کد خبر: ۴۲۸۸۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر گیتی کریم» افزود: چطور است که الان با داشتن حتی یک نفر استادیار در دانشگاه‌هایی که دوره دامپزشکی در آنها تدریس نمی‌شود، تخصص بهداشت مواد غذایی راه‌اندازی می‌کنند؟
 
حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو وابسته و رئیس شاخه بهداشت مواد غذایی گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با پایگاه خبری حکیم مهر، ضمن انتقاد از جایگاه کنونی بهداشت مواد غذایی در ایران، گفت: «آن زمان که بنده مشغول به تحصیل بودم، مسأله بهداشت مواد غذایی به شکل کامل در اختیار دامپزشکان بود؛ حتی تا دهه چهل و اوایل دهه پنجاه نیز صرفاً دکترهای دامپزشک در امر بهداشت مواد غذایی دارای پست بوده، اظهار نظر می‌کردند و فعالیت‌های دولتی و دانشگاهی انجام می‌دادند.»
دامپزشک را صرفاً از دیدگاه درمان حیوانات می‌شناسند
 «دکتر گیتی کریم» با تاکید بر اینکه به غیر از دامپزشکان فرد دیگری نبود که بتواند در کار بهداشت غذا اظهار نظر کارشناسی داشته باشد، ادامه داد: «متاسفانه بعد از اینکه تعداد دانشجو در کشور زیاد و رشته‌های مختلف ایجاد شدند، شرایطی پیش آمده که خیلی از افراد حتی در سطح بالای تحصیلات نیز تفاوت میان تغذیه، صنایع غذایی و بهداشت غذایی را نمی‌دانند و در جریان نیستند که کار دامپزشک چیست، کما اینکه صرفاً دامپزشک را از دیدگاه درمان حیوانات می‌شناسند.»
نقش بهداشت مواد غذایی در دامپزشکی بسیار کمرنگ شده است
وی با طرح این سوال که اساساً چرا دامپزشکان حیوانات را درمان می‌کنند؟، تصریح کرد: «فارغ‌ از مساله پت، تمام تلاش دامپزشکان متمرکز بر این است که غذای سالم انسان تامین شود، لذا این دامپزشک است که می‌تواند در مورد گوشت و تمام غذاهایی که منشاء حیوانی دارد، اظهار نظر کارشناسی کند؛ اما متاسفانه در حال حاضر نقش بهداشت مواد غذایی در دامپزشکی بسیار کمرنگ شده و در سال‌های اخیر متولیان دیگری پیدا کرده و موازی‌کاری صورت می‌گیرد. این معضل همگام با رشد جمعیت و دانشگاه‌ها و پذیرش زیاد دانشجو به وجود آمده که باید مورد بررسی قرار گیرد.»
جرأت نمی‌کردم دوره تخصصی بهداشت مواد غذایی را در وزارت علوم راه‌اندازی کنم
دکتر کریم با یادآوری اینکه تخصص بهداشت مواد غذایی از سال ۷۴ در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: «آن زمان بنده سرپرست دوره بودم و با وزارت علوم همکاری می‌کردیم. بعد از دوران جنگ، ایجاد تخصص‌های دامپزشکی آغاز شد و من با اینکه عضو کمیسیون ۵ نفره بودم، با وجود داشتن اساتیدی که تمام آنها تخصص داشتند و از سال‌ها تجربه و تبحر برخوردار بودند، اما جرأت نمی‌کردم که این دوره را در وزارت علوم راه‌اندازی کنم. در ادامه و در سال ۷۴ فشارهای زیادی که از اطراف بر من وارد شد، باعث شد تا در آن سال، این رشته را راه‌اندازی کنیم.»
راه‌اندازی دوره تخصص بهداشت مواد غذایی بدون داشتن حتی یک نفر استادیار
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اضافه کرد: «چطور است که الان با داشتن حتی یک نفر استادیار در دانشگاه‌هایی که دوره دامپزشکی در آنها تدریس نمی‌شود، تخصص بهداشت مواد غذایی راه‌اندازی می‌کنند؟ من نمی‌دانم به چه کسی باید شکایت کرد؟ امروز شاهد موازی‌کاری در این عرصه هستیم و تمام دانشکده‌های گروه علوم پزشکی و حتی دانشکده‌های دیگر، هم فوق لیسانس و هم دکترای ایمنی و بهداشت غذا دارند. در حالی که دکترای بهداشت مواد غذایی باید زمینه این کار را داشته باشد، انگل‌شناسی، باکتری‌شناسی و ویروس‌شناسی بداند و در بحث بیماری‌های حیوان مهارت داشته باشد.»
موازی‌کاری‌ها به مرحله خطرناکی رسیده است
رئیس شاخه بهداشت مواد غذایی گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم تصریح کرد: «آن زمان که ما فارغ‌التحصیل و وارد دنیای مارکتینگ کار و زندگی شدیم، در تمام کارهای مربوط به به بهداشت غذا، چه منشاء حیوانی و چه منشاء گیاهی، اظهار نظر می‌کردیم و مشکلی هم وجود نداشت. نمی‌دانم امروز چه اتفاقی افتاده که تا این اندازه درگیر موازی‌کاری هستیم و این موازی‌کاری‌ها به مرحله خطرناکی رسیده است. چراکه بهداشت غذا با جان و زندگی انسان‌ها ارتباط دارد.»
هیچ‌گونه تعاملی میان متولیان مختلف بخش بهداشت مواد غذایی وجود ندارد

وی با انتقاد از اینکه هیچ‌گونه تعاملی میان متولیان مختلف بخش بهداشت مواد غذایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «مساله تعامل بستگی زیادی به فرد و شخص دارد و مربوط به سیستم نیست؛ یعنی در واقع کسی که ارتباط بیشتری با مدیر سیستم دارد، مورد نظرخواهی قرار می‌گیرد. خود بنده سال‌ها و در زمان یکی از مدیران کل، مشاور ایشان بودم اما همکاری من در همان جا تمام شده است. افرادی که من را می‌شناسند ممکن است در زمینه بهداشت شیر درخواست همکاری کنند، اما این همکاری و نظرخواهی به شکل ساختارمند نیست.»

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتررضایی مجاز
|
Germany
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
بنده جز اولین ورودی دکترای تخصصی بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودم که اساتیدی مانند ایشان، دکتر رکنی، دکتررضویلروغیره در نهایت تخصص و تبحر خویش به رزیدنت های مشتاق و علاقه مندی مثل بنده ، اموزش های کاربردی میدادند و درنهایت باایجادانگیزه وشور وشوق مضاعف ،دانشجو مسیر خودرا پیدامیکرد بدون هرگونه تبعیض و تضییع جایگاه علمی وحرفه ای دانشجو،من که مدیون زحمات این اساتیدم.
ناشناس
|
Japan
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
جالب است که وزارت بهداشت کل سیستم دامپزشکی را دور زده است, و به صورت جزیره ای و بدون توجه به ساختار های موجود کشور برای خودش رشته تعربف میکند.
حامد
|
United States of America
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
وجود اساتیدی مثل خانم دکتر کریم که هم اسطوره علم و اخلاق برای دانشجویان خود هستند بسیار کم نظیر و پرارزش هستند
ایشون چندین نسل از دانشجویانی رو در سخت ترین زمانها تربیت کروند که الان همگی پایه استادی دارند
جای اون رو داره تااز وجود بی نظیر اساتیدی مثل خانم دکتر در تعیین ساختارها و الگوهای مدیریتی نظر گرفته شه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
علت موازی کاری دور بودن دامپزشکی از وزارت بهداشت است.
وقتی مرتب از سیستم سلامت واحد حرف میزنیم لازمه چنین سخنی در این است که سیستم سلامت را از نظر آموزشی و سازمانی در یک راستا ببینیم.

دامپزشکی (اجرایی و آموزشی) فرسنگ ها با وزارت بهداشت فاصله دارد، اگر واقعا همه میخواهیم دامپزشکی دوباره باز تعریف شود، لزوما اساتید و دست اندرکاران اجرایی باید این رشته را به سمت وزارت بهداشت هل بدهند. و گرنه با این اوضاع، دامپزشکی ایران در سقوط آزاد خواهد ماند.
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
با سلام خدمت همه همكاران محترم و عرض ارادت به استاد ارزشمند دامپزشكي سركار خانم دكتر كريم
واقعا باعث تاسف است كه امروز ميبينيم در برخي دانشگاه هاي كشور (دانشگاه ازاد كازرون و...) رشته دكتري تخصصي مواد غذايي وجود دارد و از اين بدتر اينكه افراد غير دامپزشك(فوق زيست شنايي،مواد غذايي و...) مي تواند در اين رشته ادامه تحصيل نمايند.
فرض كنيم يك فرد با داشتن فوق ليسانس مهندسي مواد غذايي در اين رشته پذيرفته شود و در آينده بخواهد بازرس گوشت دام يا طيور شود،چنين فردي كه اطلاعاتي درخصوص بيماري هاي دام و طيور ندارد(يك دامپزشك حداقل ١٠٠واحد بيماري دام و طيور خوانده)،چگونه مي خواهد بازرسي قبل از كشتار انجام دهد؟چگونه انواع ضايعات كشتارگاهي كه لازمه ان شناخت بيماري است را تشخيص دهد؟با خواندن چند واحد بهداشت گوشت در دوره تخصص بدون داشتن دانش پايه از بيماري هاي دامي؟ آيا اين فرد در زمان بازرسي لاشه نبايد آناتومي دام بداند و بتواند فرضا غده مدياستين را بشناسد؟اگر آشنايي با بهداشت گوشت نياز به دانش پايه(آناتومي،باكتري شناسي دام،ويروس شناسي و...و بيماري هاي دام أعم از عفوني و متابوليك و... )ندارد چقدر ساده است متخصص دامپزشك شدن.همه مي دانيم دوره دكتري تخصصي بهداشت مواد غذايي چند واحد (حدودا ١٠-١٥واحد)بيشتر نيست.حال با اين چند واحد فرد(فوق ليسانس زيست شناسي،مواد غذايي و...) مي تواند در تمام حوزه فرآورده هاي خام دامي إظهار نظر و مشغول به كار شود فقط با گذراندن چند واحد!!!!!!!!!واقعا چرا با سلامت مردم بازي ميشه؟چون چند استاد محترم دانشگاه آزاد يا...ميخواهند ادامه حيات شغلي داشته باشند ؟يا فلان دانشگاه ميخواهد كسب درآمد كند و بقا داشته باشد؟اين كه همان سياست ايران خودرو و سايپا است.
واقعا به دامپزشكان در اين زمينه ظلم فاحش شد.
بنده شخصا اين افراد رو هيچگاه همكار و هم صنف خود نمي دانم و از رياست محترم نظام دامپزشكي كشور جناب آقاي دكتر صفري خواهشمندم كه براي اينگونه افراد شماره نظام صادر نكنند و عضو نظام نشوند.
ناشناس
|
Australia
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
من دانشجوی ایشان نبودم ولی مخلصم چون کتاب مفیدی دارند ارزوی طول عمر با برکت ما را چه شده است که این اساتید را خانه نشین کرده ایم مگر استاد بازنشسته میشود انوقت یکعده افرادی جانشین کرده ایم شب حفظ میکنند روز تدریس میکنند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
بنده از دانشجوهای خانم دکتر بودم واقعا استاد فرهیخته و وارسته ای هستند ایشون
حیف اگه اساتیدی چون سرکار خانم دکتر کریم به حاشیه رانده بشن
nina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
پرفسور گیتی کریم عزیز چه شیوا درد دل مارو بیان کردید...
نظر شما
ادامه