کد خبر: ۴۳۰۹۸


مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی از ابلاغ دستور العمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سیدمجید خرازیان مقدم» در اولین جلسه کارگروه سازمان حفاظت محیط زیست درباره بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری که با حضور مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور بیماری‌ها و نمایندگان یگان حفاظت و دفتر شکار و صید و دفتر حیات وحش برگزار شد، گفت: ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش کشور برای اولین بار در تعدادی از قوهای تالاب انزلی گزارش شد و در طی سال‌های اخیر سویه‌های جدیدی از این ویروس در حیات وحش و پرندگان بومی و صنعتی مشاهده شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی افزود: ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نظر اقتصادی اثرات سوء بر صنعت مرغداری کشور طی سال‌های اخیر داشته است. این ویروس در حیات وحش نیز از دو جنبه حائز اهمیت است زیرا پرندگان وحشی می‌توانند به‌عنوان حامل ویروس آن‌ را به پرندگان اهلی منتقل کنند. در مواردی ویروس بیماری، موجب تلفات زیادی در پرندگان وحشی و به‌ویژه پرندگان مهاجر آبزی می‌شود بنابراین هر گونه اقدام درباره پیشگیری از شیوع ویروس عامل بیماری همچنین کنترل بیماری منوط به تعامل و همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و ... است.

وی در ادامه گفت: به همین منظور دستورالعمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با محوریت سازمان دامپزشکی کشور و همکاری کلیه دستگاه‌های ذیربط تهیه و ضمن تبیین و تفکیک وظایف دستگاه‌ها، نهایتا ابلاغ شده و لازم است که سازمان حفاظت محیط زیست نیز همچون سنوات گذشته همکاری لازم را درباره مقابله با این بیماری انجام دهد.

مقدم با اشاره به اینکه پیشنهادات اصلاحی مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست درباره وظایف پیش‌بینی شده مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست در دستورالعمل مذکور به ستاد اجرایی آنفلوانزا منعکس شده است، گفت: در اولین جلسه کارگروه آنفلوانزا طی سال‌جاری که هفته گذشته در محل معاونت محیط طبیعی برگزار شد، سعی شد نسبت به تفکیک وظایف اعضای کارگروه آنفلوانزا در سازمان حفاظت محیط زیست اقدام شود.

وی ادامه داد : اقداماتی که لازم است از جانب ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی به انجام رسد، مورد بحث قرار گرفت و با توجه به تاکید معاونت محیط طبیعی بر لزوم راه‌ اندازی سیستم پایش در سطح کشور و اطلاع رسانی به‌ موقع از استان‌ها به ستاد در مواقع مواجهه با موارد مشکوک به بیماری همچنین مواردی که از جانب مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ضرورت داشتن بانک اطلاعاتی مناسب، پیشرو بودن در اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با بیماری در حیات وحش کشور، تجزیه و تحلیل وقوع بیماری در حیات وحش طی سال‌های گذشته و ضرورت همکاری و تعامل ستاد و استان‌ها ارایه شد.

مقدم در پایان تصریح کرد: مقرر شد ضمن ارسال دستورالعمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی، در جلسه بعدی کارگروه وظایف ستادی و استان‌ها با جزییات کامل احصا و به دفاتر ستادی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی ابلاغ شد.


 
 
نظر شما
ادامه