کد خبر: ۴۳۱۵۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: اگر قرار است ناظرین فنی بهداشتی در قبال سلامت غذا مردم پاسخگو باشند، باید استقلال عمل هم داشته باشند؛ ناظران فنی دامپزشکی نباید به کارفرماها وابسته باشند ...



حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: اعتقاد داریم وزارت علوم با ساختار فعلی کفایت لازم برای رشته دامپزشکی را ندارد، اما با آنکه کیفیت آموزش وزارت بهداشت را قبول داریم، این وزارتخانه در طرح تحول سلامت توجهی به دامپزشکان نکرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدرضا صفری» در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد به کارهای انجام شده طی یکسال اخیر برای احقاق حقوق حوزه دامپزشکی اشاره کرد و گفت :در سال گذشته ۳-۲ مصوبه خوب از مجلس گرفتیم که یکی از آنها ممیزی مراکز حوزه دامپزشکی بود و در کنار آن ماده ۳۴ برنامه ششم توسعه که مسئولیت نظارت بر سلامت غذا را دارد و آیین‌نامه آن اکنون در دولت مصوب خواهد شد، را نهایی کرد.

وی به صراحت گفت: اگر قرار است ناظرین فنی بهداشتی در قبال سلامت غذا مردم پاسخگو باشند، باید استقلال عمل هم داشته باشند، تصریح کرد: ناظران فنی دامپزشکی نباید به کارفرماها وابسته باشند، تا در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند، اما متاسفانه این مهم با قوانین موجود امکان‌پذیر نیست و نگران هستیم که هم امنیت غذایی مردم و هم امنیت شغلی این افراد به خطر بیفتد.

صفری به تاریخچه ۵۰ سال برگزاری کنگره دامپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر ورقی در این تاریخ بزنیم نخستین موضوع کنگره دامپزشکان کمبود دامپزشک و پس از ان آموزش بوده است، اما بعد از ۵۰ سال باز موضوع اصلی ما آموزش است و امروز مشکلات حوزه دامپزشکی هم ناشی از بی‌تدبیری و هم عدم شجاعت در مدیریت است.

وی به پیگیری نظام دامپزشکی برای جلوگیری از فعالیت دانشکده‌های دامپزشکی بی‌کیفیت در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: اجازه ندادیم ۵ دانشکده دامپزشکی که فاقد صلاحیت بود، در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد و توانستیم ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری را راه بیندازیم تا در کیفیت آموزشی موثر باشد.

صفری با انتقاد از اینکه وزارت علوم نمی‌تواند با ساختار موجود بر کیفیت آموزشی حوزه دامپزشکی نظارت کند، افزود: ما اعتقاد داریم وزارت علوم کفایت لازم را برای رشته دامپزشکی ندارد و کیفیت آموزشی در این رشته تنزل یافته است تا جایی که سال گذشته فردی با رتبه بالای ۸ هزار در رشته دامپزشکی پذیرفته شده است.

صفری همچنین به این نکته اشاره کرد که مراکز آموزش عالی باید ممیزی،‌ نظارت و اعتبارسنجی شوند و در کنار آن مراکزی که کیفیت لازم را ندارند تعطیل شوند. چرا که کشور ما امروز صحنه عمل است و اگر دانشگاهی زیرساخت ندارد، باید تعطیل شود و نباید کسانی را تربیت کنیم که در بازار کار درمورد کیفیت کار آنها با مشکل مواجه شویم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران خاطرنشان کرد: دولت مکلف است در پایان آذر ماه هر سال اجرای قانون را به مجلس گزارش کند و ما ترجیح می‌دهیم که از نظر کیفیت آموزشی در حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت عمل کنیم، اما وزارت بهداشتی که پیشگیری را بر درمان مقدم بداند که متاسفانه در طرح تحول سلامت پیگیری‌هایی که در حوزه کاری‌ خودمان برای سلامت غذا انجام دادیم، زبانمان مو در آورد تا یکسری مسائل پیشگیرانه را در این حوزه پیگیری کنیم، اما نتیجه آن شد که وزیر بهداشت خطاب به رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور گفتند شما از این موضوع فعلاً پایتان را کنار بکشید.

وی با تاکید بر اینکه بهداشت مواد غذایی خواستگاه دامپزشکی است افزود: اینکه امروز محدودیت‌هایی برای همکاران دامپزشک ما ایجاد می‌شود، با نقش دامپزشکان و جایگاه آنها مغایرت دارد و این موضوع باید برای وزارت بهداشت تبیین شود که دامپزشک نقش مهمی در سلامت غذا دارد، همان طور که در هشت سال دوران دفاع مقدس این دامپزشکان بودند که سلامت غذا در جبهه‌های جنگ را برعهده داشتند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران در پایان گفت: اگر اقتصاد دامپروری ما اکنون دچار چالش‌های جدی شده است، نتیجه توجه کم به این حوزه است.



انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
.... به فکر اصلاح نظام دامپزشکی باشید که جز گرفتن پول و تشکیل کلاس هیچ کارایی ندارد ،...............
دامپزشک
|
France
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
پس چرا زودتر اقدامی برای الحاق تشکیلات دامپزشکی به وزارت بهداشت نمی کنید؟ باوجود اعلام موافقت وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس و دامپزشکان مجلس و تمایل جامعه دامپزشکی به این امرمهم هنوز فقط درحد حرف باقی مانده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
فرض. کنید امروز دامپزشکی رفت زیر نظر پزشکی وانها هم گفتند اموزش دامپزشکی بی کیفیت است خوب اقای دکتر صفری خود ادم اهل علم هستید مملکتی که 40 سال است دانشگاهایش با دنیای علم بی ارتباط بوده ودر یک دوره انقلاب فرهنگی بیشترین متخصصین. خود را از دست داده با چه نیرویی میخواهد نیروی کار امد برای جامعه تربیت کند.خود بهتر میدانید سطح اموزش در تمام دانشکدهای دامپزشکی یکسان بوده و تماما بیکیفیت اند.اکر تمام دانشکده ها را روی هم بگذاریم یکی هم از انها در نمی اید.پس اقای دکتر من بعنوان یک دانشگاهی هیچ تفاوتی بین اموزش زیر لوای وزارت علوم و بهداشت نمیبینم. ایا وزارت بهداشت میتواند برای دانشکده های دامپزشکی وسایل اموزش فراهم کند منظورم اینستکه میتواند فارم های اموزشی نظیر انچه در ترکیه عراق مصر سودان و تمام کشورهای همردیف ما. بعنوان رکن اساسی. اموزش است فراهم کنکندِِِِِِِِمدرسبن ما درحد تئوری میدانند و نه توان ارائه عملی دورس فارمی را دارند و نه در دانشگاه ها فارمی هست که اموزش داده شود.40 سال بی توجهی ووارد کردن نهاده های دامی بجای تولید باعث رکود و بیکاری در زمینه دامپزشکی شد و همه استعداد ها به رشته های غیر. تولیدی ولی پول ساز کشیده شد.بنظر بنده که از تعداد زیادی دنشکده دامپزشکی خارج از کشور دیدن کرده و خود انجا تحصیل نموده ام برای دامپزشکی و اصلاح اوضاعش. هیچ کار نمیشود انجام داد.
دامپزشک
|
Germany
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
دامپزشکی جز رشته هایی هست که نیاز به گذشت زمان و کسب تجربه دارد شما در دوره انترنی نمی تونید تمام کیس ها رو ببینید مخصوصا اساتید ما،که اگر شما به جای گاو،آجر هم کلینیک می بردید می گفتن تیلریوز گرفته چه برسه به تشخیص جابجایی شیردان یا کتوز یا اسیدوز تحت بالینی،ام سی اف.ترکیه شدیدا حمایت می کنه ولی ایران فقط تو جبهه هاست و درگیره.سیاست های خارجی برای عقب مانده کردن یه کشور از دو ابزار استفاده می کنن یکی درگیر کردن کشور به کارهای به درد نخور مثل جنگ.دوم، سلطه بر بعضی نیروهای پر نفوذ اون کشور.رشته دامپزشکی به مدیریت شدید و سریع نیاز دارد یا کلا بی خیال این رشته شده و مردم رو علاف نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
ای کاش یه نفر پیدا بشه که قدرت لازم برای انتقال حداقل آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت و درمان رو داشته باشه. ترو به خدا .عاجزانه التماس می کنیم.دستتون رو می بوسیم.هرکسی این توانایی رو داره اقدام کنه. دامپزشکی تنها رشته دکتری پیوسته وزارت علوم که داره به مرحله نابودی میره.بخدا قسم همه ما داخل یک کشتی هستیم اگه دچار مشکل به همه باهم نابود میشیم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
احسنت . دکتر صفری انسان شجاعی هستند تا اکنون کسی چنین حرفهایی نزده بود . ولی واقعا پیوستن ما به وزارت بهداشت هم بی فایده است چون آنها به سودشون است که درمان محور باشند و اینجوری کیسهاشون بیشتره . اگر پیشگیری مقدم بشه دیگر کسی مریض نمیشود که بخواهد درمان شود و بازار پزشکان کساد میشود . بنابراین مشخض است که مخالفت کنند .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
1 _ بخشی از بستری های بیمارستان بعلت تصادفات مخصوصا موتورسواران است اگر راهنمایی رانندگی هم واقعا خوب پیشگیری کند و در مردم هم فرهنگ سازی شود تخت ها خالی تر میشود .
2_ بخشی از مشکلات مردم در بیماری ها بعلت هوای آلوده است اگر به محیط زیست بها داده شود .
3_ بخش اعظمی از مشکلات مردم مربوط به سومی است که کشاورزان بی رویه استفاده میکنند کار اگر کنترل و پیشگیری شود .
دیگر جایی برای درمان محور بودن ن میماند . البته برای هزینه بردار است .
علی
|
-
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
با سلام اولویت اول تسریه.....
دکتر
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
آقای دکتر صفری شما ابتدا نظام دامپزشکی را اصلاح کنید چون الان چند ساله که انتخابات ............... به تعویق افتاده و همه کارتان شده پول گرفتن ......... از بقیه همکاران بدون ارایه هیچ گونه رفاهیاتی که قول میدهید
ناشناس
|
France
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
خوب پس چرا برای الحاق کاری نمی کنید. تا کی ما باید چوب جدایی از وزارت بهداشت رو بخوریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
این داستان ها سر گره زدن است دامپزشکی هرگز به وزارت بهداشت الحاق نخواهد شد ! دکتر صفری هم قبل از گفتن این حرف احتمالا با وزارت خانه تابعه هماهنگ کرده ! ..................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
از خاطرات دامپزشکان دیگر نیز در صفحه بگذارید ...... خاطره جدید بگذارید لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
دانش دامپزشكي بايد بر پاي خود بايستد.نياز به موارد ذكر شده ندارد.
نظر شما
ادامه