کد خبر: ۴۳۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر



رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور و هیات همراه از واحدهای مختلف آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، «دکتر عبداله بهمنش»، مدیرکل دامپزشکی استان در حاشیه این بازدید گفت: بدلایل علمی بودن نتایج آزمایشگاهی در تشخیص بیماری‌ها و استناد نمودن نتایج آزمایشگاهی در مجامع ملی و حتی دستگاه قضایی اعتقاد خاصی به آزمایشگاه داشته و در این راستا سعی نموده‌ایم از زمان حضور در استان، در تجهیز و تکمیل آزمایشگاه مرکزی استان تلاش نمائیم.

وی گفت: در استان کهگیلویه وبویراحمد از اداره دامپزشکی شهرستان، فقط دو شهرستان دارای آزمایشگاه دامپزشکی بوده و یک باب آزمایشگاه همکار بخش خصوصی وجود دارد که نیاز به تجهیزات و مواد مصرفی بیشتری احساس می‌گردد.

این مقام مسئول در کهگیلویه وبویراحمد گفت: به علت برخی کمبود‌ها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، فقط آزمایشات روتین میکروبیولوژی دام و طیور، آب و شیر در دو شهرستان گچساران و کهگیلویه انجام می‌گیرد.

همچنین بدلیل وجود مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در استان و بالابودن ظرفیت آبزی پروری در استان و بدلایل عدم راه اندازی آزمایشگاه PCR متاسفانه حجم زیادی از نمونه های آزمایشگاهی اخذ شده به آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان‌های همجوار ارسال می شود که در این اثنی با مشکلاتی روبرو هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان بر راه اندازی آزمایشگاه PCR بعنوان مهمترین خواسته مجموعه دامپزشکی استان تاکید کرد و گفت: با توجه به پتانسیل دامپروری و آبزی پروری در استان و لزوم صیانت از سرمایه‌های دامی شایسته است این استان در بحث تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی استان ویژه دیده شده و در این راستا ضمن استمداد از سازمان دامپزشکی کشور، درحد توان خود سعی خواهیم کرد از منابع استانی ، اعتبارات لازم را پیش‌بینی نمائیم.

«دکتر محمد حبیبی» ، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به بازدیدهای کارشناسی سنوات گذشته، اقدامات شایسته‌ای در زمینه تجهیز آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد صورت گرفته که شایسته تقدیر می‌باشد.

وی گفت: واحد آزمایشگاه مهمترین و علمی ترین واحد در دستگاه‌های بهداشتی محسوب می‌گردد چراکه نتایج آزمایشگاهی در توجیه و تشریح موارد بیماری بعنوان یکی از موارد قابل استناد استفاده می‌گردد که باید بصورت ویژه دیده شوند و ما هم در سازمان دامپزشکی کشور علیرغم برخی کاستی‌ها و کمبود اعتبارات سعی خواهیم کرد به کمک مسئولین استان، آزمایشگاه PCR استان را راه‌اندازی کنیم..

شایان ذکر است با توجه به بازدید صورت گرفته از واحدهای مختلف آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان در خصوص رفع نواقص موجود و پیاده‌سازی آزمایشگاهPCR با کارشناسان بحث و تبادل نظر گردید.









انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر xy
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
یکی از بزرگترین مشکلات دامپزشکی ما اینه که همکاران ما دسترسی به پاراکلینیک ندارند و این باعث اشتباه در درمان بیماری میشه . حتی با مهارت ترین اساتید هم اشتباه میکنن . به همین دلیل مرغدار و دامدار و یا صاحب پت فکر میکنن ما بیسوادیم . به قول معروف استعداد هست امکانات نیست !
نظر شما
ادامه