کد خبر: ۴۳۳۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

معرفی کتاب:

هر بیماری که بطور طبیعی از حیوان مهره دار به انسان و یا بالعکس منتقل شود در گروه بیماری های زئونوزها قرار می گیرد. بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از قرنها پیش تشخیص داده شده و چرخه انتقال آنها توصیف شده اند. این گروه از بیماری ها بوسیله انواع عوامل بیماریزا از جمله باکتری­ها، انگل­ها، قارچ­ها و ویروس­ها ایجاد می شوند.

در کشور ما برخی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بصورت بومی وجود دارند که مهمترین این بیماریها عبارتند از: هاری، سالک جلدی و احشایی، تب مالت (بروسلوز)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفولانزای فوق حاد، مشمشه و لپتوسپیروز.

علاوه بر بیماری های مذکور، بیماری های مشترک آبزیان و صنعت آبزی پروری که قبلا در کشور ما وجود نداشت و یا از اهمیت کمتری برخوردار بود در سالهای اخیر بعنوان یک تهدید روزافزون در نظر گرفته می شود. بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان هنوز هم یک تهدید مهم برای بهداشت عمومی هستند اما بسیاری از آنها مورد غفلت قرار گرفته اند و به عبارت دیگر بوسیله سیستم بهداشتی برخی کشورها در سطوح ملی و بین المللی در اولویت قرار نگرفته اند و بنابراین با وجود اینکه این بیماریها قابل پیشگیری هستند، سالانه صدها هزار انسان را در تمام جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می دهد.

در ایران نیز برنامه مراقبت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مطابق با برنامه کشوری آن در حال انجام است. در زمینه مراقبت و کنترل بیماری های آبزیان، پس از گسترش صنت آبزی پروری صنعتی و زینتی در سالهای گذشته، کتاب مذکور ارزشمند و حائز اهمیت می باشد. امید هست که جهت بهبود دانش دامپزشکی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه مفید گردد.

دکتر امین خدادادی

 همکاران ارجمند علاقه مند به تهیه کتاب می توانند با شماره 09141887823 تماس حاصل نمایند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
درود بر دکتر عزیز ، تبریک عرض میکنم جناب دکتر ارجمند
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
0
0
دکتر جان ، برادر ارجمندم تبریک عرض میکنم
دکتر رحیمی
|
Germany
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
استاد ارجمندم تبریک عرض می نمایم
نظر شما
ادامه