کد خبر: ۴۳۲۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر



خشکسالی و تبعات ناشی از آن مانند کمبود و گرانی علوفه و آب، افزایش قیمت نهاده‌ها و در مقابل آن رشد کند تولید فرآورده های دامی از جمله مشکلاتی است که عرصه را بر دامداران خراسان جنوبی تنگ کرده و چشم امید آنان را به حمایت دولت دوخته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، خشکسالی‌های 20 ساله در خراسان جنوبی رمق کشاورزی استان را گرفته و دامداری هم که به شغل بیش از 90 درصد روستاییان تبدیل شده را در معرض خطر جدی قرار داده است.

وضعیت نامساعد کشاورزی و نبود علوفه مورد نیاز دام‌ها، صاحبان دامداری‌ها را به خرید علوفه از خارج استان واداشته و از طرفی دوری از مرکز و هزینه‌های زیاد حمل و نقل توجیهی برای تداوم این کار نگذاشته است.

مشکلات موجود در دامداری های خراسان جنوبی موجب تعطیلی قابل توجهی از این واحدهای صنعتی و سنتی شده که ماحصل آن بیکاری تعداد زیادی از کارگران این مجموعه‌ها بوده است.

می طلبد مسئولان نگاهی ویژه به این استان مرزی و کویری داشته باشند و یک بار برای همیشه صنعتی را جایگزین کنند یا یارانه‌ای خاص را برای تزریق به این بخش در نظر بگیرند تا دامداران خراسان جنوبی بیش از این متضرر نشوند.

بیکاری ماحصل دامداری‌های تعطیل شده

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 50 درصد از دامداری های صنعتی و 70 درصد از دامداری های سنتی در استان تعطیل شده اند که این وضعیت، بیکاری و بی خانمانی کارگرانی که در دامداری ها سکونت داشتند را در بر داشته است.

«حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار» افزود: وضعیت دامداری‌ها از مشکل گذشته و به بحران تبدیل شده است که باید به صورت ملی رسیدگی و رفع شود.

وی ادامه داد: دامدار در خراسان جنوبی با همه مشکلات مربوط به خشکسالی ها مجبور است نهاده های دامی را به صورت نقدی تهیه کند اما وجه شیر فروخته شده به کارخانه ها را از 6 تا یک سال هم نمی تواند وصول کند.

وی تصریح کرد: با این حال دامداری های خراسان جنوبی به صورت سیستماتیک از بین خواهد رفت چون گاوی فروخته و به عنوان نهاده به گاوی دیگر خورانده می شود.

موسوی رستگار با بیان اینکه تاکنون شرکت پشتیبانی هم همکاری لازم را با دامداران نداشته است، افزود: ظاهرا مسئولیت این نهاد به فراموشی سپرده شده، چون گندمی که خود این شرکت خریداری کرده را به 200 تومان گرانتر به فروش رسانده است.

تامین گوشت مورد نیاز استان

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی، تاکید کرد: بارها از تامین گوشت مورد نیاز استان سخن گفته ایم اما متاسفانه واردات هم به صورت دولتی و هم قاچاق وجود دارد.

وی ادامه داد: این روند کار دلالان را سکه کرده است چون در مبدا دام را به نر و مادگی و پیر و جوانی با قیمت های متفاوت می خرند و پس از کشتار با قیمت یکسان به متقاضیان در استان های دیگر می فروشند که باز هم دامدار متضرر می شود.

وی اظهار داشت: از طرفی گوشت لذیذ دام کویری در استان های دیگر، درگیر دلال بازی و گوشت وارداتی در بازار استان عرضه می شود.

تسهیلات گریبانگیر

موسوی رستگار، گفت: برخی از دامداری هایی که در گذشته تسهیلاتی را برای اشتغالزایی دریافت کرده اند امروز با گرانی نهاده ها و مشکلات موجود اگر دام و دامداری را هم بفروشند نمی توانند از این تسهیلات گریبانگیر رهایی یابند.

وی ادامه داد: تعدادی از دامداری ها را بانک ها به فروش رسانده اند و تعدادی از دامدارها و صاحبان شرکت های لبنی درگیر بدهی و زندان هستند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات مربوط به دامپزشکی، تصریح کرد: در بخش دامپزشکی تحولی در حال ایجاد است اما بخش خصوصی مربوط به این حوزه باید بازنگری کند تا دامداران در بحث دارو و درمان دام با مشکلی رو به رو نشوند.

فروش 40 درصد دام‌ها برای تامین نهاده

یکی از دامداران خراسان جنوبی هم گفت: به علت گرانی 100 درصدی در برخی از نهاده های دامی مجبور به فروش 40 درصد از دام های واحدم شدم.

محسن اعتصامی، افزود: قبل از این دارای یک گله گاو شیری 190 تایی بودم اما این تعداد برای تامین نهاده به 80 راس گاو رسیده است.

وی تصریح کرد: فروش و کشتار گاوی که سال هاست روی ژنتیک آن کار شده تنها به ضرر دامدار نیست بلکه ضرر آن بخشی از اقتصاد کشور را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: دامداران با قیمت پایین شیر مجبور به کشتار هستند در حالی که 15 سال روی نژاد گاو کشتار شده هزینه شده است.

اعتصامی بیان کرد: قیمت پایین شیر دامداری های استان را از بین برده است، مگر می شود شیری را که به گفته خود سازمان جهاد کشاورزی برای دامدار هزار و 750 تومان هزینه دارد را با هزار و 100 تومان فروخت در حالی که هنوز قیمت پایانی بیش از این است.

وی اظهار داشت: زمانی گوسفند و گاو زنده با قیمت 14 هزار تومان به فروش می رسید اما متاسفانه پس از گذشت چند سال دام سبک به 22 هزار تومان به صورت زنده رسیده در حالی که گاو با 500 تومان کاهش به 13 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

وی در ادامه افزایش قیمت شیر و پرداخت یارانه به نهاده های دامی را از مهمترین راهکار های عبور از مشکلات دامداری های استان و کشور بیان کرد.

افزایش قیمت شیر در دستور کار شورای اقتصاد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اینکه قیمت شیر چند سال تغییری نداشته و از طرفی افزایش قیمت نهاده ها، دامداران را با مشکل رو به رو کرده است، پیگیری استان ها موجب در دستور کار قرار گرفتن افزایش قیمت شیر در شورای اقتصاد کشور شد.

سید جلال مدرسی با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی نهاده ها و تغییرات نرخ ارز، دلیل اصلی این گرانی ها است، افزود: شرکت پشتیبانی تمام تلاش خود را در زمینه تنظیم بازار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: قطعا اقدام های شرکت پشتیبانی امور دام جوابگوی تامین نهاده های دامی در کشور نخواهد بود اما نقش تعیین کننده ای در کاهش قیمت و تنظیم بازار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت خاص خراسان جنوبی در خشکسالی و محدودیت ها همواره از طریق مسئولان ذیربط به مرکز اعلام شده است، تصریح کرد: این روند خروجی های مثبت را هم به همراه داشته به طوری که در سهمیه بندی نهاده های استان ها سهم خوبی را دریافت کردیم و از طرفی تنها دریافت کننده سبوس خارج از استان کشور هستیم.

مدرسی در ادامه جاگذاری منبع تامین اعتبار برای اختصاص یارانه به نهاده ها و شیر مصرفی را از مهمترین راهکار های رهایی از این مشکلات بیان کرد و گفت: امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته هر چه سریعتر مشکلات مربوط به حوزه دام و دامداران مرتفع شود.

خراسان جنوبی دارای یک میلیون و 756 هزار انواع دام سبک و سنگین است که از این تعداد یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک، 30 هزار دام سنگین و 26 هزار نفر شتر است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
درحال حاضر دولت خودش محتاج کمک است در اقلام داروئی و مواد غذائی و معیشتی اولیه مشکل وجود دارد چه برسد به مشکلات دامداریها
نظر شما
ادامه