کد خبر: ۴۳۳۵۹
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
 

یک دامپزشک گفت: در جامعه امروز ما مشکلات زندگی شهری و ماشینی روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از مردم برای کاهش دغدغه های خود به نگهداری حیوانات روی آوردند؛ در واقع مشکلات زندگی موجب کمرنگ شدن روابط افراد با یکدیگر و اقوام شده است که این امر نقش مهمی در گرایش خانواده ها به نگهداری از حیوانات به ویژه سگ و گربه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبستان، «دکتر کامران گلچین» با اشاره به انتقال بیماری از طریق این حیوانات به انسان بیان کرد: بخشی از بیماری ها بین حیوانات و انسان مشترک است از جمله سگ و گربه ولی با چکاب های منظم، واکسیناسیون و درمان ضد انگل قابل کنترل و پیشگیری هستند و بسیاری از بیماری های آنها نیز صرفا اختصاصی است.

وی با بیان اینکه روزی 20 الی 30 کیس ویزیت می کنیم، تصریح کرد: ویزیت حیوانات نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش یافته و بیشتر هم سگ و گربه است ولی حیوانات دیگری هم مانند خرگوش، همستر و خوکچه هندی ویزیت می شوند که فراوانی آنها نسبت به سگ و گربه کمتر است.

عقیم کردن سگ ها برای سلامتی آنها مفید است

این دامپزشک با اشاره به عقیم کردن سگ توسط خانواده ها افزود: عقیم کردن سگ از لحاظ علمی جهت سلامتی و طول عمر آنها ثابت شده و در کشورهای مختلف مقالات زیادی در این خصوص ارایه شده است. نگهداری حیوانات در منازل شرایط خاصی را می طلبد که از جمله آن عقیم کردن آنهاست که برای سلامتی شان بسیار مهم می باشد، در واقع ریسک احتمال ابتلا به بعضی از بیماری ها در سن بالا را کاهش می دهد. ما با عقیم کردن بعضی از بیماری های شایع در سگ ها را جلوگیری می کنیم یا یک سری مشکلات رفتاری در آنها از بین می رود. در مجموع در همه کشورهای دنیا توصیه می شود چه سگ و چه گربه اگر قصد تولید مثل ندارند بهتر است عقیم شوند.

وی با اشاره به تاثیر عقیم کردن سگ ها در انقراض نسل شان افزود: این مسئله جای بحث دارد، چون سگ ها و گربه ها جزو حیواناتی هستند که در خطر انقراض نمی باشند. از این لحاظ مشکلی ایجاد نمی شود و از سوی دیگر چون حیوان خانگی هستند، نگهداری شان شرایط خاصی را می طلبد که حتما باید عقیم شوند.

گلچین با بیان اینکه سگ ها و گربه ها واکسن های خاصی دارند که باید تزریق شوند، گفت: برای سگ ها واکسن هاری و واکسن ضد انگل تزریق می شود، در فواصل معین و در سن پایین، چندین نوبت زده می شود و بعد به صورت تکرار سالانه باید بگیرند و واکسن ضد انگل هم چند ماه یک بار تکرار می شود.

این دامپزشک با بیان اینکه تعرفه های هزینه های درمانی حیوانات متفاوت است، خاطرنشان کرد: یک چکاپ و واکسن کامل صد هزار تومان هزینه دارد که این واکسن ها سالانه تزریق می شوند.

وی با اشاره به دفترچه بیمه سگ ها اظهار کرد: سگ ها دفترچه بیمه ندارند، مگر اینکه در بعضی جاها به صورت خصوصی خدماتی مانند بیمه ارایه شود.

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی حمل سگ در ماشین و خیابان ممنوع است و تاکید دارند که برای حمل آنها باید از باکس استفاده شود که این درست است و برای سلامتی خود خانواده ها هم ضروری می باشد ولی یک سری رفتارهای ناشایست با حیوانات صورت می گیرد که باید به صورت قانونی پیگیری و رسیدگی شود، چون این رفتارها بر کودکان و افراد جامعه تاثیرات منفی به جا می گذارد.

احتمال انتقال بیماری در پارک ها وجود دارد

وی با اشاره به انتقال بیماری در پارک ها افزود: احتمال انتقال بیماری در پارک ها وجود دارد و افرادی که سگ دارند باید رعایت کنند. یک سری برگ های مخصوص وجود دارد که خانواده ها می توانند مدفوع سگ خود را جمع کنند. ممکن است بعضی از آلودگی ها پخش شود. کودکان و افراد دیگر اگر تماس مستقیم یا با دست آلوده چیزی بخورند، ممکن است بعضی از بیماری های آنها انتقال یابد لذا باید خانواده ها بعضی از موارد را در محیط اجتماعی رعایت کنند که موجب ایجاد مشکل در جامعه نشود.

وی در خصوص فرهنگ سازی در این زمینه تصریح کرد: فرهنگسازی ابتدا باید از خود ما دامپزشکان شروع شود ما هم تا جایی که امکان دارد اطلاع رسانی می کنیم و با هشدارهایی که می دهیم می تواند تاثیرگذار باشد.

گلچین با اشاره به نجس بودن سگ در فرهنگ دینی ما اظهار کرد: بحث های زیادی در خصوص نجس بودن این حیوان در بین علمای دینی و پزشکان صورت گرفته است ولی چیزی ثابت نشده است. در مورد نجس بودن بزاق سگ تحقیقات زیادی صورت گرفته است. نتایج حاصله این بود که در بسیاری از موارد مقدار باکتری که دهان یک سگ یا گربه دارد در خیلی از مواقع کمتر از دهان و روده انسان است ولی با وجود این نیازمند بحث و بررسی زیاد است.

وی با اشاره به نقش نگهداری سگ در آرامش روحی و روانی انسان ها افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته سگ نقش مهمی در حل مشکلات روحی و روانی و برخی از بیماری های انسان دارد به ویژه بعد روانی آن کمک زیادی به آرامش افراد آسیب دیده می کند.این دامپزشک با بیان اینکه بیس غذایی سگ ها پروتئین، گوشت، مرغ و ماهی است، گفت: غذاهای تجاری و غذای کنسروی غذای معمول آنهاست.

وی اظهار کرد: تغذیه و رسیدگی به حیوانات در خانواده های مرفه و پایین متفاوت است. خانواده هایی که از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستند غذای بهتری هم تهیه می کنند. ناگفته نماند که امروزه فقط قشر مرفه نیستند که حیوانات را نگهداری می کنند از طبقات پایین هم به دلیل علاقه از بعضی از نیازهای زندگی خود می زنند ولی نگهداری می کنند.

حقوق ثبت شده در خصوص حیوانات در کشور ما رعایت نمی شود

گلچین با اشاره به رعایت حقوق حیوانات در ایران گفت: حقوق ثبت شده در خصوص حیوانات در کشور ما رعایت نمی شود ولی در سال های اخیر نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. بسیاری از افراد به صورت خودجوش اقداماتی را برای دفاع از حقوق حیوانات انجام می دهند ولی از سوی دیگر هم افرادی که باعث آزار و اذیت حیوانات می شوند، کم نیستند اما باز جای امیدواری است و شرایط روز به روز بهتر می شود و افرادی که حیوان آزاری می کنند، توسط بعضی از افراد پیگیری و رسیدگی می شود ولی قانونی که به صورت رسمی بتواند از حقوق حیوانات دفاع کند، وجود ندارد. امیدواریم هرچه زودتر قانون حمایت از حقوق کودکان هم تصویب شود تا شاهد رعایت حقوق حیوانات باشیم.

 
 
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دکتر محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
13
1
بسمه تعالی خوب است درباره چیزی که اطلاع یا تخصص نداریم سخن نگوییم. بارها و بارها عرض شده که نجاست لزوما ربطی به عوامل بیماریزا ندارد که اگر داشت ادرار استریل نجس نبود!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
سگ نجس نیست .بهتره یکی برداری بزرگ کنی تا ترست از سگ بریزه ...خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
7
0
کلا ....... بود!
مجتبی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
14
5
واقعا مایه تاسفه!
بحث های زیادی در خصوص نجس بودن این حیوان در بین علمای دینی و پزشکان صورت گرفته است ولی چیزی ثابت نشده است!
طرف فکر میکنی پیامبره که این حرفو زده؟یا فکر میکنه هرچیزی رو که متوجه نشه میتونه رد کنه؟پس اگر قرار بر اثبات باشه ما هیچوقت نباید مسلمان باشیم چون همیشه چیزهایی هستند که ما نمیفهمیم و متوجه نمیشیم
بی اعتقادی خودشو به رخ مردم کشیده فقط
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
15
6
سلام
ببینید کار به کجا رسیده
یک شخصی که هیچ چیز از حلال و حرام خدا نمیداند شده متخصص دین و نظر کارشناسی در مسائل دین میدهد مثل این میماند که من در مسائل دامپزشکی هیچ که سررشته ای ندارم بیام و در مسائل تخصصی دامپزشکان عزیز و محترم(غیر از ایشون)دخالت کنم و بگویم من به نتیجه ای نرسیدم و همان دم خواهید دید اولین کسی که آشفته خواهد شد و اعتراض خواهد کرد همین شخص است.
محمد حسن شورورزی - دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
11
5
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مردم شریف ایران و جوانان عزیز و شیفتگان دین مبین اسلام:
سلام علیکم
جملاتی چند در مورد نظر و دیدگاه اسلام در خصوص سگ از حیث جایگاه و طهارت و نجاست و... بطور اختصار بیان می شود:
کلمه سگ در قرآن شش بار آمده است و اسلام خیلی مقام سگ را گرامی داشته است و در خیلی روایات نام سگ بعنوان حیوان با وفا و ... آمده است که بعنوان نمونه یک آیه شریفه و چند روایات ذکر می شود.
امروزه متاسفانه دشمنان اسلام و شبهه افکنان همیشه دنبال تضعیف دین مبین اسلام عزیز و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و می باشند؛ که به عنوان نمونه در سایتها و فضاهای مجازی و در مقالات و... در این خصوص مشاهده می شود و چهره ی مخدوشی از اسلام عزیز بیان می کنند و از این قبیل شبهات که در مقابل اسلام عزیز قرار می دهند فراوان است که مجال بازگو نیست.
اما در بحث سگ و مسائل مربوط به آن به چند نکته برای رفع ابهام بطور اختصار اشاره می نمایم:
1- مسائل شرعی با مسائل اخلاقی و مسائل اجتماعی با هم فرق می کند و در بعض موارد قابل جمع و در اکثر جاها قابل جمع نیست و هر کدام در جای خود باید رعایت شود خصوصا در مورد مسائل شرعی که خط قرمز اسلام است و باید به آن عمل شود.
2- در بحث نجس بودن سگ در از حیث شرعی روایاتی زیاد بیان شده که بطور آشکار و واضح نجاست سگ را بیان می نمایند و مراجع عظام تقلید نیز بر این اساس حکم به نجاست سگ داده اند، ولی نجاست سگ، دلیل بر بی حرمتی به این مخلوق خداوند نیست چرا که هر چه مخلوق خداوند است دارای حکمتهای زیادی در خلقت او قرار دارد که مورد بررسی و دقت عمل است، در اینجا برای نمونه و دلایل نجس بودن سگ به سه روایات که در کتاب وسائل الشیعه بیان شده استناد می نمایم:
«سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ. ترجمه: راوي حکم سگ را از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 415
«عَنْ مُعَاوِيَة بْنِ شُرَيْحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ يُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ يُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَيْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ. ترجمه: ابن شريح، حکم نيم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسيد که آيا مى توان از آن نوشيد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسيد: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.» وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 416
«عَنْ أَبِي سَهْلٍ الْقُرَشِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِيدُهَا عَلَيْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ يَقُولُ هُوَ نَجَسٌ. ترجمه: ابي سهل مي گويد از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حيوانات مسخ شده است. گفتم آيا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه اين سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.» وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 417

3- در قرآن کریم و روایات زیادی بر احترام به حیوانات از جمله سگ بیان شده است و در خصوص سگ مباحث اخلاقی و احترام به این حیوان بیان شده و اما در مسائل شرعی نیز مباحثی در خصوص خرید و فروش آن آیا جایز است یا خیر که در بعضی از موارد مانند سگ نگهبان و... در ابواب فقهی بیان شده است که بعنوان نمونه به این آیه شریفه اشاره ای می شود: يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ (مائده 4) ترجمه : از تو سؤال مى‏كنند چه چيزهايى براى آنها حلال شده است؟ بگو: «آنچه پاكيزه است، براى شما حلال گرديده؛ (و نيز صيد) حيوانات شكارى و سگهاى آموخته (و تربيت يافته) كه از آنچه خداوند به شما تعليم داده به آنها ياد داده‏ايد، (بر شما حلال است؛) پس، از آنچه اين حيوانات براى شما (صيد مى‏كنند و) نگاه مى‏دارند، بخوريد؛ و نام خدا را (به هنگام فرستادن حيوان براى شكار،) بر آن ببريد؛ و از (معصيت) خدا بپرهيزيد كه خداوند سريع الحساب است!»
و اما در مورد احترام و جایگاه سگ در روایاتی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اوصاف " سگ" می فرمایند:
طوبی لمن عیشه کعیش الکلب، ففیه عشرة خصال فینبغی ان یکون کلها للمؤمن الاول: لیس له مقدار بین الخلق و هو حال المساکین الثانی: ان یکون فقیرا لیس له مال و لا ملک و هو صفة المجردین الثالث: لیس له مأوی معلوم و الارض کلها له بساط و هو من علامات المتوکلین الرابع: ان یکون اکثر اوقاته جائعا و هم من دأب الصالحین الخامس: إن ضربه صاحبه مأة جلدة لا یترک بابه و هو من علامات المریدین السادس: لا ینام من الیل الا الیسیر و ذلک من اوصاف المحبین السابع: انه یطرد و یجفی فیجیب و لا یحقد و ذلک من علامات الخاشعین الثامن: رضی بما یدفع صاحبه من الاطعمة و هو حال القانعین التاسع: اکثر عمله السکوت و ذلک من علامات الخائفین العاشر: اذا مات لم یبق منه المیراث و هو حال الزاهدین
ترجمه : از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اوصاف " سگ" می فرمایند:
خوشا بحال کسی که زندگیش چون زندگی سگ باشد! در این حیوان ده خصلت است که مومن به داشتن آنها سزاوار است.
آنکه سگ را در میان مردمان قدری نیست، و این حال مسکینان است.
آنکه مالی و ملکی ندارد، و این همان صفت مجردین است (مجردین یعنی کسانی که به مقام تجرد نائل شده اند و از همه چیز و همه کس حتی خود فارغ شده اند)
آنکه او را خانه و لانه ای معین نیست و همه زمین بساط اوست و این علامت متوکلان است.
آنکه اغلب اوقات گرسنه است و این عادت صالحان است.
آنکه اگر صد تازیانه از صاحب خود بخورد در خانه او را رها نمی کند و این صفت مریدان است.
آنکه شب هنگام بجز اندکی نمی خوابد و این از اوصاف محبین است.
آنکه رانده میشود و جفا میبیند، لکن چون بخوانندش بدون دلگیری باز میگردد و این از علامات خاشعین است.
آنکه به اضافه طعام صاحبش راضی است و این حال قانعین است.
آنکه بیشتر اوقاتش خاموش است و این از علامات خائفین است.
آنکه چون بمیرد میراثی بجای نگذارد و این حال زاهدین است.

محمد حسن شورورزی
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Germany |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، از توضیحات مبسوط حضرتعالی بسیار سپاسگزاریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
3
5
ایشون که افاضات فرمودند که بار میکروبی بزاق و ... در سگ چون کم است پس نجاست آن مشکوک است لطفا به این سوال پاسخ بدهند که:
مدفوع گاو بار میکروبی بیشتری دارد یا بزاق سگ؟؟؟؟
چرا مدفوع گاو را پاک گفته اند ولی بزاق سگ را نجس؟؟؟؟؟
اصلا اگر برای شما یک شیر گاو مبتلا به ورم پستان فوق حاد آوردند که کاملا سبز رنگ شده خب بار میکروبیش که خیلی بیشتر از بزاق سگ هستش که پس باید این شیر نجس تر از سگ باشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
ضمن تقدیر فراوان از مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی بابت مطالب مستندی که ارائه فرمودند و بهره مند شدیم از ایشون انتظار داشتیم بفرمایند که اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق و اگر تا کنون دلایل نجاست سگ و .... بین عوام مبهم است به خاطر ضعف علمی ماست
دین یعنی تسلیم در برابر امر الهی همانند روزه و حج و نماز و دیگر احکام که وقت و زمان خاص دارند و در غیر آن ارزش ندارند و یا کمتر ارزش دارند
نکته:
در حدیث داریم انعقاد نطفه در نیمه ماه موجب سفاهت کودک است
این روایت مال 1400 سال قبل است حالا معلوم شده که در شب نیمه ماه جاذبه ماه بر زمین بیشتر است و بر همه چیز حتی تک تک اتمهای سلول اثر گذار است و باعث اختلال در سیر تکامل جنین است
نکته دوم:
کلیپ تحقیقات محققین اروپایی در خصوص معنای کلمه علقه در زبان عرب و ارتباط آن با جنین شناسی امروز را ببنید تا بفهمید 1400سال پیش قرآن در یک کلمه به زیبایی و تمام و کمال جنین شناسی را توضیح داده
نکته سوم:
اونا از قرآن مسلمین دنبال این دست نکاتش هستند شما از غرب سگ بازیش را یاد بگیرید!!!
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
عزیز دل اسلام دین تسلیم نیست، خداوند بارها در قرآن به تعقل امر کرده
محسن صالحی
|
Germany
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
8
نجسبودن سگ و نگهداری حیوان خانگی یک امر شخصی می باشد و فرد داخل خانه و آپارتمان خودش حیوان خانگی نگهداری می کند و این یک قضیه شخصی می باشد و افرادی که با نجاست سگ مشکل دارند میتوانند به منزل این افراد رفت و آمد نکنند. و از طرفی اگر هم نگهداذی سگ یک امر خلاف باشد حداقل این یک خلاف شخصی است و به افراد دیگر ضرر نمیزند. از این مسئله مهم تر فساد های اقتصادی و اجتماعی جامعه ی ایران است که موضوعی مهم تر و قابل بحث تری دارد تا اینکه بخوایم تو زندگی افراد دخالت کنیم و کسی بخواد تعیین کنه که چی نگهداری منیم چی نگهداری نکنیم.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
چرا درمورد هر مسئله ایی که حرف میزنند از بحث خارج میشوید ماداریم راجع سگ حرف میزنیم چه ربطی به اختلاس داره سگ نجست است چون هر گاه دفع ادار میکند یا مدفوع خود را با زبانش تمیز میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
11
3
با سلام
متاسفم برای حکیم مهر که تمام تلاش خود را می کند تا در قالب مطالب این چنینی نجاست سگ را با شبهه مواجه کند. مطلبی که بارها و بارها در موردش صحبت شده و همیشه افرادی که مخالف بودند نتوانستن دلایل مستند ارائه دهند. مشکل از کج فهمی و عدم درک درست از مفهوم نجاست هست که اون رو با کثیفی اشتباه می گیرند یا اینکه علم مسائل فقهی رو با درک اندک عقلی ما قیاس می کنن. امیدوارم حکیم مهر از مردم مسلمان بخاطر گذاشتن این مطالب عذر خواهی کنه
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
متاسفانه باید بگم شخصی نیس چون کسانی که باسگ زندگی میکنند مرتب بامردم رفت و آمد دارند و باعث آلودگی افراد می‌باشند .از طرفی سگ حیوان است و باید با حیوانات زندگی کند .اگر هم به فرض مثال از سگ سوال بشه که آیا دوست داری انسان بشوی به طور حتم پاسخ منفی میدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
11
1
وقتی عقل بنده از خدایش بالا میزند
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
3
اینکه یک مسلمان یا غیر مسلمان از دین شمای مسلمان محترم که در اینجا کامنتهای تحکم آمیز گذاشته اید سوالی کند، که مثلا" نجاست یعنی چی !!؟؟ چرا سگ را نجس میدانید ؟ یعنی با چه دلیل منطقی و حتی مدرک مستدل و قابل اعتماد دینی چنین نظری را ابراز میدارید !!؟؟ آیا قادر به پاسخگویی متقن و مستدللی هستید !!؟؟ آیا دین مبین اسلام اطاعت کورکورانه و نا آگاهانه را از شما میپذیرد !!؟؟ آیا غیر از آن است که رسالت پیغمبر و پیغام الهی و قرآن کریم با دلیل و برهان برای انسانها فرستاده شده !!؟ آیا غیر از آن است که خدا در کتابش قرآن ، از انسانها و مومنان خواسته تا در امور عالم و دستورات الهی تفکر کنند !!؟
اینکه مومنی از دین خودش ، آگاهی درست و کافی نداشته باشد ولی ابراز نظر های قاطعانه کند ، مذموم و نکوهیده است ، نه مطرح کردن پرسش و سوال و ابهام و شک ، توسط هر کس، چه مومن و چه غیر مومن !!!
جناب شورورزی نماینده محترم ولی فقیه در دامپزشکی استان خراسان لطف فرموده بر خلاف بقیه دوستان شاکی با استناد به احادیث و قرآن و معقولانه پاسخی نسبتا" مبسوط داده اند که لازم است از ایشان، بابت ابراز نظر و توجه به موضوع و ورود مسئولانه به بحث تشکر و قدردانی کرد .
طی سالها تجربه حرفه ای اینجانب بارها شاهد استفتائات از مراجع تقلید و ارجاعات به رساله ها و بحث ها و پایان نامه ها و جدالهای مکرر و چاپ بروشورها در حمایت یا بر علیه این موضوع ، از طرف اشخاص و انجمنهای گوناگون بوده ام و حتی خود با بعضی روحانیان بطور اتفاقی هم که شده سوال و جوابهایی رد وبدل کرده ام ، که در نهایت میتوان گفت که چکیده نهایی و کلام آخری که در این باب از طرف معتقدین به نجاست ارائه میشود همین کلام جناب شورورزی است و استناد به چند حدیث مشابه از امام صادق(ع) است .
خوبی کلام جناب آقای شورورزی نگاهی نسبتا" همه جانبه و ارائه مستندات متنوع با رویکردهای مختلف است که کار بحث را راحت تر میکند .
در استناد به سه حدیث آورده شده و منتسب به حضرت امام صادق(ع) ،از دید محقق امور دینی و افراد ماءنوس با حقیقت وجود ائمه ، چند اشکال اساسی وجود دارد که مانع اقناع و قبول قابلیت استناد به آنها برای صدور حکمی قطعی در باب نجاست سگ میشود که در اینجا وارد جزئیات آن نمیشوم .
لذا اگر احتمالا" در این باب ، مدرک و مستند دیگری اعم از حدیث صحیح با منبع مشخص و یا آیه ای از قرآن کریم که ممکن است ما متوجه آن نشده باشیم وجود دارد لطفا" توسط دوستان ارائه شود تا ما هم بتوانیم بدرستی و سلامت به آن استناد کنیم . باتشکر فراوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
1
اینکه چیزی نیست ، استاد ما )البته دروس پرورش دام و طیور) در مورد نجاست و حرمت گوشت خوک به نتیجه نرسیده بود و مخالف بود و میگفت مصرفش هیچ مشکلی نداره. در حال حاضر هم معاون دانشجویی همون دانشگاه شده. یعنی این موضوع نشون میده مدیرانی داریم که از فیلتر حراست و مصاحبه ها عبور کردن ولی هیچ اعتقاد قلبی و عملی ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
3
جناب دکتر حسین زاده عزیز!
شما بفرما ببینیم الان که اوضاع اقتصاد اینه مساله کشور میتونه کنسرت باشه؟!!!!!!!!
ما چقدر از آنفلوانزا خسارت دیدیم؟؟؟؟؟؟؟؟
قیمت تخم مرغ سر به فلک نکشید؟؟؟؟؟؟
الان مساله ما رفع شبهه از سگ و سگبازیه یک مشت جماعت سلبریتی و سلبریتی پرست بیسواده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا وقت و فکر خودمون را درگیر این مزخرفات میکنیم؟؟؟؟
ما کارهای بزرگتری داریم
برو اثر واکسن بر کنترل آنفلوانزا را به بحث بگذار عزیز
از حکیم مهر هم گلایه داریم چرا معرفی رشته دامپزشکی را با عکس معاینه سگ گذاشته حالا اگه مثلا بره و خروس و شتر و شترمرغ بود مخاطب نمی فهمید دامپزشکی با چی سر و کار داره
اینجا عرصه علم است علمی صحبت کنیم نه عوامانه
دنبال پیشرفت باشیم نه جلب رضایت چهره هایی عاری از غنای فرهنگی ایران اسلامی
بکوشیم چهره ماندگار دامپزشکی باشیم در عرصه تشخیص و درمان و کنترل و پیشگیری
والسلام
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
6
0
با این اظهار نظر شاز در مورد نجاست ، معلومه ایشون اصلا مبنای نجاست و طهارت را درک نکرده که بتونه در این خصوص اظهار نظر کنه... با رای ایشون چون ادرار هم از نظر باکتریایی استریل محسوب میشه نباید نجس باشه / یکی نیست بهش بگه اخوی در هر موضوعی لازم نیست جنابعالی اعلام نظر بفرمایی
ناشناس
|
Poland
|
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
11
2
من نظرتو قبول ندارم دکتر سگ یعنی غرب زدگی ودر ساله هم نوشته نجسه پس مسلمانان باید ازش دوری کنن و حتی خرید و فروش سگ ممنوع شه والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
7
1
دکترجان چون از طریق درمان دام کوچیک امرار معاش میکنی لازم نیست احکام خدا رو قبول نداشته باشی گاهی ما در حدی نیستیم بخوایم در مورد بعضی چیزها نظر بدیم
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
3
1
دوست ناشناس عزیزی که بنده را خطاب قرار دادید اتفاقا" مشکل مملکت ما به نوعی در ریشه این مشکل و امثال این مشکلها است !! ما که مسئله ای به این سادگی را با لجبازی و عدم تعقل نتوانستیم تا به حال حل کنیم که نجس بودن یا نبودنش معضل عظیمی هم نیست مشکلی هم بوجود نمی آورد !! چگونه مسائل کمی بزرگتر را میخواهیم حل کنیم حالا با بزرگتر هایش کاری ندارم !!!!؟؟؟
اتفاقا" تمام مشکلاتی که شما نام بردید ریشه فرهنگی و عقلانی دارد یعنی حاصل عدم تدبر و عقلانیت و اخلاق است و حاصل بزرگ کردن کوچکها و کوچک کردن بزرگها است !!!
و اتفاقا" این موضوع نجاست دغدغه شما دوست عزیز و دوستانتان است که آنرا بزرگ میکنید ، و پای ثابت همیشگی همین نوع بحثها هستید وگرنه هیچکدام از کسانی که با این مخلوق بی زبان و همراه قدیمی و همیشگی انسان ، سر و کار دارند چنین دغدغه ای نداشته و بحثی در این مورد با کسی ندارند و نظر و عقیده خود را به کسی تحمیل نمیکنند .
اما آیا شما دوست عزیز فکر نمیکنید مسبب تمامی همین مشکلات عظیم و خانمان برانداز که کشور را در آستانه قحطی قرار داده ، کسانی و روشهایی و عقایدی است که امور دامپزشکی و دامپروری را اداره میکنند نه چند تا سلبریتی و یا علاقه مند به سگ !!! که هیچکدام قادر به عبور از فیلترهای چند لایه گزینش نبوده و دستشان به جایی بند نیست و در هیچ تصمیم گیری کلان و جزیی کشور نمیتوانند نقش داشته باشند ، که شما همه کاسه کوزه های مشکلات کلان را بر سر آنها خراب میکنید !!!؟؟؟
و چه بسا این اقبال به نگه داری حیوانات خانگی و سگ حاصل تصمیمات خسارت بار هم فکران شما است ، که در مدیریت امور قرار دارند و باعث ناامیدی و سر خوردگی و افسردگی عمومی شده اند .!!!!
ورود بنده به این بحث بدلیل مشاهده بیانات معقول و مبسوط جناب شورورزی در مقابل ابراز نظرهای بی پایه و اساس و متعصبانه و کورکورانه بعضی دیگر بود ، تا که شاید تحرکی در استفاده از عقلانیت هر چند جزئی در بین دوستان ، بکمک پاسخهای متقابل عاقلینی چون جناب شورورزی ایجاد گردد و فضای بی تفاوتی و پیروی کورکورانه را که آن نیز نوعی از تنبلی و بی تفاوتی است، بر هم زند .
به فرموده حضرت امام رضا (ع) : دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل اوست .
باشد که کمی فکر کنیم و درست نگاه کنیم و درست بگوییم و سالم عمل نماییم .
با تشکر فراوان از توجه شما و تحمل شما
دکتر رشید پورمهدی چلیکدانی
|
United States of America
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
2
یعنی خوشم میاد که شما قشر خود مسلمان پندار دقیقا مطابق انتظاری که ازتون میره رفتار میکنید، تحمل و تعقل اگر در شما مشاهده میشد عجیب بود. هر آدمی که از موهبت عقل برخوردار باشه متوجه میشه که منظور بنده خدا از اثبات نجاست و وجود داشتن بحث و نیاز بررسی بیشتر، یافتن دلایل علمی جهت تایید حکم شرعیه. نه این که بخواد بگه من پیامبرم و حکم اسلام غلطه و فلانه و بسار...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
2
1
جناب حسین زاده!
بنده اول عرضم نوشتم اولویت کدام هستش رفع دغدغه سگبازها یا تلفات ۳۰ میلیون مرغ؟؟؟؟
فارسی روان هم نوشتم
تلفات آنفلوانزا که با تک تک افراد جامعه سر و کار دارد بالاخره مردم یا تولید کننده اند یا مصرف کننده مرغ و تخم مرغ!
کاری به تعصب و کوردلان جاهل و لایه های گزینشی و ... که گفتید ندارم چرا که از مسئولین دامپزشکی رده بالا هم میشناسم کسانی که دنبال جلب نظر همین سگبازها هستند
امیدوارم به همت امثال شما مسائل اولویت دار صنعت دام و طیور کشور حل شود بعد به سلبریتی های سگ دوست میرسیم
لازم به ذکر است حساب سگ گله و سگ پلیس و موادیاب از کاربری سگ در زندگی سگبازها جداست
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
2
دوست ناشناس عزیز ، خلاصه کلام آنکه شما با این دیدگاه ، چرا در این مباحث که دغدغه شما نیست ، انرژی خود را بیهوده صرف میکنید و سر بحث های طولانی را باز میکنید !!!؟؟
بجای این کار ، مستقیم بروید سراغ کسانی که بدلیل عدم علاقه به دامپزشکی و برای دور نگه داشتن خود از لمس و برخورد با هر گونه حیوان و دامی و از ناتوانی علمی و مهارتی ، خود را به هر شکلی وارد سازمانهای ستادی و تصمیم گیرنده ای چون سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و وزارت کشاورزی و جهاد کرده اند و بدون آنکه سر رشته ای یا تجربه ای داشته باشند در تصمیمات جزء و کلان وارد شده و خسارت پشت خسارت برای کشور و مردم به بار می آورند !!
شما بروید سراغ کسانی که آرزویشان ورود به پزشکی بوده و حالا که در دامپزشکی فارغ التحصیل شده اند و خود را در سازمان دامپزشکی و امثالهم جا کرده اند تا از حیوانات دور باشند ، در پنهان و آشکار در پاسخ معضلات دامپروری و دامپزشکی کشور و حتی این مسئولین محترم به صراحت چه در لفظ و چه در عمل میگویند به آنجایمان که چنین شده است !!! حال شما در این خانه از پایبست ویران دنبال نقش و ایوانش هستید !!؟؟
اتفاقا" اگر میبینید اکثر بحثها حتی در رده های بالا ، در رابطه با حیوانات خانگی و سگ است و کمی هم ماده 19، برای آن است که با همت همین دوستان چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی و چه بخش خصولتی ( نظام) که نحوه تفکرشان را برایتان تشریح کردم ، چیزی از دامپزشکی اصلی یعنی دام بزرگ و طیور باقی گذاشته نشده که آنها بخواهند مطرح شوند !!
الان آنچه از دامپزشکی باقی مانده همین دام کوچک است و بقیه از بین رفته اند و به همین دلیل شما اکثرا" مسایل مربوط به دام کوچک را میشنوید و کمتر از بقیه رشته ها اخبار دارید !!
شما بروید ببنید چند نفر متخصص مامایی یا دام بزرگ یا جراحهای دام بزرگ و یا متخصص طیور ، فارماکولوژیست یا پاتولوژیست ، از بیکاری در رشته های خود ، در دام کوچک و درمان سگ و گربه و همه چی ، فعالیت میکنند !!!؟؟ و بزودی همین رشته را هم ، همانطور که رشته های خود را ازبین بردند ، نابود خواهند کرد !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
3
1
خیلی ممنونم دکتر حسین زاده عزیز!
از تذکر بجای شما سپاسگزارم
مخصوصا از اینکه فرمودید سران دامپزشکی دام و طیور را به نابودی کشاندند و همین دام کوچک باقیمانده
اما عرض بنده خلاصه در نکات زیر است:
۱- بنده ضایعه فرهنگی این تقلید و تجاهل و غرب پرستی را خیلی خیلی خیلی بیشتر از خطر بیماریهای مشترک و نجاست و ... میدانم
۲- من واقعا دلم برای این جماعتی که از سلبریتی های بیسوادی که هر از چندگاهی داد "پشیمانیم" آنها در حمایت و عدم حمایت از مساله ای بلند میشه میسوزه بنده ۱۵ساله تو کار دامپزشکی ام و زیر و بم مسائل این حرفه را میدانم واقعا وقتی می بینم تو یه روستا طرف بیکاره و نون نداره بخوره ولی رفته یه گربه خریده که شبیه فلان سلبریتی بشه حالا تازه دنبال شامپوی فلان برای گربه است در حالیکه تو روستا فقر و اعتیاد و... بیداد میکنه زمینه کشاورزی و دامپروری هم هست ولی عرضه کار کردن نیست، تاسف میخورم مثلا اگه این دنبال پرورش مرغ و خروس و گوسفند بود چی کم داشت از یک جوان روستایی با غیرت و کارآمد که سربار خانواده خودش هم نیست
۳-متاسفانه بیشتر کلنیسین های حامی این سگبازها چون درآمدشون از این طیف ارباب رجوع است این طیف هم اکثرا مایه دارند و خیلی دنبال تعرفه و .... نیستند، دنبال رفع شبهات می افتند که نجس نیست و... واقعا این کار حرفه ایست؟
شما دنبال پول هستید چرا به مبانی اعتقادی جامعه وارد میشید که تخصص اون را اصلا و ابدا ندارید؟
برای شما آرزوی توفیق دارم
بهاره کتی
|
France
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
1
4
............... اصلا در هیج جای قران اسمی از نجس بودن سگ‌ وجود نداره همه تون .............. فقط از دین دم میزنید فقط براتون متاسفم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
1
2
با واکسن زدن سگ پاک میشه یا نجس میمونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
1
1
..................
ادم عقل داره می تونه بفهمه
اصلا از کجا معلوم سگ نجسته ذهن ادم هرچه فکر کنه نمی اونه بفهمه
فریماه
|
United States of America
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
3
0
سواال منم هست ایا واکسن زدن سگ را پاک میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
2
چرا سگ نجس وفایی که این حیوان داره بعضی از آدمها ندارن هرکی مسول کار خودشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
1
0
.................
باید یاد بگیرین به هر انتخابی و سبک زندگی تا وقتی آسیبی به شما نزده احترام بزارین
ایدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
0
انسانیت رو سگم یاد گرفتم وقتی بهش محبت کردم و جواب محبتمو با محبت داد ولی به آدمای اطرافم محبت کردمو از همین سگی که میگین نجسه کمتر بودن و جواب خوبی با بدی دادن سگ ها فرشته ان .............
حامد
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
0
یا عرض سلامو احترام خدمت همه .درمورد سگ اینو عارض باشم که اولین حیوانی هست که با بشر رفته به بهشت با اصحاب مقدس کهف پس اصولا کسانی که با سگ راحت نیستن باید به بهشت تشریف نبرن .این به عینه در قرآن کریم ذکر شده بزرگترین کتابو منبع اخلاقیات و‌ اعتقادات اسلامی هست دوما اروپاییا سالیان سال هست که نگهداری میکنن چیز منفی داشت خوب اونا فوری جمعش میکردن از خونه ها .و اینکه اگه تو چنتا روایت اشاره به نجسی شده خوب قدیما هیچ راهکاری برای کنترل هاری و بیماریها نبود و علمای اون زمان مجبور بودن بگن نجسه تا مردم سمتش نرن الان اوضاع ولی فرق میکنه امکانات یهداشتی پیشگیری درمانی پیشرفته هست و اگه اون فقهای صدر اسلام یا امامان زنده بشن و بیان شرایط الانو ببینن خوب چع بسا خودشونم نگه دارن .پدر بزرگ بنده گربه نگع میداشت حالا بدون امپول تزریق بهداشت و غیره ؤ گربه اش هم در رفت آمد به بیرون بودو شبا میومد پایین تشکش میخوابید و خدا شاهده الان نودو سه سالشه و قویترین سیستم ایمنی رو داره و بازم خدارو شاهد میگیرم که نماز شب خون بوده چ تو این سالهای اخیر که بسیار کهولت سن داشته دیگه نماز نمیخونه.و خیلیم مومن معتقد و مرد تمام عیاری بودن برا خودشون .و‌ عقلو منطق بنده نمیتونه قبول کنه که وفادارترین خلقت عالم رو خدا نجس اعلام بکنه که چی؟قصد مردم ازاری داشته و تو کف گذاشتن سگی که میدونسته بشر میاد به این علاقمند خاهد شد و بیاد نجسش کنه تا حسرتی بشه تو کف سگ بمونه بشر؟پدر کشتگی داشتن خدا؟!پس حکم به العقل حکم به الشرع قیول نمیکنه اینو.اگع سگ نجس بوده خوب در بعضی روایات اینه که در عصر باستان بشر وضعیت بهداشتیش افتضاح بوده باحیوانات تو یه کاسه اب میخورد تو یه محل غذا میخورد نصفه نیمه حیواناتو تناول میکرد مینوشید میخورد لباس به اونصورت نبود پوسشتو میکشد و میکشید رو سرو صورتش مثل فیلما نبود کع نشون میدن طرف از قدیمو باستان...پیغمبرا سهم بسزایی دارن در تربیت و فرهنگی کردن بشر صلح امیز کردنش متمدن کردنش اگاهی و اطلاع دادنشون به مردما و آموزششون مودبو با تربیت کردنشون....سگ فقط دلبستگی داره عاطفه داره اگه محیط باغی باغچه ای ندارین سعی کنید سگاییو نگع دارید که تو خونه اپارتمان حوصلشون سر نره گناه دارن واسه آپارتمان سکای مناسب آپارنمان بگیرید هر سگی مناسب هر محیطی نیست گناه. دارن
نظر شما
ادامه