کد خبر: ۴۳۱۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

آنچه باید در مورد میکروچیپ گذاری در پرندگان بدانیم

تهیه و تنظیم: دکتر مینا عباسی

منبع: خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران (ماهنامه هدهد)

 

قرار دادن میکروچیپ (ریز تراشه)، روشی مؤثر برای شناسایی هویت پرنده زینتی در صورت گم شدن یا دزدیده شدن است. میکروچیپ برای اولین بار در سال 1989 در استرالیا معرفی شد. از آن زمان تاکنون استفاده از میکروچیپ در حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه به طور گسترده رواج پیدا کرده است.

استفاده از میکروچیپ در صنعت پرندگان به طور قابل ملاحظه ای کمتر از سایر حیوانات خانگی است که از دلایل عمده این امر می توان به هزینه و اندازه آن اشاره کرد. بسیاری از دامپزشکان پرندگان ترجیح می دهند که برای کاهش استرس و جراحات، از میکروچیپ های استاندارد مناسب برای پرندگان و همچنین تحت بیهوشی عمومی استفاده کنند. با این وجود، با ظهور میکروچیپ های جدید، جراحات حاصله کاهش یافته و نیازی به بیهوشی نیست و در نتیجه هزینه نیز کمتر می شود.

ميکروچيپ چيست؟

میکروچیپ وسیله ای استریل است که حاوی یک کد شناسایی الکترونیک اختصاصی می باشد و جهت جلوگیری از بروز واکنش های ایمنی در بدن، توسط لایه ای شیشه ای پوشیده شده است که پس از قرار دادن آن در بدن پرنده به همراه اطلاعاتی از صاحب آن، در بانک اطلاعات ذخیره می شود. این کد توسط اسکنر مخصوصی که امروزه در بیشتر درمانگاه های دامپزشکی وجود دارد، خوانده می شود. در حال حاضر، میکروچیپ مخصوص حیوانات در سه اندازه ی مختلف وجود دارد که شامل 1- تراشه (چیپ) استاندارد (بزرگترین تراشه و دارای بهترین طیف خوانش است) 2- تراشه MIDI که حدود یک چهارم تراشه استاندارد است و 3- تراشه نانو که کوچکتر از MIDI است.

چرا در پرندگان از ميکروچيپ استفاده می شود؟

میکروچیپ وسیله ای مناسب تر از حلقه ی دور پا است، به این علت که قابل تغییر نیست و نمی توان آن را به راحتی حذف کرد.

محل جايگذاری ميکروچيپ در پرندگان کجاست؟

میکروچیپ را می توان در سمت راست یا چپ عضله سینه، قاعده گردن یا ران پرنده قرار داد. در کشورهای مختلف، محل توصیه شده برای قرار دادن میکروچیپ متفاوت است. به عنوان مثال در کشورهای استرالیا و انگلستان میکروچیپ را در سمت چپ عضله سینه قدار می دهند. قبل از قرار دادن میکروچیپ باید مطمئن شد که پرنده قبلا میکروچیپ گذاری نشده باشد، بدین منظور از کل بدن اسکن و یا رادیوگراف تهیه می شود.

آيا پرنده احساس ناراحتی خواهد کرد؟

میکروچیپ به وسیله ی یک سوزن استریل داخل عضله قرار داده می شود. میکروچیپ گذاری فرآیندی بسیار سریع است و ناراحتی حاصل از آن قابل قیاس با ناراحتی ناشی از سایر انواع تزریقات است. برای پرندگان کوچک از جمله عروس هلندی و کانور، این فرآیند باید تحت بیهوشی کوتاه مدت انجام گیرد تا از ایجاد درد جلوگیری شود و استرس وارد شده به پرنده را به حداقل برساند.

عمل ميکروچيپ گذاری چه مدت طول می کشد؟

این عمل کمتر از یک دقیقه طول می کشد. چنانچه از بیهوشی عمومی استفاده شود، پرنده باید مدت زمان کوتاهی را جهت ریکاوری در بیمارستان و تحت نظر دامپزشک باشد.

بیهوشی عمومی زمانی استفاده می شود که از میکروچیپ های استاندارد بزرگتر استفاده شود، یا اینکه عمل میکروچیپ گذاری در پرندگان خیلی کوچک یا دارای استرس زیاد انجام شود.

آيا می شود برای همه ی پرندگان ميکروچیپ گذاشت؟

در تمامی پرندگان می توان از میکروچیپ استفاده کرد، با این وجود پرندگانی با وزنی کمتر از 100  گرم ممکن است نیازمند بیهوشی عمومی باشند.

منبع: http://www.greencrossvet.com.au

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قربان
|
United States of America
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
3
1
داخل بدنم ازمیکروچیپ پرندگان گذاشتن چطوری پیداش کنم لطفاکمکم کنید
نظر شما
ادامه