کد خبر: ۴۳۴۴۷
 
بیمه محصولات کشاورزی ازجمله مؤلفه‌های تأثیرگذار در کاهش تلفات دام و طیور کشور است.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از عیارآنلاین، «پویان مرتضوی» کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در خصوص آن اظهار داشت: متأسفانه زمانی که واحدهای دامداری یا مرغداری شاهد شیوع بیماری‌های واگیردار در واحدهای خود هستند، پنهان‌کاری می‌کنند و به سازمان دامپزشکی گزارش نمی‌دهند که علت تاحدودی به ناکارآمدی نظام بیمه محصولات کشاورزی در ایران بر می‌گردد.

وی در ادامه افزود: واحدهای مرغداری می‌دانند که اگر شیوع بیماری را به سازمان دامپزشکی گزارش دهند، اولین اقدام سازمان دامپزشکی امحاء کامل دام و طیور و به دنبال آن از بین رفتن سرمایه‌شان است. بنابراین کشاورزان پنهان‌کاری کرده و شیوع بیماری را به سازمان دامپزشکی گزارش نمی‌دهند و از طرفی متأسفانه سازمان دامپزشکی هم توان شناسایی به‌موقع و پیشگیری این بیماری‌ها را ندارد.

عدم توجه کافی به مسئله بیمه محصولات کشاورزی در پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷

مرتضوی پیرامون عدم توجه به بیمه محصولات کشاورزی در لوایح بودجه کشور به پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷ اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تأکید قانون اساسی و برنامه ششم توسعه بر ايجاد رديف مستقل پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران محصولات كشاورزي و صندوق بیمه محصولات كشاورزي در لوايح بودجه سالیانه این مورد در پیش‌نویس لایحه بودجه ۹۷ به‌درستی رعایت نشده بود و اشکالی بود که باید رفع می‌شد و من نمی‌دانم در نسخه نهایی لایحه این مسئله اصلاح شد یا نه. علاوه بر این در پیش‌نویس بودجه ۹۷ در تبصره ۱۳ ماده‌ واحده، بند «ج» رقم مربوط به پرداخت خسارت به بیمه‌گذاران محصولات كشاورزي هم نسبت به رقم مشابه در سال گذشته حدود ۲۶ درصد کاهش ‌یافته بود که این میزان کاهش بودجه علی‌رغم تجربه وقوع خسارات گسترده‌ای که واحدهای مرغداری و دامداری هرساله می‌بینند نیاز به بازنگری داشت.

تجربه کشورهای پیش رو در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دام و طیور

این کارشناس سیاست‌گذاری کشاورزی با اشاره به اقدامات کشورهای پیشرو در مبارزه و کنترل آفات و بیماری‌های دامی گفت: ساز و کار چیده شده در کشورهای پیشرو در زمینه پیش گری از بیماری‌های دامی به این شکل است که بهره‌برداران واحدهای دام و طیور پس از مشاهده بروز بیماری‌های واگیردار در واحد خود بلافاصله آن را به دستگاه‌های نظارتی گزارش می‌دهند. چراکه هیچ نگرانی نسبت به از دست رفتن سرمایه خود ندارند و با فرآیندی که در این کشورها اجرا می‌شود علاوه بر جبران تمام خسارت‌های احتمالی، دولت پاداشی هم به خاطر گزارش به‌موقع بروز بیماری واگیردار به آن‌ها اعطاء می‌کند.

وی در ادامه افزود: با این مکانیسم این کشورها با یک هزینه اندک جلوی بروز یک خسارت بزرگ‌تر را می‌گیرند. سیستمی که در کشور ما متأسفانه به دلیل سازوکارهای معیوب نظارتی و بیمه‌ای مغفول مانده و این امر موجب صرف هزینه‌های چند هزارمیلیاردی جبران خسارت واحدهای تولیدی و صرف ارز برای واردات کسری تولیدات پروتئینی کشور می‌شود. در صورتی‌ که با صرف تنها چند درصد این هزینه‌ها برای اصلاح نظام بیمه و ساز و کار نظارتی سازمان دامپزشکی می‌توانستیم از بروز این خسارات سرسام‌آور و کسری بودجه دولت جلوگیری کنیم.

مرتضوی در پایان اشاره‌ای هم به مکانیابی نامناسب واحدهای دام طیور کشور داشت و پیرامون آن تصریح کرد: البته متراکم بودن واحدهای پرورش دهنده دام و طیور در ایران هم در سرعت شیوع و قدرت کنترل بیماری‌ها موثر است. موضوعی که در زمان احداث واحدها از لحاظ پدافندی باید مورد توجه قرار می‌گرفت.


 
 
نظر شما
ادامه