کد خبر: ۴۳۲۲۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
روایتی از یک سخنرانی متفاوت در کنگره دامپزشکی ایران و زخمی که باز شد!
«دکتر محمد لطفی زاده»، مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) گزارشی از سخنرانی خود با عنوان «جایگاه دامپزشکی دولتی در ایران» ارائه نموده است که در نوع خود، جالب توجه است ...



حکیم مهر: روایتی از یک سخنرانی متفاوت در کنگره دامپزشکی ایران و زخمی که باز شد!

«دکتر محمد لطفی زاده»، مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) گزارشی از سخنرانی خود با عنوان «جایگاه دامپزشکی دولتی در ایران» در پانل آسیب شناسی وضعیت دامپزشکی کشور که در حاشیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران ایراد شد، ارائه نموده است که در نوع خود، جالب توجه است.

مشروح این گزارش به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وقتی جناب آقای دکتر شجاعی دبیر محترم علمی کنگره دامپزشکی ایران با حقیر تماس گرفتند و پیشنهاد فرمودند که درباره جایگاه دامپزشکی دولتی در ایران در پانل (آسیب شناسی وضعیت دامپزشکی کشور) صحبت کنم، قصد کردم بدون تعارف درد مهمی را مطرح کنم و اذهان را به این سو ترغیب نمایم که نیاز به تغییر در شرایط فعلی جدّی است. تصورم این است که در این راه موفق شده باشم. حالا گزارشی مختصر از محورهای سخنرانی اینجانب و چند نکته در حاشیه آن به استحضار بینندگان محترم می‌رسانم که امیدوارم مفید واقع شود.

محورهای سخن اینجانب به این شرح بود :

۱ - با ذکر چند مثال از وزیر فعلی جهاد کشاورزی گرفته تا دو رئیس قبلی و اسبق نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور به عدم توجه به تخصص یا کارآیی و تجربه و فقدان نظام انتصاب مدیران دولتی اشاره کردم و از قرائت دو روایت تکان‌دهنده (درباره رابطه خیانت و پذیرش مسئولیت بدون تخصص) و جمله ارزشمند شهید چمران (تعهد و تخصص هر دو مهم است، اما آنکه مسئولیتی را بدون تخصص بپذیرد تقوا ندارد) صرفنظر نمودم و فقط خواستم حاضران خود از روی پرده نمایش در ذهن مبارک این نکته را بسپارند.

۲اینکه رئیس سازمان دامپزشکی کشور در یک دوره شماره نظام دامپزشکی خود را به یاد نداشته باشد حاصل بلایی دانستم که مدیران در سالیان قبل بر سر دامپزشکی آورده اند و این را گریه‌آور توصیف کردم.

۳بدسلیقگی دولتی در معرفی حرفه دامپزشکی به جامعه عمومی و حتی جامعه پزشکی را با ذکر چند مثال توضیح دادم.

۴با اشاره به مفهوم سلامت واحد و نیز سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) در حوزه سلامت به صاحب نقش نبودن دامپزشکی دولتی در طرح تحول نظام سلامت، فقدان جایگاه در پازل تعیین شده از سوی تولیت نظام سلامت، عدم بهره مندی از بودجه سلامت وغیره اشاره کردم.

۵با اشاره به توصیف جناب دکتر تاج‌بخش، سازمان دامپزشکی را در ساختار فعلی، مخدوم بی‌عنایت توصیف کردم و از آنجایی که پزشک، زبان دامپزشک را می‌فهمد و برعکس به جایگاه دو وزیر جهاد کشاورزی و بهداشت در دولت اشاره و سؤال کردم کدامیک می‌توانند از مسائل دامپزشکی در دولت دفاع کنند و سخن بگویند؟

۶در پایان به برخی فرصت‌های از دست‌رفته مانند ظرفیت نظارت بر وضعیت تغذیه در نیروهای مسلح، فرآورده‌های لبنی و غیره اشاره نمودم و سؤال کردم آیا با وضع موجود از حیث مدیران و ساختار می‌توان مفهوم سلامت واحد را محقق ساخت؟

۷با طرح یک پرسش که آیا تغییر در شرایط فعلی لازم است یا خیر گفتم برخی از مدیران شرایط را گل و بلبل توصیف می‌کنند که شاید فکر می‌کنند با تغییر شرایط اولین افرادی که برکنار می‌شوند خود آنها خواهند بود.

البته دو آرزو و گلایه هم مطرح کردم :

الف - ضمن گلایه از عدم حضور رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفتم باید طوری برنامه‌ریزی کنند که در چنین پانل مهمی (که از پیش به آنان اعلام و اسامی آنها درج شده بود) حضور داشته باشند.

ب – چنین پانلی باید در روز افتتاحیه که مسئولین حضور دارند برگزار شود.

در حالی که در پانل‌های اینچنینی معمولاً سخنرانان به پرسش حاضرین پاسخ می‌دهند، برخلاف رویه معمول، اعضای پانل به سخنرانی پرداختند!!! و آنطور که پیش بینی کرده بودم چون دست روی آسیبی گذاشته بودم که به ناچار صداها را بلند می‌کرد مطالبی بیان شد که بد نیست با عموم جامعه دامپزشکی در میان گذاشته شود تا به عمق آسیب بیشتر پی ببریم.

جناب آقای دکتر ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی که قدری عصبانی هم به نظر می‌رسید از نحوه توصیف اینجانب از آقای وزیر جهاد کشاورزی (که به تحصیلات غیرمرتبط ایشان اشاره کرده بودم و گفتم با این روند باید منتظر باشید غیردامپزشک هم روزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور شود) گلایه کرد و آقای مهندس حجتی را فردی باهوش و خود را هم تیم ایشان معرفی نمود.

توضیح : یکی از اساتید بزرگوار به من فرمودند فکر کردم همانجا جواب ایشان را می‌دهی. من عرض کردم حاضران همین که این استدلال را دیدند متوجه آسیب شدند و جواب نیاز نبود. به راستی با این نوع دفاع از یک فرد غیرمتخصص، فردا یک دامدار هم مدعی ریاست سازمان دامپزشکی شود نباید تعجب کرد. این تفکر پدر دامپزشکی را درآورده است!

جناب آقای دکتر لامعی معاون سازمان نظام دامپزشکی هم با تعریف خاطره‌ای از حقیر که بنده را به دانشکده دامپزشکی معرفی کرده‌اند (که ظاهراً به اشتباه تعریف فرمودند) ایراد حقیر را اشتغال در فضای مجازی دانستند و نظرشان این بود که باید فردی در فضای واقعی دست به نقد بزند. ایشان همچنین معتقد بودند که وزیر بهداشت در آمریکا آنچنان که در کشور ما رایج است چه بسا پزشک هم نیست!

توضیح : بعد از پانل به ایشان عرض کردم عمداً ایران را با آمریکا مقایسه نکردم چون ساختار ما با آنها متفاوت است. از سویی در این شیوه مدیریت دولتی، بخش خصوصی لِه می‌شود و باید به فکر تغییر بود. البته حقیر یک دهه است که علاوه بر مدیریت دامپزشکی در یک نهاد بزرگ، همزمان مدیریت بهداشت و سلامت جامعه عظیمی از افراد پزشک و غیرپزشک را هم بعهده دارم و قبل از آن هم در صنف دامپزشکی هم تجربه فیلد و هم تجربه کار اجرایی در دو نهاد مُهم دامپزشکی داشته و اینطور نیست که صرفاً در فضای مجازی فعال باشم. هرچند که امروز فضای مجازی یک فرصت بسیار بزرگ است و اگر کسانی در این فضا فعال نیستند باید خود را با این فضا بیشتر آشتی دهند و این نقص خود را جبران نمایند.

نکته پایانی :

از اینکه جناب آقای دکتر انصاری فرد در دفتر خود نکاتی که سخنرانان از جمله حقیر عرض کرده بودم را یادداشت نموده و با بزرگواری فرمودند که پیگیری خواهیم کرد خوشحال شدم و این رویه را قابل تحسین می‌دانم. به ایشان عرض کردم مُهم‌ترین هدف این پانل این بود و چه بسا باید باشد که به این فکر برسیم جایگاه امروز دامپزشکی دولتی باید تغییر کند. اینکه چطور تغییر انجام شود آنطور که در همان جلسه تصمیم‌گیری شد منوط به برگزاری جلسات متعدد دیگری است که ان شاء الله به فراموشی سپرده نشود. ما در طول سالیان گذشته همواره پیشنهادات متعددی هم تقدیم کرده‌ایم که امیدواریم مدیران از نقد و پیشنهاد استقبال کنند و آن را مایه رشد بدانند. آنچه به عنوان آسیب مطرح شد (چه در زمینه انتصاب و چه در زمین ساختار) زخمی بود که باید باز می‌شد و حالا فرصت برای جراحی موفقیت‌آمیز اما به موقع فراهم است.




انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
مقایسه ایران با امریکا بیمورد است در حال حاضر. وزیر کشاورزی امریکا دامپزشک است چیزی که امکان وقوعش در ایران صفر است
وحدانی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
عملکرد برخی از دامپزشکان بیشترین آسیب را به یکپارچگی و اقتدار صنف دامپزشکی وارد آورده است.مثلا وجود ناکارآمدی در شورای نظام دامپزشکی استان تهران در سالهای گذشته و ........ متعدد شورای قبلی و رئیس قبلی آن را باید بررسی و موشکافی کرد تا صنف دامپزشکی جایگاه والای خود را بدست آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
دکتر لطفی زاده عزیز ممنون از ایراد سخنی که شد. به حق که جایگاه دامپزشکی هیچ گاه در نظام سلامت دیده نشده و این رشته و سایر رده ها همیشه نقش بهداشتی شان در جامعه نادید گرفته شده . دامپزشکی به بودجه های کلان نظام سلامت کشور دسترسی ندارد حال آنکه نقش بهداشتی در جامعه دارد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
هیچکدام نمیتوانند دامپزشکی باید یک سازمان مستقل شود همین و بس و یا حتی میتواند تبدیل ب یک وزارتخانه شود ب نام وزارت غدا و پیشگیری الان ب حرفم میخندین اما خواهید دید ک تا 10 سال دیگ این اتفاق خواهد افتاد اگر ک خودمان بخواهیم
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
نمیدانم چرا این تصور نادرست در بین دوستان رایج است که اگر اولی نتواند کاری بکند حتما" از دست دومی بر می آید !!!
بر اساس تجربه هزاران ساله پیشینیانمان " کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من "
لذا جز امید بستن به همت خودمان و شروع به واقع بینی و اصلاح عمیق در خودمان و صنفمان ، به سمت ارائه درست و سالم خدمات دامپزشکی از دانشکده تا فیلد ، راه دیگری نداریم .
اینکه با سادگی به دنبال یافتن راههای آسان و فوری برای حل مشکلات دامپزشکی باشیم و آن را در مهاجرت از این وزارت به آن یکی بدانیم جزء به تعویق اندختن درمان درست و اساسی معضلات دامپزشکی و دامپروری کشور و عمیق تر کردن بیماریهای مزمن و حاد این رشته ، نتیجه دیگری حاصل نخواهد شد !!
علوم دامپزشکی ، علی رغم شباهتها و وابستگیهای ظاهری با رشته های دیگر ، در اساس رشته و صنفی کاملا" منحصر به فرد و مستقل است که به دلیل اینکه میتواند به غیر از خود به زمینه ها و رشته های دیگر هم خدماتی ارائه کند ، این تصور را ایجاد میکند که ممکن است جایگاهی در زیر ، مجموعه های غیر مرتبط داشته باشد !!
اینکه تشنه ایم ، دلیل نمیشود هر مایعی شبیه آب رو برای رفع تشنگیمون بنوشیم ، چه بسا اون مایع شبیه به آب ، زیان بارتر از تشنگی باشه .
بیاییم با درایت و فداکاری و قاطعیت و صادقانه به دنبال راه حل درست باشیم نه راه حل آسان و فوری ، با دورنمایی مبهم ، که وضع رو از این که هست هم بدتر کنه و اگر فرصتی هم وجود دارد را از بین ببرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
جناب لطفی زاده با تشکر از اظهار نظر جنابعالی از خارج گود..
........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
................ اگر من شماره نظام بگیرم که در بخش دولتی هستم و سابقه کار هم دارم اونوقت بخش خصوصی میگه فغان و درد .باز هم دولتی ها رانت بازی می کنند و نباید درمان کنند ابن مختص ماست .پس کلی گویی رو بزار کنار .............
دامپزشک دولتی
|
United States of America
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
سلام.بسیار به جا و قابل تامل بود.....
ناشناس
|
Singapore
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
هیچکدام .تسری ماهارا پرداخت کنید .این مشکل ماست.باقی برا خودتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
دوستی که به نام دکتر حسین زاده اظهار نظر کردید حرفتون درسته ولی وقتی در کشور ما رشته های وزارت بهداشت از وزارت علوم جدا شده طوری که تنها کشور استثنا در این زمینه هستیم و از طرفی بودجه های کلان نظام سلامت تنها به این رشته ها تعلق گرفته و با پذیرش کم دانشجو در این رشته ها بازار کارشون هم حفظ شده. پس تنها راه رهایی از مشکلات دامپزشکی الحاق به وزارت بهداشته. راه دیگه ای وجود نداره، خودمون رو دوباره توی یک سیکل معیوب نباید قرار بدیم . بیشترین ضربه ها رو خود دامپزشکانی که خیلی هاشون آقا زاده هستن به دامپزشکی زدن. با الحاق به وزارت بهداشت این قصه تلخ رو برای همیشه تمام کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
این قصه تلخ هیچوقت تمام نمیشود.وضعیت. یک شغل. در جامعه به عرضه. و تقاضای. ان بستگی دارد. اگر میبینید وضع. گروه پزشکی در جامعه بهتر از باقی مشاغل. است بدلیل این نیست که زیر لوای وزارت بهداشت اند بلکه بواسطه نیاز جامعه است.در مورد دامپزشکی در کشورهایی که دولت ها زمینه را برای سرمایه گذاری در دامپروری فراهم مینماید وضع. بسیار با انچه که در اینجا میبینیم متفاوت است. در ایران با این وضع. اسف بار دامپروری که بر اساس واردات پایه ریزی شده دیگر هیچ عقل سلیمی حاضر. به سرمایه گذاری در این رشته نیست. شما یک گاو دار بزرگ را نگاه کنید با چه فلاکتی واکسن و غذای دامداری خود را تهیه میکند و بهنگام شیوع یک بیماری چگونه تک و تنها و بی پناه است.خوب وزارت بهداشت برای شما چکار میکند؟.شغل. پیدا میکند؟.فکر میکنید کم کردن تعداد دانشجو مشکل را حل میکند؟.50 سال پیش که یک دانشکده با خروجی 50 نفر سالانه وجود داشت وضع. از حالا بهتر نبود. تا ما دلال واردات دام داریم این قصه تلخ هم ادامه دارد.
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
خواستم جواب دوستمون رو بدم دیدم دوست دیگری از زاویه ای دیگر جواب مناسبی داده اند که قابل تامل است و به نکته درست و دقیقی اشاره کرده اند که بارها به اشکال گوناگون نیز در همین حکیم مهر در کامنتهای مختلف بیان شده بود
فقط به دوستان علاقه مند به الحاق توصیه میکنم به نکته ای که ریئس نظام دامپزشکی در بیستمین کنگره دامپزشکی بیان نموده اند توجه کنند ، و آن گفته همین وزیر بهداشت فعلی به ریئس سابق سازمان دامپزشکی است (که در پی سهم سازمان از طرح تحول سلامت بودند) که" پای خودتان را از این موضوع بیرون بکشید " !!!
این وزارت بهداشت فقط در فکر منافع خود است و درآمد زایی برایش مهمتر از سلامت و پیشگیری است و به همین دلیل هم درمان محور است و حاضر به تقسیم هیچ بودجه ای با کس دیگری نیست و طبعا" با این فرهنگ ویژه در وزارت بهداشت ، جایی برای دامپزشکی در آن وجود ندارد. چون کارکرد دامپزشکی در پیشگیری است که این باب میل گروه حاکم در وزارت بهداشت نیست .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
دامپروری برای دولت سود چندانی ندارد و با کم آبی هم که مواجه هستیم،کشاورزی و دامپروری که بیشترین سهم مصرف رو به خود اختصاص داده،باید خیلی بیشتر تحت کنترل دربیان.کشور بیشتر به صنعت اهمیت بدهد در هر زمینه،خیلی موفق تر خواهد بود.کشاورزی و دامپروری رو هر موقع می شه انجام داد ولی صنعت گذشت زیادی می خواهد و ضمنا نیاز امروز بیشتر صنعتی است.یعنی تحریم ها بیشتر در قسمت صنعت هست.اگه مثل چین از نظر صنعتی ابرقدرت بودیم،تحریم های آمریکا خنده دار می شد.معنی نداره وقتی کشوری از نظر صنعتی اصلا مشکلی نداره و امروز فردا هواپیما هم تولید خواهد کرد دیگه تحریم چه معنایی داره!!دور زدن تحریم فقط با جهاد صنعتی واقعی میسر هست.دولت همیشه باید خود را در صحنه و هر طرحی قوی نشان بده و واقعا حمایت نکنه.نه این وام چهار درصد اون هم به آقا زاده ها بده اونها هم برن به غیر از صنعت و پیشرفت و برای درامد زایی و کسب لذت بیشتر و منفعت گرایی خودشون خرج کنن.
نظر شما
ادامه