کد خبر: ۴۲۸۸۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد شایعه شناسایی کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی چند روز گذشته در مرغداری های استان را تکذیب کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است  .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی اکبر حدادزاده» تاکید کرد: مردم باید مراقب برخی شایعه ها در فضای مجازی و رسانه ها باشند و فریب نخورند .

وی اظهار کرد: سال گذشته هفت کانون ابتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد شناسایی شد که اقدام لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده صورت گرفت .

حداد زاده به مرغداران استان توصیه کرد که شرایط بهداشتی را رعایت کنند، زیرا این بیماری به راحتی قابل کنترل است .

وی تاکید کرد: با توجه به گرم شدن هوا ، امکان درگیری واحدهای مرغداری در دمای ۴۰ درجه به برخی بیماری ها وجود دارد که فعالان این صنعت در این زمینه باید به نکات بهداشتی لازم توجه داشته باشند .

به گفته مدیرکل دامپزشکی یزد، این استان علاوه بر تامین نیاز داخلی خود بخشی از مرغ و تخم مرغ مورد نیاز دیگر مناطق کشور را تامین می کند و بخشی از تولید به خارج صادر می شود .

وی ادامه داد: این موضوع بیانگر سخت کوشی پرورش دهندگان و نظارت بر کیفیت و سلامت پرورش دام و تولید فراورده های خام دامی استان است .

مجموع واحدهای مرغدارای استان یزد یکهزار و ۱۰۰ مورد اعلام شده است .

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  H5N8، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

اولین بار گزارش‌ رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس  H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام  (OIE)داده شد .

در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آن را در کشور های خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس  H5N8 است .

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد، طوریکه در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد .

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود .
آنفلوآنزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند .

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سازمانهای خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO) ، بهداشت جهانی  (WHO) و بهداشت جهانی دام  (OIE) منعقد شد .

چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی اعلام شد، در یک مزرعه پرورش طیور در مکلنبورگ آلمان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشکیل و همزمان، این بیماری در چند کشور دیگر مشاهده شد .

به گفته برخی کارشناسان، در سال ۲۰۱۴ -۲۰۱۵ صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوآنزا ۲٫۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش آید، از نظر اقتصادی و بهداشتی، دچار زیان های فراوانی خواهد شد .
 
نظر شما
ادامه