کد خبر: ۴۳۳۸۸
 

کارشناس مسئول اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت توجه به بیماری هاری در کشور، گفت: در سال گذشته 12 نفر در کشور به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد زینلی» پیش از ظهر امروز در کنفرانس علمی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که در سالن همایش‌های باقرالعلوم یزد برگزار شد، با اشاره به اینکه عامل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عامل‌هایی همچون ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی هستند، گفت: بین ۸۰۰ تا ۸۸۰ بیماری‌های واگیردار شناخته‌شده است که این نشان‌دهنده اهمیت این بیماری‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ تا ۶۰ درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید بیماری‌های زئونوز هستند، افزود: دستگاه‌های همچون فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان محیط‌زیست، نیروی انتظامی، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، شوراهای شهر و روستا ارگان‌هایی هستند که باید در کنار دانشگاه علوم پزشکی به این بخش و اهمیت این بیماری‌ها در کنترل آن کمک کنند.

کارشناس مسئول اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بابیان اینکه بیماری هاری به لحاظ کشندگی بالای آن اهمیتش از سایر بیماری‌ها بیشتر است، تصریح کرد: بیماری هاری از سال ۸۵ تاکنون در استان یزد مشاهده نشده است.

زینلی بابیان اینکه سالانه موارد حیوان گزیدگی بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار مورد در کشور داریم، اذعان داشت: سال گذشته ۱۲ نفر از طریق بیماری هاری فوت کردند و خوشبختانه کشور ایران جزء کشورهایی است که این بیماری را به‌خوبی کنترل کرده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بیماری دانگ و چیپونگونیا بیماری هستند که انتقال آن‌ها از طریق پشه است که عمدتاً در کشور پاکستان شیوع دارد و خوشبختانه موردی از این بیماری‌ها در کشور ایران گزارش نشده است.

به گفته‌ی وی بیماری سالک جزء بیماری‌هایی است که به شکل کانون‌های مختلف و به‌صورت بومی در کشور ما وجود دارد و این بیماری عمدتاً در مرکز، جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق این بیماری مشاهده می‌شود که سالانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به بیماری سالک مبتلا می‌شوند.

کارشناس مسئول اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بابیان اینکه این بیماری در استان‌های فارس و اصفهان بیشتر است، ابراز داشت: از طریق آموزش‌های مردمی و حفاظت فردی می‌توانیم به کاهش بیماری دست پیدا کنیم و آن را کنترل کنیم.

زینلی در پایان خاطرنشان کرد: مردم بدانند که اگر مورد گزش از طریق حیوانی قرار گرفتند، بلافاصله به واحدهای خدمات سلامت جامعه مراجعه کنند و آنجا توسط کارشناسان تشخیص داده می‌شوند و سریع تحت درمان و پیشگیری قرار می‌گیرند.

 
 
نظر شما
ادامه