کد خبر: ۴۳۳۶۳
 

از مصادیق عینی صرفه جویی، هزینه کرد در دامپزشکی است

دکتر فردین حسین زاده

رییس اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ

 

 تاثیر نامطلوب بحران های اقتصادی و اجتماعی اخیر صرفاً بر معیشت مردم نبوده، بلکه با متاثر کردن شرایط تغذیه ای و سلامتی دام و طیور و نهایتاً کاهش سطح ایمنی بدن آنها و افزایش رخداد بیماریها و کاهش کمی و کیفی تولید، از یک طرف و افزایش میزان تقلبات و تخلفات در تولید فرآورده های پروتئینی با منشاء دامی از طرفی دیگر، به شکل غیرمستقیم باز هم شرایط را برای مصرف کننده مشکل تر می نماید.

بدین لحاظ وظیفه مندی دامپزشکی از حیث افزایش زمینه های پیشگیری  از بیماری ها با تلاش در ایمونوتراپی و  بهبود مکمل های تغذیه ای، دارو و واکسن های مربوطه، نقش بسزایی در کاهش خسارات صدرالذکر خواهد داشت.

متاسفانه در چنین شرایطی، تولیدکنندگان مواد پروتئینی، بعضاً با تغییراتی در فرمولاسیون محصول و یا سایر پروسه های خط تولید، سعی در عرضه محصول به صرفه تر دارند که باز هم عواقبش گریبانگیر مصرف کننده شده و ضرورت تشدید مراقبت های کنترلی را به مراتب افزایش می دهد تا سودجویان در این وضعیت نابسامان نمک بر زخم مردم نپاشند.

بنابراین، در شرایطی که توزیع اعتبارات دولتی نسبت به سنوات قبل به شدت کاهش یافته، شایسته و بایسته است که دامپزشکی و نظارت هایش ویژه دیده شده و به عنوان یک اولویت مهم به آن پرداخته شود تا از این رهگذر گزند بیشتری بر آحاد جامعه وارد نگردد.

 
 
نظر شما
ادامه