کد خبر: ۴۳۵۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

کشور عراق از مهمترین مشتریان مرغ ایران به شمار می‌رود اما، مدتی است که صادرات مرغ از ایران به این کشور متوقف شده و جای ایرانی را در بازار عراق ترک‌ها گرفته‌اند. کارشناسان دلایل متعددی را برای از دست رفتن بازار مرغ عراق عنوان می‌کنند که مهمترین آن‌ها تعیین تعرفه ورودی 40 درصد بالاتر از کشور رقیب و ضعف حمایت دولت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصادآنلاین، روزهای پایانی خرداد ماه سالجاری بود که عراق تعرفه 50 درصدی را برای ورود مرغ ایرانی تعیین و با ابلاغ این تعرفه عملاً صادرات مرغ از ایران به این کشور را متوقف کرد. این تعرفه درحالی برای کشور ما در نظر گرفته شده است که هم اکنون ترک‌ها مرغ را با تعرفه 10 درصدی به این کشور صادر می‌کنند.

تعرفه 50 درصدی تنها مشکل صادرات مرغ ایران به عراق نیست و حمایت دولت ترکیه از مرغداران خود با اجرای سیاست‌های قیمتی نیز دست بالا را به رقیب ایران در بازار صادراتی عراق داده است. دولت ترکیه در حمایت از تولیدکننده و تجار خود قیمت پایین تری را برای مرغ صادراتی نسبت به قیمت داخلی در نظر می‌گیرد، موضوعی که کارشناسان آن را از دیگر دلایل مهم جا ماندن ایران از بازار رقابت در عراق می‌دانند.

 «محمد یوسفی» رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران؛ در اینباره گفت: کشور ترکیه با استفاد از دیپلماسی اقتصادی قدرتمند توانسته است صادرات محصولات کشاورزی خود را در منطقه توسعه و تداوم بخشد.

وی ادامه داد: یکی از نتایج دیپلماسی اقتصادی قدرتمند چانه زنی درباره تعیین تعرفه‌های وردی مناسب  برای محصولات است که ترکیه به خوبی از پس آن برآمده است.

یوسفی همچنین حمایت این کشور از تولیدکنندگان و تجار محصولات کشاورزی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت ترکیه حمایت خود را با پرداخت مشوق‌های صادراتی بر تولید اعمال می‌کند، ضمن اینکه در تعیین نرخ محصولات سیاست‌های کارشناسی و دقیقی را به کار می‌گیرد.

به گفته وی؛ دولت ترکیه نرخ مرغ را در داخل کشور دو برابر نرخ صادراتی در نظر می‌گیرد تا در صورت نیاز، زیان صادرات از بازار داخل تامین شود.

یوسفی قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار داخلی کشور ترکیه را 2.7 دلار تا 3 دلار و نرخ برای صادرات آن را 1.4 تا 1.5 دلار عنوان کرد.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران مشکلات ارزی و تسویه ارز تجار با نرخ دلار 4200 تومانی را نیز از دیگر مشکلات کشور برای صادرات مرغ و سایر محصولات کشاورزی برشمرد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
برگشت فئودالیسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
دولت ترکیه نه تنها در زمینه مرغ،بلکه در زمینه های دامداری و کشاورزی از مردم خود حمایت می کنه.فقط دولت های ...... و بی لیاقت ایران هستن که اصلا چیزی به نام ملت رو نمی بینن و براشون معنی نداره.وقتی مجلس خریداری بشه و حق السکوت بدن،آخرش اینه.الان ایران فقط دولت داره اون هم فقط در زمینه پول زور از مردم گرفتن و اذیت کردن فعالیت می کنه.سیستم رعیت و ارباب و برگشت شکل بدتری از فئودالیسم.شیوه اداره کشور مثل روسیه تو این کشور جایی نداره !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
کشور دوست و برادر عراق؟!
ما دولتی داریم که اهل مذاکره با جن هم هست و رابطه دوستی با تمام عالم که سهله بلکه تمام عوالم را برامون به ارمغان آورده و نتیجش را تمام مردم با میتوکندری تک تک سلولها دارن احساس میکنن!
الآن ژاپن یا استرالیا یا انگلیس را به عنوان مقصد بعدی صادرات دام و طیور خودمون انتخاب می کنیم
۹۰۰۰میلیارددلار پول گم شده احتمالا رفته تو همین‌کشورها اونها هم که پولها را بردند یا خودشون عشق خدمتند یا بستگانشون ژن خوب داشتند پولها پیدا که شد میارن و به صادرات ما کمک میکنند یعنی پول میدن و از ما تخم مرغ میخرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
ببخشید ۹میلیارد بوده نه ۹۰۰۰میلیارد
ما چون تصورش را هم نمیتونیم بکنیم تو نوشتنش اشتباه کردیم
از همه اختلاسگران هم عذرخواهی میکنم تهمت بیجایی بود امیدوارم خدا از سر تقصیراتم بگذرد
نظر شما
ادامه