کد خبر: ۴۳۴۵۲
 

در حالی که چهارشنبه هفته گذشته باغ وحش وکیل آباد مشهد به دلیل رعایت نکردن استانداردهای بهداشتی پلمب شد، حالا یک فعال حقوق حیوانات از کشته شدن چهار رأس قوچ خارجی در این باغ وحش خبر داده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهرآرا، «علی کشمیری» که این‌روزها به عنوان حامی حقوق حیوانات، پیگیر ماجرای تلف شدن ببرها و کلا وضعیت باغ وحش مشهد است، در‌این‌باره گفت: پنجشنبه گذشته بعد از اینکه او و دامپزشک باغ وحش این مجموعه را ترک کردند، خبر رسیده است که چهار رأس «آئوداد» یا قوچ خارجی را بدون اطلاع به دامپزشک یا دریافت مجوز از اداره کل محیط زیست، سر بریده‌اند.

البته این موضوع به تأیید محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد، هم رسیده است. او علاوه بر تأیید این ماجرا به شهرآرا گفت: دیروز به مدیرکل محیط زیست استان ضرب‌الاجل 48 ساعته برای اجرای دستورات دادستان مرکز استان داده شد.

پنج روز از تعطیلی باغ وحش مشهد می‌گذرد و هنوز این مجموعه و حاشیه‌هایش در صدر اخبار قرار دارند. بعد از شایعه ناپدید شدن هشت قلاده ببر در این باغ وحش، حالا کشته شدن چهار رأس آئوداد حساسیت‌ها را درباره باغ وحش دوچندان کرده است. البته ناپدید شدن هشت قلاده ببر فقط به یک شایعه ختم نشد و دادستانی هفت تخته پوست ببر، هشت جمجمه و دو تخته پوست پلنگ و یوزپلنگ را در این باغ وحش پیدا کرد.

محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد، همان زمان گفته بود که این تخته پوست‌ها و جمجمه‌ها برای تشخیص علت مرگ و مشخصات ژنتیکی در فرآیند آزمایش قرار دارند.

تورج همتی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی، گرچه در ابتدا تلف شدن ببرها را فقط شایعه می‌دانست و تکذیب کرد اما بعد از پیدا شدن تخته پوست‌ها و جمجمه‌ها، ضمن تأیید تلف شدن هفت قلاده ببر در سال گذشته، علت تلف شدن آن‌ها را از سوی محیط زیست بیماری و کهولت سن اعلام شد.

همتی همچنین به ایرنا گفته بود که وضعیت این مجموعه استاندارد نیست و دوران طلایی آن به سر رسیده است. پازل‌های تعطیلی باغ وحش مشهد یکی پس از دیگری پشت سر هم چیده شد تا زمانی که چهارشنبه حوالی 9 صبح بلیت‌فروشی در این مجموعه قطع شد.

کشمیری در تشریح ماجرای کشته شدن چهار رأس آئوداد به شهرآرا این‌طور گفت: پنجشنبه‌شب هفته گذشته که باغ وحش را ترک کردیم، حوالی ساعت هشت تا 9 شب گزارشی رسید که چهار رأس آئوداد را سربریده‌اند و زمانی که با کارشناس ناظر اداره کل محیط زیست استان تماس گرفتم، او هم از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 کشمیری با بیان اینکه آئوداد جزو حیوانات حلال گوشت است، ادامه داد: زمانی که از مالک باغ وحش درباره کشتن این حیوانات پرسیدیم، گفت که مجوز کشتن و سر بریدن آن را داشته است. این در حالی‌ است که کارشناس ناظر محیط زیست اصلا از این ماجرا خبر نداشت.

به گفته او، آذر سال گذشته باغ وحش مشهد از اداره کل محیط زیست استان برای ذبح حیواناتی که زاد و ولد دارند مانند گوزن‌ها، لاماها و ... مجوز گرفت. البته اداره کل محیط زیست استان اعلام کرد که این ذبح باید با اطلاع و حضور ناظر محیط زیست و دامپزشکی باشد.

این فعال حقوق حیوانات بیان کرد: کشتن چهار رأس آئوداد در حالی صورت می‌گیرد که نه تنها به اداره کل محیط زیست بلکه به دامپزشک هم اطلاعی داده نمی‌شود. آن‌قدر تحت نظارت نبوده‌اند که هرکار دلشان بخواهد انجام می‌دهند. این موضوعات فقط به این دوران محدود نمی‌شود و باغ وحش مشهد مدت‌هاست این وضعیت را دارد.

کشمیری با بیان اینکه باغ وحش کنونی زاییده سال‌ها سهل‌انگاری محیط زیست است، افزود: شنبه هفته گذشته دقیقا از همین قوچ‌های خارجی عکس گرفتم و در آنجا مشخص است که یک سال است این حیوانات سم‌چینی نشده‌اند. همانجا به دامپزشک گفتم که چند وقت بعد این حیوانات لنگ می‌زنند و بهانه‌‌ای می‌شود تا مالکان باغ وحش بگویند بیمار بودند، آن‌ها را کشتیم.

او با اعتقاد بر اینکه هم محیط زیست استان و هم دامپزشکی می‌توانستند به‌خاطر تخلفات باغ وحش اعلام جرم کنند، گفت: مدارکی وجود دارد که در زمینه باغ وحش کوتاهی‌های آشکاری شده است و اداره کل محیط زیست هم بی‌دلیل با باغ وحش مهربان نیست.این فعال حقوق حیوانات درباره پلنگ ارس که از سه ماهگی و از چنگ قاچاقچیان، برای نگهداری به باغ وحش مشهد سپرده شده است، افزود: در حالی که کمتر از 400 قلاده پلنگ ایرانی داریم، یک قلاده پلنگ پنج یا 6 ساله در باغ وحش مشهد وجود دارد که تشنج می‌کند و هنوز اداره کل محیط زیست برای درمان آن کاری نکرده است.

  مدیریت جدید برای باغ وحش مشهد

«قرار است برای مدیریت باغ وحش مشهد اتفاقات خوبی رخ دهد، به طوری که دیروز هم یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این باغ وحش به دادسرا مراجعه کرد»؛ این هم خبری است که معاون دادستان مشهد به شهرآرا اعلام کرد و افزود: باغ وحش مشهد از پولدارترین باغ وحش‌های کشور به حساب می‌آید و سرمایه‌گذاران برای بررسی این نوع سرمایه‌گذاری به حفاظت محیط زیست معرفی می‌شوند.

محمد بخشی محبی همچنین درباره ضرب‌الاجل 48 ساعته به مدیرکل محیط زیست استان گفت: روز گذشته مدیرکل محیط زیست استان با دامپزشک باغ وحش به دادسرای مشهد آمدند و توضیحاتی ارائه کردند که بر این اساس قرار شد دستورات دادستان مرکز استان مبنی بر رعایت برخی ضوابط، ظرف 48 ساعت توسط مدیر باغ وحش رعایت شود.

او افزود: متأسفانه در برخی موارد شفافیت محرز نشده و باید این ضوابط اجرا شوند. همچنین مکاتباتی با سازمان محیط زیست کشوری انجام خواهد
 
شد.

قاضی بخشی محبی با بیان اینکه مدیرکل محیط زیست استان از کشته شدن چهار رأس قوچ خارجی اظهار بی اطلاعی کرده است، درباره فعالیت دوباره باغ وحش گفت: این مجموعه به محض اینکه از لحاظ بهداشتی بتواند تأییدیه های دامپزشکی را دریافت کند،می تواند دوباره فعالیت کند .

 
 
نظر شما
ادامه