کد خبر: ۴۳۰۸۴
 

حکیم مهر: بسته‌بندی مواد غذایی در ایران سوژه چند روز اخیر مصاحبه‌های پایگاه خبری حکیم مهر بوده است که به بهانه آن، با چندین نفر از اساتید صاحب نظر در این حوزه به گفت‌وگو نشستیم. در این مطلب قصد داریم تا با یک فعال بخش خصوصی حوزه بسته‌بندی مواد غذایی صحبت کنیم تا با مشکلات و مصائب این حوزه به شکل ملموس‌تر آشنا شویم.

«مهندس محمدتقی غریب» معتقد است که اگر در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی در ایران، در سطح ایده‌آل نباشیم، اما کمتر از آن هم نیستیم.

وی با یادآوری اینکه طی چند سال اخیر صنعت بسته‌بندی در ایران رشد خوبی را تجربه کرده است، می‌گوید: «به این شکل نیست که در این صنعت به شکل کامل از دنیا بی‌خبر باشیم. کمااینکه بنده چندین بار تجربه حضور در نمایشگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی را داشتم و از نزدیک دیدم که با فنون دنیا آشنا هستیم و بسته‌بندی ما کمتر از آنها نیست. اما وضعیت کنونی به شکلی است که از ماشین‌آلات روز دنیا بی‌بهره هستیم.»

مهندس غریب ادامه می‌دهد: «عمده‌ترین‌ ضعف ما در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، تهیه مواد اولیه است. به عنوان مثال اگر محصول "دنت" را در نظر بگیریم، سرمایه‌گذاران زیادی هستند که مایلند در این زمینه کار و تکنولوژی مربوط به آن را وارد کنند اما مساله این است که در بحث سخت‌افزاری آن مشکل داریم.»

این فعال بخش خصوصی حوزه بسته‌بندی مواد غذایی با تاکید بر اینکه بسته‌بندی محصول دنت خیلی ساده است، تصریح می‌کند: «این بسته‌بندی می‌تواند عمر ماندگاری محصول را تا ۵ ماه تضمین کند و از این نظر بازار خوبی برای ما باشد اما چون امکانات بسته‌بندی را نداریم از قافله عقب مانده‌ایم.»

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران ما به خاطر مسائل مربوط به تحریم‌ها فاقد دانش تولید و توان واردات ماشین‌آلات بسته‌بندی هستند، خاطرنشان می‌کند: «ما در صنعت لبنیات، واحدی را داریم که دفتر مرکزی آن در بحث صنعت بسته‌بندی نانو ورود کرده‌اند اما این نوع بسته‌بندی هم مسائل سخت افزاری خاص خود را طلب می‌کند که در آن حوزه وابستگی به خارج از کشور داریم.»

مهندس غریب ادامه می‌دهد: «اگر بخواهیم شرایط این تکنولوژی را در داخل مهیا کنیم، نیازمند زمان هستیم.»

 
 
نظر شما
ادامه