کد خبر: ۴۳۱۸۸
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان شد:
«امید پیرهادی» افزود: عملکرد این سازمان در پیشگیری و مقابله با بیماری‌های دام و طیور با توجه به خسارات وارد شده به بخش دامپروری کشور غیرقابل قبول است ...


حکیم مهر: یک کارشناس کشاورزی معتقد است: یکی از عوامل بروز خسارت‌های سنگین به تولیدکنندگان دام و طیور و نیز ضربه به بدنه بازار و مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر عملکرد ضعیف سازمان دامپزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «امید پیرهادی» با بیان اینکه یکی از عوامل بروز خسارت‌های سنگین به تولیدکنندگان دام و طیور و نیز ضربه به بدنه بازار و مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر عملکرد ضعیف سازمان دامپزشکی بوده است، اظهار داشت: تعارض منافع، عدم تنفیذ برخی اختیارات اجرایی خرد به نظام دامپزشکی و عدم وجود ارتباط سازمانی سازنده با وزارت جهاد کشاورزی از عمده دلایل عملکرد ضعیف سازمان دامپزشکی در سال‌های اخیر برشمرده می‌شود.

وی اضافه کرد: شیوع هرساله بیماری‌های دام و طیور در ایران علاوه بر هزینه‌های هنگفتی که به دامداران و اقتصاد ملی وارد می‌کند، بازار اقلام خوراکی را متلاطم کرده که همه این‌ها تبعات اجتماعی و سیاسی جدی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند.

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: قیمت تخم‌مرغ در زمستان سال ۹۶ در کشور به علت شیوع گسترده بیماری آنفلوانزا در مراکز تولید تخم‌مرغ در استان‌های تهران، البرز، قم، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان به شدت افزایش یافت، به عنوان مثال هر شانه تخم مرغ که سابقاً با قیمت هشت هزار تومان در کردستان عرضه می‌شد، در مدت کوتاهی به ۱۶ هزار تومان رسید. علی‌اکبر مهر فرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ طی برنامه زنده تلویزیونی در خصوص علل این اتفاق گفت: در حال حاضر تقریبا ۲۵ درصد گله‌های تخم‌گذار را از دست داده‌ایم و به عبارتی با کاهش تولید مواجه شده‌ایم.

پیرهادی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور در سال ۹۶ برای اجرای عملیات معدوم‌سازی حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرد و جدا از این مبلغ، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت مرغ داری کشور خسارت وارد شد؛ اما این آثار مخرب بیماری‌های دام و طیور صرفاً به تخم‌مرغ محدود نمی‌شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی اضافه کرد: تلفات ناشی از ورود بیماری تب برفکی به کشور هرساله در فصل سرد سال منجر به تلفات جدی دام‌های سبک و سنگین شده که افزایش جدی قیمت گوشت قرمز در سه سال اخیر را به دنبال داشته است. بر اساس آمار اعلام شده توسط رئیس وقت سازمان دامپزشکی در سال ۹۵، ۴۰ تا ۵۰ هزار رأس دام در اثر تب برفکی از بین رفتند. آمار غیررسمی در مطبوعات نیز از عددی بالاتر و در حدود ۱۰۰ هزار رأس حکایت دارد که به دلایل مختلف از اعلام رسمی آن خودداری شده است.

سازمان دامپزشکی، آیینه ناکارآمدی نظام سلامت دام

پیرهادی ادامه داد: سازمان دامپزشکی به‌عنوان متولی سلامت و بهداشت دام و طیور در کشور وظیفه تشخیص به هنگام بیماری، انجام اقدامات پیشگیرانه را بر عهده دارد. طبق ماده سه اساسنامه رسمی سازمان دامپزشکی کشور، وظایف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت برای تأمین بهداشت دام از طریق کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار و قرنطینه‌ای دام»، بر عهده این نهاد قرارداده شده است؛ اما عملکرد این سازمان در پیشگیری و مقابله با بیماری‌های با توجه به خسارات وارد شده به بخش دام‌پروری کشور غیرقابل قبول است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر مسئولین سازمان به‌راحتی مواردی را برای توجیه اقداماتشان مطرح کرده اند؛ مثل وجود پرندگان مهاجر ناقل بیماری، متفاوت بودن تیپ ویروس امسال با سال گذشته، درگیر بودن اکثر کشورها با این بیماری‌ها و اینکه این موضوع تنها مربوط به ایران نیست و یا کمبود بودجه و اعتبارات را دست‌آویزی برای عدم مدیریت و غافل شدن از وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی که همان پیشگیری است قرار داده‌اند؛ اما سؤال اینجاست که چرا هزینه‌های سیاسی که دولت‌ها بابت این ناکارآمدی سازمان دامپزشکی می‌پردازند، منجر به اصلاح نظام سلامت دام و طیور نمی‌شود؟

دوگانه باطل تجارت دام زنده یا سلامت دام زنده؟

این کارشناس کشاورزی افزود: سازمان دامپزشکی متولی شناسایی به هنگام بیماری‌هاست و عجز و تعلل این نهاد در انجام‌ وظیفه خود منجر به شیوع گسترده بیماری در کشور می‌شود. از طرفی این سازمان به بهانه ورود دام‌های آلوده به شکل چکشی و بی‌توجه به جریان اقتصادی حاکم بر فضای کشور، به شکل یک‌سویه واردات و یا صادرات دام‌های زنده را ممنوع می‌کند. این امر منجر به افزایش قیمت‌ها در داخل و تقویت قاچاق شده که ازقضا رصد و کنترل بیماری در این حوزه را برای متولی سلامت دام کشور به‌مراتب سخت‌تر و گاهاً ناممکن می‌سازد.

پیرهادی ادامه داد: طی سال‌های اخیر متولیان سلامت دام و طیور، مسئولین ارشد نظام و مردم را در برابر یک دوگانه انگاری باطل بازی می‌دهند. این‌گونه وانمود می‌کنند که کشور باید بین سلامت دام و طیور یا تجارت دام و طیور یک راه را انتخاب کنند؛ طبیعتاً در چنین شرایطی مسئولین بالادستی ترجیح می‌دهند سلامت دام و طیور و بعضاً مردم به خطر نیفتد؛ بنابراین در یک تعریف مسئله اشتباه، انتخاب اشتباهی بین دو مقوله مثبت صورت می‌گیرد و نهایتا یک هدف مهم، قربانی هدف دیگر می‌شود.

وی تصریح کرد: حذف جریان تجارت به بهانه جلوگیری از ورود بیماری به داخل کشور نشان‌دهنده ضعف نظام پیشگیری و کنترل این سازمان در کشور است که نهایتاً قاچاق بی‌حساب‌ و کتاب دام را مضاعف می‌سازد.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به ریشه ناکارآمدی سازمان دامپزشکی، افزود: سازمان دامپزشکی به دلیل وجود تعارض منافع درون خود از بیماری شایع شده به‌نوعی نفع می‌برد. مسئول تولید و واردات واکسن و داروهای این بیماری‌ها خود سازمان دامپزشکی است (البته مسئولیت اجرایی تولید را غالباً به موسسه تحقیقات رازی و گاها به بخش خصوصی واگذار کرده ولی همچنان در ساختار دولت، مسئول عالی سازمان دامپزشکی است)؛ یعنی می‌تواند طبق قانون از بودجه‌ای که به این امور اختصاص دارند منتفع شده و در این حوزه انحصار داشته باشد.

پیرهادی ادامه داد: به همین دلیل بدنه سازمان عامل انگیزشی برای حرکت از رویکرد درمان‌گرایانه به سمت رویکرد پیشگیرانه را پیدا نخواهد کرد و تصمیمات صحیح در این حوزه با مقاومت مراکز ثروت و قدرت مواجه می‌شود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور با اهمال در ماموریت های محوله خود در حوزه پیگیری از قبیل پایش و شناسایی کانون های بیماری در داخل و خارج از کشور به منظور تشخیص و اقدام سریع و به موقع، پس از بحرانی شدن سیستم با عملیات واکسیناسیون سعی در کنترل اوضاع دارد که در اکثر موارد کار از کار گذشته و خسارات سنگینی به دامداران و به خصوص روستاییان نیاز به حمایت بیشتری دارند، وارد شده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: سازمان دامپزشکی بدون ارائه گزارشی از میزان اثر بخشی واکسن های مصرف شده که با هزینه های سنگین توسط موسسه سرم سازی رازی ذیل این سازمان تولید می شوند و یا از خارج وارد می شوند، باز هم به دنبال منابع مالی جدید است.

وی افزود: به عنوان مثال در ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۵ رئیس سابق این سازمان اعلام کرد: بیماری تب برفکی در ۱۰ ماه سال جاری به دلیل کمبود اعتبارات تامین واکسن و واکسیناسیون رشد پیدا کرده است. اکنون درانتظار تصویب افزایش یک هزار میلیارد ریالی (۱۰۰ میلیاد تومانی) اعتبار ردیف واکسن و واکسیناسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستیم.

پیرهادی ادامه داد: سخنان رئیس سابق سازمان نشان داد رویکرد پرهزینه واکسیناسیون به هدف اصلی این سازمان در زمینه مقابله با بیماری تبدیل شده است. اما این سازمان ید طولایی نیز در واردات واکسن با وجود توان تولید داخل دارد که جالب توجه است. برای مثال سال ۹۶ یکی از مسئولین سازمان دامپزشکی از واردات ۱۰ میلیون دز واکسن از آمریکا برای برای مقاوم سازی مرغداری‌های کشور خبر داد و گفت قرار است در مرحله اول ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صرفا در مزارع مرغ مادر، مرغ تخم‌گذار و باغ وحش‌ها توزیع می‌شود.

وی گفت: اینکه واقعا چه افراد یا جریانی از گردش مالی سنگین در حوزه واردات واکسن های خارجی منتفع می شود، حتما به شفاف سازی جدی از سوی مسئولین سازمان نیاز دارد. آیا درون بدنه اجرا و تصمیم‌گیر افراد از بستر غیر شفاف و فساد خیز سود می برند؟

این کارشناس حوزه کشاورزی اضافه کرد: اجرا نکردن قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی مصوب سال ۱۳۸۹ و عدم تنفیذ اختیارات و مسئولیت سازمان دامپزشکی به تشکل صنفی نظام دام‌پزشکی در مورد نظارت‌های جزئی یکی دیگر از مصائب این روزهای کشور است. این سازمان به‌جای نظارت عالیه روی بخش خصوصی، خود وارد جزئیات و درگیری‌های با دامداران و مرغداران شده و علاوه بر شکل‌گیری فسادهای فراگیر امکان نظارت عالیه را برای سازمان سلب کرده است.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی اینکه تجارت واکسن همواره با تغییر سویه های بیماری رونق گرفته است. تا زمانی که آسیب پذیری کشور در مقابل ورود و کنترل بیماری های دامی و انسانی کاهش نیابد، تمرکز صرفاً روی واکسیناسیون مانند سیاهچاله‌ای منابع ملی را به درون خود خواهد کشید.

این کارشناس پیشنهاد داد که دستگاه‌های نظارتی کشور، این سازمان تأثیرگذار بر معیشت مردم و کشاورزان را با دقت بیشتری ارزیابی کرده و دلایل ناکارآمدی این بخش را در شناسایی و کنترل به‌موقع بیماری‌ها از زبان مسئولین مربوطه جویا شوند.



انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
تمام مطالب بجا بود ولی بهتر بود ایشان نمی ترسید و نوک پیکان را سمت وزیر جهاد کَشاورزی و مهندسین دامپرور میگرفت .که نه فرصت عرص اندام را به بخش دولتی و نه به بخش خصوصی میدهند .تمامیت خواهی جهاد کشاورزی و باطبع موضع گیری های انفعالی دامپزشکی در تقابل با همین رفتارهاست و ماحصل ان نیز هیچ خروجی را به همراه ندارد مادامیکه که جهاد قیم مابانه و دستوری و بدون کارشناسی تصمیم گیری کند وصعیت تغییر نخواهد کرد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
انشالله خداوند همه ی ما را آدم کند
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
1
اینکه کدام شخص یا جریان در واردات واکسنی که ایمنی آن هنوز زیر سوال است منتفع شد را خوب اومدی دکتر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
درود به شرفش، دقیقا همینه، بالاخره یکی پیدا شد یه مطلب خوب راجع به ناکارآمدی این سازمان بنویسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
2
ممنون از این کارشناس کشاورزی که تحلیل و اطلاعاتش دقیقتر از مسولین دامپزشکی است.
مدیران دامپزشکی که حقوق بالایی میگیرند و از ترس از دست دادن جایگاهشون همیشه یا ساکتند ویا تایید کننده فرمایشات مقامات بالادستی اند. تازه خودشون با گروه پزشکی مقایسه میکنن .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
ایشان حتما انتظار دارند امورات دامپزشکی نیز به مهندسین دامپروری محول شود. این دقیقا همون حرفیه که استاد واحد بهداشت و پرورش دام در دوران دانشگاه که خود دکترای دامپروری بود بهمان گفت.بعد ببست و چند سال هنوز همان حرف تکرار میشه
خدا همه مان را آدم کند انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
1
خدا پدرت رو بیامرزه بالاخره یکی جرات کرد حرف حساب بزنه.از حکیم مهر هم بعلت این رویکرد تشکر میکنم.ای کاش نظرات انتقادی رو هم انتشار بدین که نکات مهمی دارن و لازمه همکارانی که از مواردی مطلع هستند این نکات رو به بقیه برسونن تا همچین فجایعی پیش نیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
وقتی به یه دکتر دامپزشک 2500 حقوق یه کارگر ساده رو میدن انتظار دارن براش سوپر من شد .تا وقتی کارمند درگیر معاش خودشو خانوادش باشه فرصت فکر و عمل درست رو نداره .تو پزشکی هم همینطور بود تا که درست شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
انتقادش کاملا بجا بود.سازمان دامپزشکی .........ترین و .......ترین سازمان و ارگان در کشور است.بجز تدوین آیین نامه و ......سازی از بغل آیین نامه ها هیچ کاری بلد نیستند طوریکه انگار ........ یک عده شده ...................
هیچ ارگان نظارتی هم روی این سازمان نظارت ندارد و نطارتشان خود کنترلی است.
به صراحت بگویم همه را مریض و خسته کرده اند،از بهره بردار و تولید کننده و دامدار و‌مرغدار گرفته تا بخش خصوصی و از همه عجیبتر طلبکاری از کل کشور است در حالیکه بصورت عمودی فعالیتهای سازمان رصد شود معلوم خواهد شد که کارمندان ............ بدون اینکه بهره وری در کارشان باشد.این سازمان باید خیلی کوچک شود و فعالیتهایش به بخش خصوصی فعال و پویا و پاسخگو واگذار گردد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
افرین دقیقا به پرداخته و اسیب شناسی ایشان مود تقدیر است .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
ما دامپزشکان ی وسیله ایم چون ی دست صدا نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
چه خوب است انسان در نقد بعضی مسائل یک سوزن به خودش بزند و یک جوال دوز به دیگران. در اینکه بعضی سیاستهای و ضوابط و دستورالعمل های سازمانهای دولتی مانع از رونق اقتصادی و یا بروز صدمات مالی و اقتصادی می گردد شکی نیست. همانقدر که سازمان دامپزشکی در رخدادی های اخیر بیماریهای تب برفکی و آنفلوانزا و ...مقصر است شاید بتوان گفت سایر دستگاههای و وزارت خانه ها و سازمانها بیشتر مقصر باشند.فی المثل ضابط قضایی که مامور محیط زیست ضابط قضایی محسوب می شود ولی مامور دامپزشکی خیر. ویا یک سرباز می تواند در جلوی پلیس راه جلوی هر وسیله نقلیه را بگیرد و مدارکش را بازدید نماید ولی مامور قرنطینه ما که آب و برقش و مکانش در پست های دامپزشکی عاریتی می باشد توان اینکار را ندارد.و یا کیفیت واکسن های تولیدی و وارداتی و کمبود همین واکسن در مقاطع خاص
در خود سازمان های جهاد کشاورزی الی ماشاا... کارشناس و مهندس و خدم و حشم ریخته ولی آفات نباتی بیداد می کنه. ویا علی رغم خشکسالی های پی در پی(90درصد مصارف ابی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و این کشور به یکی از بزرکترین وارکنندگان گوشت و میوه تبدیل می شود و یا دبیر تنظیم بازار که بیش از یکسال در دست برادران جهاد کشاورزی بود دوباره بعلت ناکارامدی جهاد به وزارت صنعت و معدن و تجارت بر می گردد ولی کارشناسان معزز جهاد کشاورزی در زیر کولر سرد نشسته هیچ سرکشی و یا طرح مناسبی نیز ارائه نمی نمایند. در نظام مهندسی کشاورزی که همین براداران جهاد کشاورزی در آن عضویت دارند برای اجرای یک طرح تولیدی بیش از میلیون ها تومان برای طرح و نقشه و بازدید کارشناسی و غیره پول می گیرند و یک طرح کپی و پیس شده را به متقاضی ارائه می دهند.
اری درد و گله زیاد است و اگر قرار بر این باشد که هر کس از سایر ادارات کارو کارمندان سایر ادارات را نقد غیر منصفانه کند باید تمام وزارتخانه ها را بخصوص وزرات جهاد کشاورزی را تعطیل کرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
1
من با قسمتی از این نظرات موافقم ولی علت اصلی سوی مدیریت است انتصاب افراد نالایق برای پستهای حساس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
تمام آمارها مسخره مربوط به جهاد کشاورزی است .
1 _مثلا 2000 کیلوگرم ذرت در یک شهرستان تولید شده مدیر میگه زشته به استان بگیم اینقدر ی صفر میگذارند جلوش و اعلام میکنند بیست تن . بنده خداها در تهران تصمیم میگیرند که ما در تولید مثلا ذرت به خودکفایی رسیدیم ( تصمیم گیری بر اساس آمار کذب ) . بعد در فصل نیاز مجبور به واردات درت یا ... میشیم .

2_ در زمینه آمار دام نیز اوضاع اینچنین است در دفتر امور دام جها کشاورزی و معمولا آمار دفتر مبارزه دامپزشکی بسیار دقیق تره .

3_ در رابطه با مصرف سموم هیچ کارشناسی صورت نمیگیره و هر کس نفوذ بیشتری دارد کود بیشتری دریافت کرده و بی محاوا مصرف میکند و بعضی ها هم اصلا گیرشان نمیاد .

4 _ کارشناسان دامپروری در رابطه با بیماری های دام اطلاعا قابل ذکر ندارند ولی چون به لحاظ ساختار حکومتی بالاتر از دامپزشکان هستند متاسفانه در جلسات و ... بی توجهی میکنند . و البته در کار تخصصی دامپزشکان مثل امور درمان بعضا دخالت کرده و اوضاع را بدتر میکنند

5 _....
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
لطفا برای عرض اندام در حوزه خودتان اظهار نظر فرمایید.
دامپزشکی به قد خودش صاحب نظر دارد شاید نسبت به سازمانمان انتقاداتی داشته باشیم لیکن این موضوع کاملا تخصصی است. و مطمئنم در موقع لزوم تمامی دامپزشکان از میراث گذشتگان خود دفاع خواهند کرد و اجازه تضعیف سازمان دامپزشکی را به احدی نخواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
من به عنوان كارشناس سازمان موافق تمامي گفته هاي آقاي پيرهادي هستم مشخص است اطلاعات كاملي از شرايط كاري سازمان دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
جناب پیرهادی اصلا کار خوبی نکردی .تغاری بشکند ماستی بریزد جهان گردد به کام ..........ان .اکنون یک عده ای در حمله به اظهارات بر حق شما به چه .......... میرسند بیا و ببین
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
موضوع دامپروری و دامپزشکی و حتی کشاورزی کشور یک مسئله ملی و حیاتی برای تمامی مردم این کشور است و هر نوع سود و زیانی در این حوزه تمامی مردم ایران را متاثر میکند .
لذا حق همه مردم از هر قشری که باشند این است که نسبت به این نیاز و موضوع ملی واکنش نشان داده و ابراز نظر کنند ، حال با دید تخصصی و خواه با دید عامیانه .
این وظیفه دست اندرکاران این حوضه های ملی است که اگر احساس مسئولیتی دارند!! ، بدرستی و صادقانه پاسخگو باشند!! و اراده و عمل لازم برای اصلاح امور را به اجرا بگذارند !!.
البته بعضی معضلات چنان ریشه ای هستند که چندان امیدی به بهبودی آنها نیست مگر اتفاقی بزرگ و اساسی رخ دهد .
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
بنده قبلا علت العلل معضلات دامپزشکی کشور را در کامنتی طولانی در یکی از پستهای سایت حکیم مهر نوشته بودم که با لطف دوستان در سایت حکیم مهر در معرض دید عموم به شکل یک پست مستقل قرار گرفت که اظهار نظرهای زیادی در پی داشت که فکر کنم جزء بحث بر انگیزترین موضوعات سایت بود ، ولی متاسفانه بنا به سیاستهای احتمالی سایت حکیم مهر در مورد موضوع های جنجالی ، زود از لیست موضوعات پر بحث خارج شد!!
الان موضوع مانند مثلی معروف شده که آش آنقدر شور شده که خان هم فهمیده .
آنقدر به انتقادات داخلی توجه نشد که تا صدای همه در آمد !!
نظر شما
ادامه