کد خبر: ۴۳۴۶۰



مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در گفتگو با مرغداران مرغ تخمگذار استان خراسان رضوی و مسئولان فنی فارم‌های تخمگذار از طریق ویدئو کنفرانس اظهار داشت: از جهت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نگران هستیم و نگرانی ما جدی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر احمد شریعتی» در این نشست که در مرکز ویدئو کنفرانس سالن رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، افزود: مباحث اخیر در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سبب حساسیت بیشتری بین مسئولان و تولیدکنندگان شده لذا به نظر می‌رسد با حساسیت فعلی بتوانیم خسارات‌ها را در این زمینه کاهش دهیم.

وی گفت: این بیماری همواره سبب نگرانی ما از جنبه تهدید جمعیت طیور بوده و سبب نگرانی وزارت بهداشت به جهت احتمال بروز بیماری مشترک نیز بوده و در سطح جهانی نیز سازمان های بین المللی را درگیر خود کرده است.

شریعتی اعلام داشت: در سال ۹۵ حدود ۱۴ میلیون و در سال ۹۶ حدود ۲۶ میلیون قطعه تلفات در جمعیت طیور ثبت شد و به ویژه مرغ تخم گذار کشور دچار خسران فراوانی شد.

وی گفت: بایستی همگان به این بیماری حساس باشند و از همه مهمتر خود پرورش دهندگان هستند که باید حساس باشند و در اولین فرصت بیماری را گزارش کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان یادآور شد: کشورهایی در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری یادشده موفق بوده اند که به سه عنصر پایبند بوده‌اند.

اولین عنصر، آموزش هست؛ آن هم آموزش همه اقشار و مخاطبان درگیر، دومین مورد هماهنگی و تعامل است و بایستی یادمان باشد سازمان دامپزشکی نمی‌تواند به تنهایی در خصوص این بحران عمل کند و سومین عامل نیز رعایت شرایط امنیت زیستی است که تولید کننده و مرغدار در راس آن است.

شریعتی عنوان داشت: سال گذشته علیرغم درگیری ۲۲ استان کشور، ما وضعیت مطلوبی داشتیم و این موضوع مرهون هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه قضایی، نهادهای اجرایی مرتبط و همکاری‌های پرورش دهندگان بود و نیز با تفاهم نامه امضا شده با دامپزشکی خراسان شمالی قرنطینه‌ها را شدت بخشیده و به کمک هم رفتیم و از نیروهای بسیج و سپاه هم بهره مند شدیم.

خاطرنشان می‌شود تدریس این دوره سراسری را دکتر سید علی غفوری، متخصص بیماری‌های طیور و کارشناس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور عهده دار بود و علاوه بر مرکز تحقیقات کشاورزی استان، مراکز ویدئو کنفرانس مخابرات شهرستان‌های استان نیز پذیرای مرغداران به جهت بهره مندی از این دوره آموزشی بودند و به طور زنده با سالن محل برگزاری همایش در ارتباط بودند.









 

نظر شما
ادامه