کد خبر: ۴۳۳۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

 «اروجعلی محمدی» مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در سالهای ۸۳ تا ۸۴ و ۹۲ تا ۹۷ در خصوص ابهامات فروش این شرکت به بخش خصوصی، نامه مهمی را به رئیس جمهور نوشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آخرین خبر، متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب اقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیات، احتراما به استحضار می رساند سازمان خصوصی سازی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را بعد از سال ها اگهی مداوم بدون خریدار به یکباره با کاهش ۳۳ درصدی قیمت پایه ۲۵۲۳ میلیارد تومانی آن به ۱۷۰۶ میلیارد تومان و افزایش ۴۷۶۷ هکتار مساحت اراضی به سطح مزایده قبلی، شرکتی به نام شرکت سرمایه گذاری توسعه تهران رابرنده مزایده اعلام نموده است.

آقای رییس جمهور، رسانه ها در بهار امسال اعلام کردند که کمیته امداد ۸ هکتار زمین خود در سوهانک تهران به ۱۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو فروخت، یعنی ۸ هکتار زمین در سوهانک تهران با توجه به دریافت نقدی بیشتر از ۴۸ هزار هکتار زمین ابی در دشت زر خیز مغان قیمت یافته است و این ساده ترین تفسیر حاکمیت بخش دلالی و تجارت و قدرت یافتن غیر مولد ها در اقتصاد ایران و غلبه انان بر بخش تولید کننده کشور است که واقعا موجب وهن اقتصاد و بخش کشاورزی و تولید کنندگان کشور است.

آقای دکتر روحانی، دشت مغانی که نصف اراضی آبی آن با این مزایده به یک شرکت فاقد سابقه فروخته می شود به همین آسانی دشت مغان نشده است؛ نیم قرن قبل بیش از دو میلیارد دلار برای زیر ساخت های آن هزینه شده است که همین امروز مشابه ان طرح به دستور و همت والای حضرتعالی در حوزه پایاب سد خدافرین در دست اجراست. بررسی هزینه های زیر ساخت ۶۲ هزار هکتار طرح فعلی اراضی پایاب سد خدافرین گویای آن است که دولت برای اجرای این پروژه هزینه های سنگینی را متحمل می شود که طبق مستندات اجرایی در وزارتین نیرو و جهاد کشاورزی تملک و خرید یک هکتار زمین دیم ۹۰ میلیون تومان و هزینه های زیرساخت یک هکتار زمین ۱۵۰ میلیون تومان برای دولت در یومنا هذا تمام می شود. آنوقت سازمان خصوصی سازی با علم به اینکه هزینه تملک و زیرساخت یک هکتار زمین در زیر سد خدافرین برای دولت ۲۴۰ میلیون تومان قیمت تمام شده دارد، بیش از ۴۸ هزار هکتار اراضی شرکت کشت و صنعت مغان را به ۱۷۰۶ میلیارد تومان به یک شرکت نوتشکیل و فاقد سابقه تخصصی، آنهم با دو سال تنفس و اقساط ۸ ساله می فروشد. در شرایطی که طبق همین قیمت های فعلی، هزینه زیرساخت ۴۸ هزار هکتار اراضی شرکت مغان بدون احتساب قیمت زمین فقط ۷۲۰۰ میلیارد تومان است و با فرض همان ۹۰ میلیون تومان قیمت اراضی دیم که امروز دولت برای خرید ان در حوزه سد خدافرین پول می پردازد، قیمت ۴۸ هزار هکتار اراضی فعلی شرکت مغان نیز ۴۳۲۰ میلیارد تومان است که بدون احتساب کارخانجات و تاسیسات فعلی آن به ۱۱۵۲۰ میلیارد تومان بالغ می شود. آیا این رانت نیست؟ پس رانت چیست؟

آقای رییس جمهور، بدبینی شدیدی که این اقدام نسنجیده برای نظام جمهوری اسلامی آنهم در منطقه ای مرزی که با خون آباء و اجداد در مقابل دشمنان مرزداری کرده اند ایجاد می کند، هیچ چیز ایجاد نمی کند.

ثانیا سازمان خصوصی سازی در آگهی خود میزان اراضی شرکت مغان را بدون احتساب سهم اراضی شرکت مغان در شرکت پارس را ۴۰ هرار هکتار اعلام نکرده است، در شرایطی که مستندات مالکیت شرکت مغان‌مبنی بر مالکیت ۴۰ هزار هکتار زمین تحت سند آن را برای اصلاح آگهی با چندین جلسه حضوری شخصا به سازمان خصوصی سازی تشریح کرده ام؛ ضمن اینکه از ۱۸۵۰۰ هکتار اراضی شرکت ملی پارس نیز به میزان ۴۰٪ سهام متعلق به شرکت مغان می باشد. در آگهی قبلی قرار بود به میران ۴۷۶۷ هزار هکتار زمین در اختیار وزارت کشاورزی باقی بماند و با کسر این میزان از اراضی قیمت پایه آن به‌مبلغ ۲۵۲۳ میلیارد تومان آگهی شده بود.

حالا که قیمت زمین هم افرایش یافته است ولی با کمال تعجب قیمت پایه شرکت مغان از۲۵۲۳ میلیارد تومان به ۱۷۰۶ میلیارد تومان کاهش یافته است؟

آیا نباید در محاسبه بیت المال مثقال و ذره در میان باشد یا فقط فروش و رد شرکت با هر تدبیری چاره کار تلقی می شود؟ آیا می توان این اقدامات اعتماد سوز را توجیه کرد؟ با فرض قیمت های سرمایه گذاری دولت در اراضی پایاب سد خدافرین به مانند ان است که بهای بزرگترین کارخانه قند کشور و یکی از بزرگترین کارخانه های لبنیات ایران و مهمترین کارخانه پروسس و تولید بذر کشور و یک کارخانه خوراک دام مجهز و بزرگترین گله دامپروری کشور و باغ و تاسیسات مختلف و شهرک مسکونی و شبکه گسترده راهساری آن انگار به هیچ انگاشته شده است؟ آنهم در شرایطی که در چهار سال گذشته قریب به ۱۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی این شرکت سرمایه گذاری نیز شده است.

این فروش دقیقاً به مانند آن است که اسب را به قیمت نعلش بفروشند، اقدامی که احساسات عمومی را جریحه دار کرده است و پیامی جز تحقیر تولید و تولیدکنندگان امتداد نمی دهد.

آقای رییس جمهور، با همان اخلاصی که دو دوره جنابعالی را به عنوان دولت راستگویان معرفی و تبلیغ کرده ام، درخواست می کنم نگذارید شرکت مغان با این تحقیر بفروش برود. این شرکت نماد و برند مردم منطقه ما محسوب می شود و فروش ان به قیمت متری ۳۶۰۰ تومان برای اکثریت قاطع مردم آزاردهنده است و برای نخبگان محلی که در پاسخ به سوالات بی شمار مردم کلام در دهانشان یخ می بندد، دردی کشنده و جانکاه است.

این مزایده الی ابد روح مردم منطقه و بخش کشاورزی کشور را آزار خواهد داد. این شرکت پیشانی آذربایجان است، اگر هم قصد فروش آن در میان است، خواهشمندم دستور فرمایید این شرکت حفظ شود و سهام آن بر اساس مصوبه اخیر سران سه قوه با واگذاری سهام به عموم صورت پذیرد.

دوام توفیقات جنابعالی را در این ایام پر مشقت از خداوند بزرگ مسئلت می نمایم.

اروجعلی محمدی

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در سال های ۸۳ تا ۸۴ و ۹۲ تا ۹۷

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فیروز ترابی
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
" بکشید ما را،ملت ما بیدارتر میشوند" امام خمینی
نظر شما
ادامه