان نسبت به هشدارهای دامپزشکی یکی از چالش‌های دامپزشکی استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» افزود: مباحث بهداشتی همانند یک شبکه است که در آن حلقه‌های متعددی وجود دارد که اگر بخواهیم به خوبی در جامعه گسترش دهیم باید همه این حلقه‌ها با یکدیگر همکاری و همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می‌شود که ارائه هشدارها و نظارت‌های انجام شده از سوی ناظران دامپزشکی منجر به مشاجره و درگیری از طرف توزیع‌کنندگان می‌شود اما اگر به‌دنبال گسترش سلامت در جامعه باشیم باید همه این حلقه‌ها باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین عامل انتشار بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در این استان چه بوده است؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علل گسترش بیماری مشترک در این استان سلیقه مردم نسبت به مصرف فرآورده‌های غیر پاستوریزه و سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانید مصرف مردم را از فرآورده‌های دامی سنتی به‌صورت سوی پاستوریزه سوق دهیم میزان بروز این بیماری‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چرا با وجود تبلیغات فراوان بمنظور این‌که شهروندان مواد لبنی سنتی را کمتر مصرف کرده و بیشتر مواد پاستوریزه را مصرف کنند اما استقبال از مواد سنتی روز به روز بیشتر می‌شود؟ توضیح داد: شاید یکی از علل این امر قیمت پائین مواد لبنی سنتی نسبت به پاستوریزه باشد اما باید بازنگری‌هایی در نحوه مصرف مردم به وجود آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تب مالت بیماری مشترک میان انسان و دام است که میزان شیوع آن در استان زیاد است؟ نیز خاطرنشان کرد: میزان بروز این بیماری در میان جمعیت دامی استان زیاد نیست و تبدیل به یک دغدغه برای مسئولان نیز نشده است و مصرف مواد لبنی سنتی مهم‌ترین عامل بروز این بیماری در میان جمعیت انسانی است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
ممنون از انعکاس مشکلات و ریشه یابی آنها
آقای دکتر کیفیت محصولات حتی پاستوریزه برای مردم سوال برانگیز است و حتی بهداشت و دامپزشکی نیز نمی توانند تضمینی در این مورد به مردم بدهند
وجود بقایای آنتی بیوتیکی، آفلاتوکسین ها، مواد افزودنی غیر مجاز و ... در مواد خام پروتئینی (شیر، مرغ و ...) از جمله مشکلاتی است که نمی توانیم انکار کنیم و مردم هم نه فقط به دلیل قیمت بلکه در مواردی به دلیل کیفیت از خرید محصولات پاستوریزه خودداری می کنند
نظر شما
ادامه