کد خبر: ۴۳۴۳۹



امام جمعه موقت اهل سنت شهر باخرز گفت: احساس ما این است که دامپزشکی در تمام لحظات با مردم هست و رضایت مردم منطقه تاکیدی است بر خدمات صادقانه دامپزشکی و این ادعا.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «مولوی خلیل احمد شیخ احمدی» در دیدار با مدیر کل دامپزشکی استاندر مشهد با اعلام این مطلب اظهار داشت: اعتقاد داریم حتی اگر یک نفر در شهرستان دچار بیماری‌هایی نظیر تب کنگو شود خود را مسئول می‌دانیم، چرا که وظیفه ما نیز هست که در کنار دامپزشکی در این خصوص فرهنگ سازی کنیم.

وی که به همراه رییس شبکه دامپزشکی شهرستان باخرز در این دیدار حضور داشت، گفت: ارتزاق مردم شهرستان باخرز دامداری و کشاورزی است و همین مساله اهمیت دامپزشکی را بیش از پیش در این منطقه روشن‌تر می‌کند.

مولوی شیخ احمدی با اشاره به اظهار رضایت دامداران منطقه از دامپزشکی شهرستان یادآور شد: هرساله تریبون نماز جمعه در اختیار دامپزشکی شهرستان در روز عید قربان قرار می‌گیرد تا توصیه‌های بهداشتی و شرعی لازم برای اهل سنت ارایه شود.

امام جمعه موقت اهل سنت شهر باخرز گفت: ما نیز اعتقاد داریم توصیه‌های دامپزشکی در خصوص ذبح دام حتما بایستی رعایت شود و با توجه ارتقای آگاهی مردم و به ویژه اهل سنت، خیرین اهل تسنن اعتقاد دارند ذبح دام تحت نظارت دامپزشکی انجام شود.

وی در پایان گفت: ما تمام قد در خدمت دامپزشکی هستیم.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز در این دیدار اظهار داشت: لزوم پویایی فقه و پاسخ‌گویی به ابهامات جوانان و اقشار مختلف در این برهه از زمان، بیش از پیش احساس می‌شود.

دکتر احمد شریعتی افزود: اطلاع مولوی و امام جمعه شهرستان باخرز از اوضاع منطقه و شهرستان برای دامپزشکی و سایر دستگاه های اجرایی نقطه قوت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر یک از ما در هر جایگاهی که هستیم در حد توان خدمت کنیم قطعا بسیاری از مسایل مردم حل خواهد شد.

شریعتی گفت: در زمینه دامپزشکی بایستی اذعان داشت حفظ سرمایه دامی نقش اثرگذاری در تامین معیشت، اشتغال و اقتصاد مردم خواهد داشت و علیرغم این نکته، دامپزشکی با تنوعی که در زمینه وظایف و فعالیت‌ها دارد درگیر بیماری‌های بسیاری نیز می‌باشد و با وجود افزایش وظایف، متاسفانه همه روزه اعتبارات، رو به کاهش است.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان جزء مهم ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت است و تبعات سیاسی و اجتماعی این بیماری‌ها بسیار بالاست و پیشگیری از این بیماری‌ها توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد و علیرغم این موضوع، خدمات همکاران ما به خوبی دیده نمی‌شود و لذا اعتبارات هم به همین نحو به طور کامل به دامپزشکی اختصاص پیدا نمی‌کند و نمونه بارز آن اعتبارات سلامت است که دامپزشکی هیچ سهمی از این اعتبارات ندارد.

شریعتی گفت: این کمبودها ما را ناامید نمی‌کند و با تعامل بین بخشی با دستگاه‌ها و افراد مختلف و از جمله ائمه جمعه امید داریم تا صدای ما به گوش مسئولین رسیده و از طرفی آموزه‌های ترویجی دامپزشکی به مخاطبان ما به درستی انتقال پیدا کند.

وی یادآور شد: سلامت فرآورده های خام دامی از جمله دغدغه‌های مهم دیگر ماست که در این زمینه نیز وظایف حاکمیتی داریم و هنگامی که برای سلامت این فرآورده‌ها اعمال قانون می‌کنیم با برخی مخالفت‌ها روبرو می‌شویم که سبب کندی کار ما می‌شود و در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی و تعامل بین بخشی داریم.

شریعتی اعلام داشت: لزوم تولید مطالب علمی و پژوهش‌های مشترک بین حوزه‌های علمیه اهل تشیع و تسنن در خصوص حلیت فرآورده‌های خام دامیاز جمله ضروریات است.

وی اظهار داشت: دیدگاه جهانی متوجه اهمیت نشان حلال شده است ولازم است ما نیز در کشور به این حوزه توجه بیشتری نموده و در صدد گسترش تجارت در این زمینه باشیم.

نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به حضور ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه‌های استان و برخی مسایل فقهی ذبح دام و طیور و صید آبزیانبه اهمیت این بخش از فعالیت‌ها در سلامت روحی و جسمی جامعه اشاره کرد.

حجت الاسلام محمد حسن شورورزی با اشاره به لزوم هماهنگی در جهت آگاه سازی آحاد جامعه در خصوص ذبح دام در کشتارگاه‌ها در عید قربان و سایر ایام پیشنهاد داد تا رییس شبکه دامپزشکی باخرز در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در آخرین جمعه قبل از ماه رمضان در شهرستان به بیان دیدگاه‌ها و مسایل آموزشی و ترویجی در خصوص ذبح شرعی و بهداشتی دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی بپردازد.

وی بر لزوم هماهنگی بیشتر و افزایش ارتباطات در خصوص برگزاری مجمع فقهی علمای شیعه و سنی در خصوص مباحث یادشده تاکید کرد.



نظر شما
ادامه