کد خبر: ۴۲۹۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر



كارشناس زنبور عسل در برنامه پايش يكي از علل بيماري نوزماي زنبور عسل را امواج تلفن همراه معرفي كرد و گفت: ملكه اصلاح شده كه قادر به توليد ملكه هاي ديگر است، به قيمت يك و نيم ميليون تومان به فروش مي رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، كارشناس پرورش زنبور عسل از اردبيل در برنامه پايش از شبكه يك سيما با موضوع كارآفريني در حوزه زنبورداري اظهار كرد: با توجه به اينكه شغل پدري در زمينه زنبور داري بود از سن ۱۲ سالگي به اين حوزه وارد شدم و حدود ۲۲ سال است در زمينه زنبورداري و اصلاح نژاد زنبور ها فعاليت مي كنم.

«رضا اشرفي» افزود: در سال ۹۱ با همكاري پدر و برادران شركت تعاوني در حوزه پرورش زنبور عسل ايجاد كرديم و خوشبختانه در سال ۹۴ به عنوان اولين مجموعه دانش بنيان كشور در حوزه زنبور عسل با اجراي تلقيح مصنوعي و اصلاح نژاد معرفي شديم.

وي گفت: با تلاش‌هاي فراوان موفق به اصلاح نژاد ملكه‌اي با عملكرد سه برابر بيشتر از حالت طبيعي شديم به اين ترتيب كه در حالت طبيعي به ازاي هر كلني توليد عسل ۸ كيلوگرم است، در حاليكه كلني‌هاي حاصل از ملكه اصلاح شده قادر به توليد ۲۵ كيلوگرم عسل هستند.

كارشناس پرورش زنبور عسل با بيان اينكه زنبور عسل هاي هر منطقه متناسب با اقليم آن منطقه هستند، تصريح كرد: براي پرورش و تكثير زنبور عسل استفاده از شكر به دليل سازگاري با سيستم زنبورها مشكلي ندارد، البته فصل تكثير و پرورش زنبور عسل براي استفاده از شكر يا عدم استفاده از ان تاثيرگذار است، ولي براي بدست آورن عسل هاي با كيفيت نبايد از شكر استفاده كرد.

وي افزود: طبق استانداردهاي اروپا و آمريكا وجود ساكارز تا ۵ درصد در عسل بلامانع است و از تركيبات گياهي براي تقويت سيستم ايمني زنبورهاي عسل استفاده مي‌كنيم.

اشرفي اظهار كرد: ملكه تلقيح شده به قيمت ۸۰ هزار تومان و ملكه اصلاح شده با قابليت توليد ملكه‌هاي جديد به قيمت يك و نيم ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

وي بيان كرد: بيماري نوزما يك بيماري خطرناك در زنبور عسل است كه تغذيه نادرست و امواج تلفن همراه از علل اين بيماري مي‌باشد و براي پرورش اصولي زنبور عسل ۵ ايستگاه پرورش در دل كوه‌هاي سبلان استان اردبيل كه امكان استفاده از تلفن همراه وجود ندارد ايجاد كرده‌ايم.

كارشناس پرورش زنبور عسل گفت: زنبورداران به سه دسته مبتدي، نيمه حرفه‌اي و حرفه‌اي تقسيم مي‌شوند و حدود دو سال است كه آموزش‌هاي كوتاه مدت براي زنبورداران برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه زنبور عسل با محيط زيست به دليل گرده افشاني ارتباط تنگاتنگي دارد، تصريح كرد: زهر زنبور عسل به قيمت كيلويي حدود يك ميليارد تومان، ژله رويال درجه يك ايراني به قيمت ۱۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد و هر كلني زنبور عسل ساليانه ۴۰۰ هزار تومان سوددهي دارد در حاليكه اين مبلغ در كلني‌هاي اصلاح شده بالاتر مي‌باشد.

اشرفي در پايان خاطرنشان كرد: در هر سال جمعيت كلني نسبت به سال قبل يك و نيم برابر مي‌شود و توليد كندوهاي هوشمند طرح مهم ديگري است كه در مرحله بهره برداري است.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چگوارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
درباره زنبور عسل و پرورش و بیماریهای آن از دوستانی که اطلاعات دارند خواهش میکنم راهنمایی کنند
با معرفی کتاب و سایت و ...
اجرکم عندالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
0
شیوه تحقیق این دانشمند محترم جای سوال دارد!!
نظر شما
ادامه