کد خبر: ۴۳۰۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

بزرگترین مشکل دامی شهرستان ورامین نداشتن قرنطینه دامی در این شهرستان است. در این شهرستان چند گذرگاه ورودی وجود دارد و برای کنترل آن حتما باید ایستگاه قرنطینه ایجاد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، قرنطینه به عنوان یکی از ارکان و ابزارهای مهم تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، از جمله اجرای پروژه‌های پیشگیری، کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی مطرح است. با توجه به مشکلات پیش روی حوزه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار دامی کشور، از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی، شیوع و گسترش آنها در کشور و هشدارهای جهانی بخصوص در مورد آنفلوانزا، ضرورت توسعه و افزایش تعداد پست‌های قرنطینه دامی را دو چندان می‌کند و غفلت از آن تلفات سنگین دام‌های سبک و سنگین در اکثر روستاهای کشور را در بر خواهد داشت.

رئیس اداره تولیدات دامی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با ایانا، بزرگترین مشکل دامی این شهرستان را نداشتن قرنطینه دامی در این شهرستان عنوان کرد و گفت: در این شهرستان چند گذرگاه ورودی وجود دارد و برای کنترل آن حتما باید ایستگاه قرنطینه ایجاد شود.

«محمد قریشی» با بیان اینکه همین مساله سبب می‌شود که در صورت بروز مشکل برای دام‌ها انتقال سریع بیماری به این شهرستان صورت بگیرد، افزود: به طور مثال در صورت بروز مشکل در سلفجگان قم، روز بعد به دلیل انتقال دام‌ها در شب، سریعا به این منطقه منتقل خواهد شد.

او ادامه داد: این شهرستان رتبه دوم گاوهای شیری و رتبه یک گاوهای گوشتی را در بین شهرستان‌های تهران دارد.

قریشی تعداد دام‌های شیری را در حدود 16 هزار دام عنوان کرد و افزود: میزان تولید شیر این شهرستان 127 هزار تن در سال و در حدود 350 تن در روز است.

رئیس اداره تولیدات دامی شهرستان ورامین در خصوص وضعیت تولید گوشت در این منطقه گفت: میزان تولید گوشت در این منطقه براساس محاسبه گذشته که وزن دام در زمان ورود به شهرستان و پرواری آن هم محاسبه می شد، به 25هزار تن می‌رسد. در صورتی که اگر پرواری گاو را از میزان گوشت وارد شده به شهرستان کم کنیم، میزان گوشت تولیدی 14هزار تن است.

او تعداد دامداری‌های موجود در این شهرستان را دو هزار واحد دامداری عنوان کرد و ادامه داد: 183 دامداری شیری به صورت سنتی و همچنین 75 واحد صنعتی در این شهرستان وجود دارد که در حدود 59 واحد از این تعداد فعال هستند و مابقی به دلیل شرایط بد اقتصادی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

قریشی همچنین نوسانات قیمت نهاده‌های دامی را از دیگر مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد و افزود: به دلیل انحصاری بودن واردات نهاده‌های دامی در دست افراد خاص شاهد این مشکلات هستیم و امیدوارم نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

او ادامه داد: قیمت پایین شیرخام تحویلی به کارخانه‌ها نیز از مشکلات دیگر این حوزه و دامداران است که همین مساله سبب می‌شود که هزینه‌های جاری دامداری‌ها نیز تامین نشود اما به دلیل اینکه نمی‌توان از شیرها در مدت طولانی نگهداری کرد، دامداران مجبور به فروش هستند.

او مشکل کمبود واکسن را نیز از دیگر مشکلات دامداران عنوان کرد و افزود: همچنین پرداخت تسهیلات در محدوده زمانی خاص که معمولا 30 تا 45 روزه است و معمولا در اواخر هرسال اتفاق می‌افتد، نیز نتوانسته گره‌ای از مشکلات دامداران باز کند.

رئیس اداره تولیدات دامی شهرستان ورامین ادامه داد: زمان دریافت وام‌، دامداران بالاجبار مجبور به خرید دام می‌شوند و همین مساله سبب می‌شود با قیمت پایین آن‌ها را بفروشند‌؛ زیرا برنامه‌ریزی برای نگهداری دام‌های گوشتی معمولا 8، 10 و 12 ماهه است و پس از آن نگهداری آن‌ها به دلیل مصرف غذا و ایجاد چربی برای دامداران سودی ندارد.

قریشی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات باید در تمام طول سال صورت گیرد و البته این پرداخت‌ها با سود تسهیلاتی پایین صورت گیرد تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

او در پایان گفت: به گفته دامداران میزان دامداری‌های این شهرستان کاهش یافته است‌، اما بنابر اطلاعات موجود میزان گاوداری‌های این شهرستان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری نداشته است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند دامپزشکی
|
United States of America
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
آره بابا خیلی مشکل بزرگیه نه اینکه پست قرنطینه های جاهای دیگر مفیدند فقط مونده ورامین که توسط آن بیچاره کارمند را بکار بکشید و حضرات عظام برای خود حق مدیریت و اضافه کاری و ماموریت و پاداش بگیرند
نظر شما
ادامه