کد خبر: ۴۳۲۷۵



رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۶۹هزار و ۴۰۰راس دام سبک و ۱۲هزار راس دام سنگین صادر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصادآنلاین، «منصور پوریان» در تشریح آخرین وضعیت صادرات دام از کشور، اظهار کرد: همچنین در حال حاضر 15 هزار راس دام سبک در قرنطینه مرزی قرار دارند که مراحل اولیه برای خروج از کشور را طی کرده و آماده صادرات هستند.

وی ادامه داد: با ابلاغ ممنوعیت صادرات دام، دام های موجود در قرنطینه در بلاتکلیفی هستند و صادرات تقریبا متوقف است.

پوریان دلیل ابلاغ توقف صادرات دام از کشور را ناهماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی 2 هزار و 500 راس دام در مرز تلف شده اند، افزود: نبود امکانات نگهداری دام در مرزها، وسایل نامناسب حمل‌ونقل و گرمای هوا دلایل تلفات دام ها در مرزها بوده است.

پوریان مخالفت با صادرات دام را غیرکارشناسی دانست و اظهار کرد: مشتریان دام سبک کشورما شامل کویت، عمان و قطر می شود که خواهان چند نژاد محدود خوزستانی (عربی)، کردی (کرمانشاهی)، حسن وندی و در آمار بسیار کم نژاد فارسی هستند که جسه لاغر و کوچکی دارند و سایر نژادها در دیگر استان های کشور مشتری ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مناطقی که از آن ها دام سبک صادر می شود خشک و با محدویت شدید مراتع رو به رو هستند و امکان نگهداری در طولانی مدت دام در آن مناطق وجود ندارد.

به گفته پوریان؛ بنابراین خروج دام از این مناطق، آن هم محدود به چند نژاد نه تنها به زیان ما نیست بلکه علاوه بر تامین منافع تولید کننده در این مناطق که عمدتا محروم هستند می تواند به نفع کشور نیز باشد.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به مشکلات پرواربندان دام های سنگین نیز اضافه کرد: تصمیمات ارزی دولت، بستن مالیات به صادرات دام از سال 95 و در روزهای اخیر ممنوعیت صادرات دام از کشور ضربات جبران ناپذیری را بر صنعت پرواربندی دام سنگین کشور وارد کرده است و مانع توسعه این صنعت مزیت دار شده است.

پوریان در پایان تاکید کرد: مشکلات کنونی بازار گوشت قرمز ناشی از سیاست ها و تصمیمات اشتباه دولت است و به تولید برنمی گردد و نباید با تکرار تصمیمات غلط و اظهار نظر های غیرکارشناسی بیش از این به تولید آسیب وارد کرد.



نظر شما
ادامه