کد خبر: ۴۳۴۲۲
 

یک دامپزشک حیات وحش گفت: بسیاری از گونه‌ها ارزش ژنتیکی خاصی ندارند همچون ببرها و شیرهایی که در حال حاضر در ایران و بسیاری از باغ‌وحش‌ها همچون باغ وحش مشهد هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر ایمان معماریان» در خصوص اتفاقات باغ‌ وحش مشهد اظهار کرد: به‌طور کلی مشکل این است که در ایران هدف مشخصی برای باغ‌وحش‌ها تعریف نشده است و ارگان‌های نظارتی آن هدف مشخص را از باغ‌وحش‌ها نمی‌خواهند، به همین دلیل برخی حیوانات که به راحتی تکثیر بی‌رویه می‌شوند، در باغ‌وحش تکثیر می‌شوند و متعاقبا فضای مناسب برای آنها وجود نخواهد داشت، امکان دارد قاچاق و به‌صورت غیرقانونی فروخته شوند در نهایت هم ممکن است اتفاقاتی همچون تلفات بیفتد.

وی در خصوص اهداف وجودی باغ‌وحش‌ها در دنیا تصریح کرد: هدف اصلی وجود باغ‌وحش آموزش و فرهنگ سازی است مخصوصا آموزش به کودکان در خصوص حیات‌وحش، حفاظت از حیوانات و... . همچنین فرهنگ‌سازی برای نحوه برخورد و حفاظت از حیوانات از دیگر اهداف باغ‌وحش‌ها هستند. در نهایت کارهای تحقیقاتی باید در باغ‌ وحش به صورت کامل انجام و گونه‌های در خطر انقراض در باغ‌وحش حفظ شوند. این موارد اهداف کلی باغ‌وحش‌های استاندارد در دنیاست.

این دامپزشک حیات وحش ادامه داد: باغ‌ وحش‌ها در ایران فقط یک مکان تفریحی است که یکسری از آدم‌ها هم می‌خواهند از آن سود به‌دست آورند، بدون اینکه اهداف وجودی باغ‌ وحش دنبال شود. این موضوع منجر به حاکم شدن چنین شرایطی بر باغ وحش‌های ما می‌شود.

جلوگیری از تکثیر بی‌رویه حیوانات راه‌حل بسیاری از مشکلات/ ببرهای ایران ارزش ژنتیکی ندارند

معماریان افزود: در باغ‌وحش‌های استاندارد فکری برای تکثیر هر گونه‌ای شده مثلا شرایط مناسب نگهداری از آن حیوان در همان فضا ایجاد می‌شود یا اینکه برای انتقال آنها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. وقتی تکثیر بی‌رویه انجام می‌شود یا این موالید به افرادی که پولدار هستند قاچاق یا اینکه در شرایط بد نگهداری می‌شوند. وقتی از این تکثیر جلوگیری نکنیم، به قاچاق دامن زده‌ایم و رخ دادن چنین اتفاقاتی هم قابل پیش‌بینی است.

وی با تاکید بر اینکه با جلوگیری از تکثیر بی‌رویه بسیاری از مشکلات حل می‌شود، گفت: بسیاری از گونه‌ها ارزش ژنتیکی خاصی ندارند همچون ببرها و شیرهایی که در حال حاضر در ایران و بسیاری از باغ‌وحش‌ها همچون باغ وحش مشهد هستند زیرگونه مشخصی ندارند، داخل خودشان جفت‌گیری می‌کنند، مشکلات ژنتیکی اساسی دارند و برای طبیعت مهم نیستند؛ باغ وحش‌های استاندارد جلوی تکثیر چنین حیواناتی را می‌گیرند زیرا در نهایت فقط باعث افزایش قاچاق می‌شوند و یا تعداد آنها آنقدر افزایش می‌یابد که قابلیت نگهداری را برای آن باغ‌ وحش ندارد و مشکلات اساسی همچون تلفات ممکن است اتفاق بیفتد.

باغ‌وحش مشهد هیچ‌کدام از استانداردهای بین‌المللی را ندارد

این دامپزشک حیات‌وحش در خصوص تجهیزات و امکانات باغ‌ وحش مشهد یادآور شد: باغ‌ وحش مشهد با توجه به تعداد توریست و بازدیدکننده امکان اینکه یک باغ‌وحش بسیار خوب و دارای امکانات کامل باشد را دارد اما در حال حاضر و از گذشته تاکنون شرایط بسیار نامناسبی داشته یعنی هیچ کدام از استانداردهای بین‌المللی که برای یک باغ‌وحش تعریف می‌شود را ندارد.

معماریان عنوان کرد: باغ‌وحش‌ها در ایران اگر بخواهند به استانداردها و شرایط مناسب برسند باید هدف برای آنها ایجاد شود؛ وقتی هدف ما از باغ وحش، فرهنگسازی، آموزش و حفظ گونه‌ها و در نهایت کمک به حفاظت از آنها در طبیعت باشد، مسلما شرایط به نفعی تغییر خواهد کرد که هم برای آموزش بچه‌ها مناسب باشند هم برای حفظ گونه‌ها اما تا زمانی که این هدف تعریف نشود و ارگان‌های نظارتی بر روی باغ‌وحش‌ها نظارت نکنند این تغییرات در باغ‌وحش‌ها اتفاق نمی‌افتد حتی اگر این باغ وحش مشهد باشد که بازدیدکننده زیادی دارد و می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.

اشتباه‌ بودن برخی استانداردهای تعریف شده برای باغ‌وحش‌ها

وی افزود: در حال حاضر در ایران سازمان محیط‌زیست و دامپزشکی ارگان‌های نظارتی‌ بر باغ‌وحش‌ها هستند که باید نظارت‌های کامل‌تری داشته باشند. این ارگان‌های نظارتی یکسری استاندارهای محدودی تعریف کردند که خیلی از آنها هم اشتباه هستند اما باغ‌وحش‌ها همین استانداردها را هم رعایت نمی‌کنند؛ مثلا استانداردهای محیط زیست بیشتر مربوط به اندازه جایگاه حیوانات است. استانداردهای بهداشتی متنوعی هم که سازمان دامپزشکی دارد، اجرا نمی‌شود. در کشورهای پیشرفته اتحادیه باغ‌ وحش‌ها وجود دارد که بیشترین نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

این دامپزشک در خصوص جایگاه باغ‌وحش مشهد در ایران گفت: در ایران متاسفانه به جز برخی باغ‌ وحش‌های تهران، جایی که بشود اسمش را باغ‌وحش گذاشت، نداریم و باغ‌ وحش مشهد مثل بقیه باغ‌وحش‌های سایر شهرهای ایران شرایطی کاملا نامناسب دارد.

معماریان افزود: امیدوارم در ایران به روزی برسیم که مثل کشورهای پیشرفته باغ‌وحش‌هایی داشته باشیم که به آموزش بچه‌ها، افزایش فرهنگ افرادی که صرفا در مورد حیات وحش اطلاعات ندارند و همچنین به حفظ گونه‌های حیات وحش کمک کنند نه اینکه جایگاهی باشند برای از بین بردن حیات وحش و قاچاق حیوانات

 
 
نظر شما
ادامه