کد خبر: ۴۳۴۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

 «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان یکی از دلایل مهم بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان، تراکم بالای مراکز پرورش طیور است که بدون تلاش و برنامه ریزی های دقیق دامپزشکی و همکاری دیگر دستگاه های مرتبط قابل کنترل نبود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ دکتر شهرام موحدی پیش از ظهر سه‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان که با حضور نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و دکتر مهرعلیزاده استاندار استان اصفهان در محل استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: اصفهان رتبه بسیار خوبی در صنعت پروش طیور دارد به نوعی که رتبه نخست تعداد واحدهای پرورش طیور کشور، رتبه نخست پرورش بوقلمون، رتبه دوم تولید تخم مرغ و سوم تولید مرغ گوشتی کشور را داریم که همین امر حساسیت نسبت به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد .

وی با بیان اینکه این بیماری در سال ۹۶ حدود ۴۸ میلیارد تومان خسارت به صنعت طیور استان زده است، ابراز داشت: در تیرماه امسال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یک واحد تخمگذار ۲۰۰ هزار قطعه ای مثبت شد که در ادامه شش واحد پرورش بوقلمون گوشتی در نجف آباد و یک واحد مرغ تخمگذار در تیران و کرون درگیر شد .

دکتر موحدی در ادامه با اعلام اینکه، در این هشت واحد حدود ۱۱ میلیارد تومان خسارت وارد شده است، افزود: بروز سریع این بیماری در چند مرکز پرورش دیگر، نشانه حساسیت صنعت طیور به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی به بیان اینکه در سال ۹۵ حدود ۱۷۰ واحد، در سال ۹۶ تعداد ۴۰ واحد و امسال هشت واحد درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدند، تاکید کرد: اعتبارات ملی تنها برای پرداخت غرامت و معدوم سازی درنظر گرفته شده است در حالیکه در مکان‌های درگیر نیازمند اعتبار مکفی جهت پیشگیری از بروز در مناطق پرخطر، قرنطینه اضطراری و رعایت امور بهداشتی هستیم . 

دکتر موحدی با اشاره به اینکه با وجود قانون بیمه اجباری بسیاری از پروش دهندگان طیور واحد خود را بیمه نمی‌کنند، و با تاکید بر اینکه برای جبران خسارت به پرورش دهندگان طیور به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این واحدها به چرخه تولید برگردند، ابراز داشت: ضرورت ارائه تسهیلات بانکی کم بهره به تولیدگنندگان جهت اصلاح ساختار بهداشتی و زیربنایی در راستای پیشگیری از بیماری های طیور و کاهش هزینه های تولید، ضروری می باشد .

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: این نکته را باید مد نظر قرار داد که گوشت طیور بعنوان یک پروتئین ارزشمند بر سر سفره ها می باشد و عدم توجه به کنترل و پیشگیری از بیماری ها در صنعت طیور، موجب نابودی این صنعت بدلیل بوجود آوردن خسارت جبران ناپذیر می شود و بر همین اساس نیازمند کمک های حمایتی معنوی و مادی سازمان مدیریت بحران در کلیه زمینه ها هستیم.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
جناب اقای موحدی مجوز واحد های طیور را خود شما صادر می کنید از خودتان بپرسید چرا تراکم این واحد ها در اصفهان بالاست و شده عامل بیماری
اقای دکتر شهرام موحدی این را هم بگویید که رتبه اول انتشار بیماری ها متعلق به اصفهان است
رتبه اول ضرر اقتصادی به مرغداران و دامداران مربوط به اصفهان است .
......................
دکتر xy
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
کار مسولان در همه رده ها فقط سخنوری هستش و ما جز ۱۰ کشور برتر هستیم در همه رشته ها و زمینه ها . مهمترین فاکتور واسه سیستم مدیریتی کشور فن سخنوری هستش تا سر و ته هر مشکلی رو با صحبت کردن هم بیارن . در حالی که تخصص در اون زمینه جز فرعیات انتخاب یک مسول هستش .
بیماری شیوع پیدا کرده احتمالا آنفولانزای فوق حاد بومی شده . با این وضع امنیت زیستی که فارمها وسیستم قرنطینه کشور داره شنیدن این خبرها عجیب نیست ! فارمها و مراکز دیگر در صورتی که با مشکل مالی روبرو میشن اولین کاری که میکنن این هستش مسائل بهداشتی رو به حداقل میرسونن تا هزینه مواد ضدعفونی دهنده کم شه. با این وضع اقتصادی تولید کنندگان وقوع همچین اتفاقاتی طبیعیه.
نظر شما
ادامه