کد خبر: ۴۳۴۹۲
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد درباره خسارات وارده به واحد طیور این شهرستان گفت: در این دوره 6 واحد بوقلمون در حدود 22 هزار قطعه بوقلمون و یک واحد تخم‌گذار در حدود 160 هزار قطعه به آنفلوانزا فوق حاد آلوده و تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدمهدی حسن‌پور» درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان اظهار کرد: شیوع این بیماری در سال جاری از تاریخ سوم تیر ماه آغاز و تا 10 روز گذشته و به مدت یک ماه واحدهای طیور شهرستان را در مناطق همت‌آباد و حاجی‌آباد به عنوان کانون‌های شیوع بیماری درگیر کرده بود.

وی درباره خسارات وارده به واحد طیور شهرستان نجف‌آباد نیز گفت: در این دوره 6 واحد بوقلمون در حدود 22 هزار قطعه بوقلمون و یک واحد تخم‌گذار در حدود 160 هزار قطعه آلوده و تلف شدند که با پیشگیری‌های صورت گرفته در سال جاری کمتر از 10 درصد آلودگی به وجود آمد و بیش از 90 درصد از طیور شهرستان از ابتلا به این بیماری نجات یافتند.

رئیس شبکه دامپزشکی نجف‌آباد درباره علت شیوع این بیماری نیز بیان داشت: در گذشته اعتقاد بر این بود که از علل شیوع این بیماری فصل گرما است که این نظریه رد شده است و علت اصلی شیوع در شهرستان تراکم واحدهای پرورشی است که قطب پرورش طیور و در چهار راه شرق و غرب و شمال و جنوب استان قرار دارد.

وی درباره شیوع این بیماری در سال گذشته نیز اظهار کرد: در سال گذشته به علت پیشگیری‌های صورت گرفته این بیماری در شهرستان هیچ موردی گزارش نشد ولی در سال 95، حدود 30 کانون طیور شهرستان درگیر این بیماری شد که در آن سال یک‌میلیون طیور معدوم‌سازی و خسارات زیادی به مرغداران وارد شد.

حسن‌پور درباره تعداد واحدهای طیور شهرستان ادامه داد: در شهرستان نجف‌آباد 21 واحد تخم‌گذار، هشت واحد پرورش جوجه تخم‌گزار، 36 واحد پرورش بوقلمون و 150 واحد پرورش مرغ گوشتی وجود دارد که از لحاظ رتبه‌بندی استانی در مقام سوم و چهارم است و از لحاظ پرورش بوقلمون در میان شهرستان‌های کشور به علت حجم بالای پرورش رتبه اول را داراست.

وی از اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش شیوع این بیماری در بین مرغداران نیز گفت: جلسات آموزشی هر یک ماه یک مرتبه صورت می‌گیرد، زمان‌بندی جوجه‌ریزی با توجه به تراکم‌های موجود در شهرستان منطقه‌ای انجام و مدیریت جوجه‌ریزی انجام دهیم.

رئیس شبکه دامپزشکی نجف‌آباد درباره دغدغه اصلی مرغداران در چنین شرایطی نیز بیان داشت: با آنکه کلیه مرغداری‌های شهرستان و بالای 90 درصد پرورش‌دهندگان بوقلمون بیمه اجباری طیور هستند، ولی در چنین شرایطی اشکالاتی که به صندوق وارد است، میزان غرامت پرداختی است که ارتباط منطقی بین خسارت و مبلغ پرداخت شده ندارد و تنها 40 درصد از رقم واقعی خسارت به مرغداران داده می شود که به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی مرغداران است.

وی خطاب به مصرف‌کنندگان در خصوص مصرف تولیدات گوشتی بیان داشت: مصرف‌کنندگان با اطمینان خاطر در همین شرایط موجود مرغ و گوشت را از فروشگاه‌های مجاز با لیبل دامپزشکی تهیه کنند، هیچ گونه بحثی در رابطه با انتقال این بیماری نداریم فروشگاه تحت نظارت دامپزشکی با کیفیت است و مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

حسن‌پور به تولیدکنندگان توصیه کرد: تا می‌توانند ضوابط قرنطینه را که کلید طلایی مبارزه با آنفلوانزا است را رعایت کنند؛ یک ویروس هوشمند با چهره جدید در هر شرایط و فصلی ممکن است طغیان کند و برگردد، در حال حاضر با توجه به شرایط کمبود آب تانکرهای آبی را به فارم راه نداده و از طریق لوله‌کشی در خارج از فارم آب را منتقل کنند چون یکی از رفتارهای پرخطر که در این فصل داریم تانکرهای آب‌رسان و تانکرهای سوخت است که بین واحدها تردد می‌کند و باعث انتقال ویروس شود.

وی درباره نحوه معدوم‌سازی طیور آلوده نیز بیان داشت: طبق ضوابط داخل خود فارم عملیات معدوم‌سازی، پاک‌سازی، شستشو و خاتمه کانون است و فارم به صورت کامل قرنطینه و تا 21 روز پلمب می‌شود، پس از عقیم‌سازی داخل خود سالن مجوز دفن به مدت 120 روز صادر می‌شود و در صورتی که منطقه و شهرستان آلودگی مجدد نداشته باشد، می‌توانند برای مجوز مجدد اقدام کنند.

 

 

نظر شما
ادامه