کد خبر: ۴۳۱۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

در پی ممنوعیت صادرات گوشت گوسفندی به دلایلی که اشتباه نامه نگاری خوانده می شود، گمرک از خروج دام سنگین نیز جلوگیری می کند. ممانعت از خروج دام سنگین موجب شده به دلیل عدم کشش بازار داخلی این دام ها بر روی دست دامداران بمانند و به گفته کارشناسان انباشت شوند؛ اتفاقی که علاوه بر افزایش هزینه تولید کاهش افت شدید کیفیت گوشت دام های سنگین را نیز به همراه داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، بهترین وزن برای انتقال دام سنگین به کشتارگاه کمتر از 400 کیلو گرم است، پس از این وزن گوشت دام به تدریج کیفیت خود را از دست داده و حجم چربی آن به شدت افزایش می یابد به نحوی که لاشه کاملا پوشیده از چربی و سفید رنگ می شود.

 - گوشت دام سنگین با وزن مناسب (زیر 400 کیلوگرم)

 - گوشت دام سنگین با وزن کشتار نامناسب (بیش از 400 تا 900 کیلوگرم)

دام های که انباشت شده اند به دلیل کاهش کیفیت گوشت با قیمت پایین تری نیز از دامدار خریداری می شوند، به عبارت دیگر دامدار در عین پرداخت هزینه بیشتر برای نگهداری دام خود را نیز با قیمت کمتری به فروش می رساند و در نتیجه زیان بیشتری را متحمل می شود.

شرایط به وجود آمده برای صنعت پرواربندی در پی ممنوعیت صادرات ادامه حیاط این صنعت را دچار مخاطر کرده است، صنعتی که در صورت خاموش شدن چراغ واحدهای تولیدی آن کشور را بیش از گذشته به واردات گوشت قرمز وابسته خواهد کرد.

در تشریح شرایط بحرانی پرواربندان دام سنگین، «منصور پوریان» رئیس شورای تامین دام کشور نبود مشتری برای دام سنگین موجب شده دامداران به اجبار دام ها را در واحدهای خود نگهدارند که نتیجه ای جز انباشت به همراه نداشته است.

وی ادامه داد: دامی که انباشت شود، علاوه بر افزایش هزینه تولید، کاهش کیفیت گوشت و زیان دامدار را نیز به همراه دارد.

پوریان با بیان اینکه طولانی شدن دوره پرورش موجب شده دامداران تعدادی از دام ها خود را فدای نگهداری سایر دام ها کنند، افزود:  این امر در بین دامداران به اصلاح "به دام خود گوشت می هد" معروف شده و نشان از شرایط بد اقتصادی دامدار دارد.

به گفته پوریان افزایش هزینه نگهداری و تولید دام سنگین در حالی است که هر کیلوگرم گوشت دام انباشت به دلیل افت کیفیت 14 تا 15 هزار تومان درب دامداری خریداری می شود، در حالی که هر کیلوگرم گوشت دام با وزن زیر 400 کیلوگرم 16 تا 17 هزار تومان است.

وی اتفاقی که برای صنعت پرواربندی دام سنگین رخ داده است را نتیجه یک اشتباه در نامه نگاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست که ابلاغ اشتباه، ممنوعیت صادرات تمامی گوشت های قرمز، به گمرکات را در پی داشته است.

پوریان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار قانونی محصولات کشاورزی چندین بار این اشتباه را به وزارت صنعت و معدن انتقال داده است اما آن ها تا امروز اقدامی برای رفع این اشتباه انجام نداده اند.

رئیس شورای تامین دام کشور با یادآور اینکه پیش از این 5 هزار راس دام سنگین ماهانه از کشور خارج می شد، گفت: هر چند این رقم چندان زیاد نبود اما، تعادل را در بازار را حاکم می کرد و لازم است دوباره این به جریان بیفتد.

پوریان میزان جمعیت انباشتگی دام سنگین در کشور را  170 هزار راس عنوان کرد که 150 هزار راس آن ها بالای 600 کیلوگرم هستند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نقاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
وزارتخانه ای که خودش ازبزرگترین ومخوف ترین دلالان دام ونهاده های دامی است بحث تولید جایگاهی ندارد واین چیزی است هیچکس نمی خواهد بفهمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
اشنباه نامه نگاری !
مثل شما که حیات به معنی زندگی رو حیاط نوشتین؟!
نظر شما
ادامه