کد خبر: ۴۳۴۸۷
 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت، گفت: در هفته جاری حمله شبانه خرس به روستای کندازی یکی از اهالی روستا را مجروح و روانه بیمارستان کرد، که پس از مداخله مردم، خرس سرگردان به سمت کوه‌های اطراف فرار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «ابوالحسن کشاورز» با بیان این‌که خشک‌سالی و کمبود مواد غذایی در زیستگاه خرس قهوه‌ای منطقه کوه خرسی، باعث هجوم این‌گونه به باغ‌ها، مزارع و در برخی موارد حمله به انسان شده، افزود: برای جلوگیری از ورود خرس به روستای کندازی ساخت چهار آبشخور در مسیر صعب‌العبور و اطراف روستا در حال انجام است، هم‌چنین یک نفر محیط‌بان افتخاری در اطراف روستا با گشت زنی شبانه در کوه، روشن کردن آتش و ایجاد سروصدا به‌وسیله ترقه مانع نزدیک شدن خرس به روستا می‌شود.

او گفت: در روستای دشتک اگرچه در برخی موارد خرس باعث شکست شدن شاخه‌های درخت بادام شده، ولی به دلیل فعال بودن چشمه‌ها و نیز روشن کردن آتش در باغ‌ها توسط افراد محلی کمتر شاهد حمله خرس هستیم.

کشاورز افزود: قرار گرفتن دو روستای کندازی و دشتک در دل کوه و زیستگاه خرس قهوه‌ای باعث بروز خسارات از ناحیه این جانور شده، که این میزان خسارات ناشی از حمله خرس به مزارع، باغات و انسان برآورد شده و در حد توان سازمان حفاظت محیط‌زیست جبران می‌شود، ولی ایجاد کمربند حفاظتی در اطراف روستاها ازنظر اکولوژیکی مردود است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت به اهالی روستاهای مذکور توصیه کرد: در صورت مشاهده خرس در محل مسکونی از درگیری مستقیم خودداری کنید و صرفاً با ایجاد سروصدا باعث فرار این موجود شوید.

زیستگاه اصلی خرس قهوه‌ای منطقه کوه خرسی در اطراف روستاهای مرودشت، پاسارگاد و اقلید است.

 

 
نظر شما
ادامه