کد خبر: ۴۳۲۹۷
 

در پی انتشار خبر کشته شدن هشت ببر در باغ وحش مشهد طی ۱۰ ماه گذشته و مشکوک بودن مرگ آن‌ها، مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ قلاده ببر در باغ وحش مشهد وجود دارد، تاکید کرد: تلف شدن هشت قلاده ببر طی ۱۰ ماه گذشته در این باغ وحش تایید نمی‌شود. تاکسیدرمی‌های یافت شده مربوط به ببرهای تلف شده در سال‌های ۹۳ تا ۹۷ است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی تیموری» درباره کشف پوست و جمجمه ببر در باغ وحش مشهد اظهار کرد: در سال ۹۳ باغ وحش مشهد ۱۱ قلاده ببر داشت که طی سال‌های بعد ۱۹ قلاده توله به دنیا آوردند.

در باغ وحش مشهد ۱۳ قلاده ببر تلف شده است

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تاکنون ۱۳ قلاده ببر به دلیل کهولت سن، بیماری و در مرحله توله‌گی تلف شده‌اند، گفت: از این تعداد یک قلاده در سال جاری، هفت قلاده در سال ۹۶ و پنج قلاده در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ تلف شدند همچنین دو قلاده ببر به سایر مراکز واگذار شدند و در حال حاضر ۱۵ قلاده ببر در باغ وحش مشهد موجود است که بخشی از آن مازاد است و حتما باید تعیین تکلیف و به سایر مراکز واگذار شود.

گونه‌های تلف شده به شکل تاکسیدرمی‌شده نگهداری می‌شوند

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در مورد کشف پوست ببر در باغ وحش مشهد، تصریح کرد: پیدا کردن پوست ببر در باغ وحش موضوع عجیبی نیست چون گونه‌های تلف‌شده به صورت تاکسیدرمی شده موجود و مربوط به همان تلفات سال‌های ۹۳ تا ۹۷ هستند. این موضوع به هیچ‌وجه جدید نیست چراکه تعداد و شمار قلاده‌های تلف شده و زنده روشن است.

تیموری با بیان اینکه گزارش اداره محیط زیست استان خراسان رضوی مرگ هشت قلاده ببر را طی ۱۰ ماه گذشته تایید نمی‌کند، تاکید کرد: اداره کل محیط زیست خراسان رضوی حتما باید نقش بیشتری در امر نظارت داشته باشد چون سازمان حفاظت محیط زیست اختیارات کنترل و نظارت را به استان‌ها تفویض کرده است و انتظار دارد که ضمن نظارت دقیق بر امور مختلف به سرعت گزارش‌های لازم را در اختیار سازمان قرار دهند. در زمینه موضوع ببرهای باغ وحش مشهد هم گرچه دامپزشک باغ وحش دلایل مرگ را مشخص کرده است اما اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی هم باید ضمن حضور در باغ وحش، دلایل مرگ را به‌طور مستقل مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را به ستاد مرکزی ارایه‌ کند.

باغ وحش مشهد ۱۵ قلاده ببر دارد

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ قلاده ببر در باغ وحش مشهد موجود است، اظهار کرد: اگر به یکباره هشت قلاده ببر کشته شود، امکان کتمان آن وجود ندارد و اگر هشت قلاده کشته شده باشد باید موجودی باغ وحش هفت قلاده باشد.

 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه