کد خبر: ۴۳۵۳۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در صورت بکارگیری رنگدانه‌های صنعتی و مضر، این اقدام تخلف محسوب می‌شود ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور رنگ آمیزی گوشت ماهی قزل آلا را تخلف اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه تخلفی مراکز پرورش و عرضه آبزیان به صورت آزمایشی مورد نمونه برداری و پایش قرار می گیرند تا با متخلفان برخورد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در خصوص رنگ آمیزی ماهی قزل آلای پرورشی و عرضه آن به جای ماهی سالمون افزود: ممکن است در مواردی برای تغییر رنگ در گوشت ماهی از رنگدانه های خوراکی و بی ضرر استفاده شود که موردی ندارد، اما در صورت بکارگیری رنگ دانه های صنعتی و مضر این اقدام تخلف محسوب می شود.

وی اظهارداشت: به همین منظور سازمان دامپزشکی کشور به صورت رندم در مراکز پرورش، عرضه و فروشگاه ها گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ ، تخم مرغ و عسل پایش انجام می دهد که تاکنون گزارشی درخصوص رنگ شدن ماهی قزل آلا و عرضه آن به جای ماهی سالمون نداشته ایم.

وی تصریح کرد: اما ممکن است در برخی مواقع چنین تخلفاتی نیز صورت بگیرد که از مردم انتظار داریم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی نام مرکز پرورش و فروشگاه عرضه کننده این محصولات را از طریق سامانه 1512 به دامپزشکی کشور اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

وی اظهارداشت: مردم می توانند چنین مواردی را به سامانه مذکور اطلاع دهند تا با نمونه برداری و پیگیری سازمان دامپزشکی صحت و سقم این موضوع مشخص شود.

به گزارش ایرنا، در شبکه های مجازی آمده است، ماهی با گوشت قرمز تحت عنوان «سالمون» ایرانی همان قزل آلا است که به گفته یک مقام بهداشتی در استان فارس، رنگ گوشتش را قرمز می کنند تا گران تر فروخته شود.

سالمون شبیه قزل‌آلا است، اما گوشتش قرمز یا نارنجی پررنگ است که فروشندگان سودجو، رنگدانه‌های طبیعی و رنگ های مصنوعی(مضر برای سلامتی) را به خورد قزل‌آلا می ‌دهند تا جای سالمون فروخته شود.

سالمون فقط در آبهای نواحی اقیانوس اطلس و در کشورهایی چون نروژ و دانمارک پرورش می‌ یابد و چیزی با عنوان سالمون ایرانی یا سالمون خزر وجود ندارد.

چند سالی است که نوعی ماهی به صورت فیله و با نام سالمون ایرانی فروخته می‌شود که تقلبی است.

قیمت سالمون آتلانتیک بالاتر از صد هزار تومان در هر کیلوگرم و اکنون کمیاب شده است.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
India
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
یکبار عکس قزل آلای رنگی را با سالمون نروژی به مردم اعلام نمایید و‌خلاص دیگه.
تا کی باید مردم به شما و‌نطارتتان اعتماد کنند.
مردم از کجا باید سره را از ناسره تشخیص دهند؟
آموزش دهید که هم‌ کار مردم راحت باشد و‌هم اینکه بخش بزرگی از پرسنلتان توی واحدهای عرضه وقتشان را هدر ندهند.اینجور عملکردها مال زمان احمدشاه بود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
1
اینکه ریاست محترم سازمان دامپزشکی در مورد موضوعیکه میبایست توسط کارشناس بهداشت عمومی اعلام شود اطلاع رسانی میکند ناشی از عدم تقسیم کار در سازمان محترم دامپزشکی است .اینکه سازمان دامپزشکی راهکاری برای نظارت بر مواد غذایی خام دامی ندارد جای تامل است .اینکه همه دارند همدیگر را رنگ میکنند .خوب بگذارید ماهی قزل الا هم رنگ شود .
ناشناس
|
France
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
سلام
تعجبم دكتر ميفرمايد تا حالا گزارش تخلف نداشتن!!!
بارها شكايت كرديم به دامپزشكي استان اما متاسفانه حضرات دستورالعملي براي مقابله با اين تقلب نداشتند و از سازمان دامپزشكي كشور استعلام ميگرفتند و آنها هم رنگدانه استفاده شده در خوراك ماهي مجاز ميدانستند بدون اينكه اطلاعي داشته باشند اين رنگ چي هست و از چه كشوري وارد مي شود
دامپزشكي در خصوص افزودني هاي رنگي به خوراك آبزيان و طيور متاسفانه كم كاري كردند و بدون درج اطلاعات در بسته بندي محصول به خورد مردم مي دهند و متاسفانه بعضي از توليد كنندگان ماهي سالمون تقلبي در كشور سردمدار محصولات ارگانيك نيز هستند!!!! تا اينجا قسمت خوب داستان بود داستان از جايي زيباتر مي شود كه ماهيان قزل آلايي كه خوراك رنگدانه دار مصرف ميكنند غالبا تري پلوئيد هستند در صورتي كه ذات ماهي قزل آلا دي پلوئيد هست و با دست كاري ژنتيكي تبديل به تري پلوئيد مي شوند
آيا دوستان سازمان كسي هستد كه پاسخ گو باشد؟!
محمدي
امیر حیدرپور
|
France
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
متاسفم که این بار همان سخنان از دهان رییس سازمان دامپزشکی خارج میشود جناب دکتر رفیعی پور رنگدانه آستاگزانتین طبیعی بوده و تحت نظارت سازمان مطبوع شما به خوراک کارخانه های تحت نظارت شما افزوده میشود لطفا قدری در مطالب علمی دقیق باشید نشود که مالاشیت گرین را ترویج کردید و زمانی که سن اگز را وارد کردید مالاشیت را سرطان زا اعلام کردید مالاشیت گرین توصیه سازمان دامپزشکی بوده و مدارک آن موجود است
روح اله فرهی مدیر عامل اتحادیه سراسری ماهیان سرد آبی
|
Czechia
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
جناب آقای دکتر رفیعی پور ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور سلام . ضمن تشکر از زحمات شما و همکاران شما مصاحبه شما افکار عمومی مصرف کنندگان را در جهت مصرف تولید قزل آلا کشور دچار تشویش و نگرانی نموده است . با توجه به توضیحات داده شده در خصوص فرایند تولید این گونه ماهی در مزارع پرورش ماهی در ذیل اصل خبر توسط اینجانب منتشر شده باز تکرار مینمایم مواد مصرف شده در تولید این نوع ماهی با تائید گواهی های لازم از سازمانهای مرتبط بهداشتی امثال سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت وارد کشور شده و در اختیار کارخانجات تولید کننده خوراک ماهی قرار میگیرد و تولید کنندگان ماهی این غذا را از کارخانجات تهیه میکنند . این کارخانجات دارای دامپزشک تحت ناظر فنی بوده و مسئولیت نظارت انها بعهده سازمان دامپزشکی است و تا کنون توسط این سازمان گزارشی مبنی بر اینگونه تخلف توسط دستگاه زیر مجموعه شما ارائه نگردیده است . این اتحادیه از جنابعالی درخواست مینماید اگر تخلفی صورت گرفته و شما مستندات قانونی دارید در اختیار این اتحادیه قرار دهید تا با پیگیری در مراکز قضائی از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان صادق دفاع گردد. ضمننا یاد آوری منماید رنگ آمیزی بدین گونه که اعلام شده را کسی نمیشناسد و بار اول است که مطرح میگردد و اگر هم انجام شده باشد در مرحله تولید قابل انجام نمیباشد و باید در مراکز فرآوری که زیر نظر دامپزشکان ناظر فنی منصوب شما انجام گردد که با بودن آنها هم این امر مقدور نیست و احتمالا در مراکز ی غیر از مراکز فوق اگر این عمل اتفاق افتاده باشد باید رخ داده باشد که سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت موظف به معرفی آنها به مراجع قضائی میباشد . فلذا در حالی که کشور در حال حاضر در تحریمهای ظالمانه دشمنان در پی بهانه های ناشی از برجام قرار گرفته است و همه میدانند که بر مبنای اقتصاد مقاومتی باید از تولید داخلی دفاع نموده و تلاش در شکوفائی آن نمود و از طرفی سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب سال مصرف کالای ایرانی اعلام شده است این شبهات باعث نگرانی تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و تقاضا داریم برای حفظ اعتمادعمومی در راستای تولید و نظارت سازمانهای مسئول با معرفی متخلفین به دستگاه های قضایی و افکار عمومی و اتحادیه شفاف سازی بعمل آید ضمننا در نزد تولید کنندگان بحث میشود این نوع اخبارکاذب احتمالا از ناحیه تعداد معدود اشخاص خاصی است که قبلا در امر واردات سودهای زیاد برده و الان برای حفظ بازار با توجه به افزایش قیمت ها دست به تلاش مذبوحانه برای حفظ سهم بازار زده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
بفرما دکتر رفیعی پور هم مسئولین فنی سازمانتان را شست پهن کرد هم یک چیزی به ایشان و اقتصاد مقاومتی بدهکار شدی
امیرصالحی
|
United States of America
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
اقای ناشناس که بارها گزارش دادید
رنگدانه های مصرفی در خوراک ابزبان منشا جلبک دارد و استاندار تمام دنیاست و معروف ترین و پر مصرف ترین ان آستاگزانتین است .
اما در مورد رنگ کردن گوشت ماهی که ظاهرا تصور دامپزشکی از ماهی چیزی شبی هندوانه است ک با تزریق رنگ در اب ابیاری یا تزریق با سرنگ در بافت داخلی میشود رنگش کرد.
این تخلف به فرض محال هم اگر بشود انجام شود در کا خانجات فراوری است و نه مزارع تولید.
تشویش ادهان عمومی تنها و تنها باعث کاهش مصرف ماهی سالم داخلی و نشان دادن چراع سبز برای واردات اشعال های چینی و تایلندی است که با مردار و نجاست تغذیه میشوند و همین دامپزشکی چشمش را بر واردات ان بسته.
انتظار جامعه ی تولیدکنندکان از مقامات رسمی اظهار نظرهای علمی است و نه اتکا به گزارشات بی پایه و اساس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
ای بابا حالا مردم ۱۱ ماه ماهی نخورند مگر چی میشود بجای ماهی .بهتر است خاویار بخورند در فروشگاه های فرودگاه بین المللی و سوپریهای شمال تهران موجود است .هفته ای دو وعده بجای ماهی غذای خاویار را جانشین کنند البته با نان تست بهتر میچسبد من امتحان کردم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
1
“”. این کارخانجات دارای دامپزشک تحت ناظر فنی بوده و مسئولیت نظارت انها بعهده سازمان دامپزشکی است و تا کنون توسط این سازمان گزارشی مبنی بر اینگونه تخلف توسط دستگاه زیر مجموعه شما ارائه نگردیده است “”

کلی حرف در جملات بالاست.وقتی مسوولان فنی به حال خود رها باشند افراد کل سیستم و حتی رییس سازمان را به چالش می کشند.
متخلفین سالهاست پشت ناظران مخفی می شوند اما خودشان کاملا آگاه‌ هستند که‌ مسوولان فنی هیچ قدرتی ندارند.این جماعت وقتی جلوی قاضی قرار می‌گیرند همین جملات را جهت فرار بیان‌ می کنند.
بدین گونه که ما اصلا سواد نداریم و نمی دانیم خوراک چی هست! ماهی چی هست! اونجا دکتر داریم که خود سازمان دامپزشکی گذاشته!

آری چنین است وقتی آب عمودی بالا رود قورباغه می شود آرپی جی زن
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
من سی سال در دامپزشکی خدمت کردم اکنون بازنشسته شده ام یکهفته قبل برای انجام کاری به سازمان دامپزشکی رفتم اگرچه کارم انجام شد ولی تصور نمیکنم بعضی از مدیریتها توان کار در این شرایط تحریم امریکای جهان خوار را داشته باشند مردم نیاز به گوشت دارند و گوشت از اقلام اصلی سبد غذایی است من این توان را در مدیران محترم مرتبط با واردات و نظارت بر ورود گوشت ندیدم البته همه انسانهای خوبی هستند ولی از ریاست محترم سازمان درخواست میشود تجدید نظری بفرمایند .همه اش که نباید منتظر شد تا مدیر بازنشسته شود تا جایگزین کنند .الخیر فی ما وقع .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
اره من هم اعتقاد دارم با توجه به شرایط جدید تحریم و لزوم رعایت عملی اقتصاد مقاومتی ریاست محترم سازمان نیاز به یک خانه تکانی در مدیریت های محترم بخصوص در رابطه با مواد غذایی وارداتی دارند .حتی کارشناسان محترم دفاتر مستقر در ساختمان اصلی ممکن است نیاز به جابجایی داشته باشند و از افراد پخته تر و مجربتر که در مراکز استانها فراوانند استفاده شود .
جهانی
|
Germany
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
استفاده از تیتر های اینچنینی مخدوش کردن باور جامعه است و اگر کسی تخلفی کرده باید مجازات و شناسانده شود نه اینکه با استفاده از این عنوان "رنگ آمیزی گوشت قزل آلا تخلف است" به جامعه چنین تلقین کرد که این یک کار مرسوم و متداول است.
دامپزشکی باید نسبت به عنوان تیتر معذرت خواهی کرده و اصلاحیه صادر کند.
همین رفتارها باعث شده که سرانه مصرف آبزیان کمتر از نصف سرانه جهانی باشد در صورتیکه بزرگترین تولید کننده قزل الا در جهان باشیم.
جهانی
پرورش دهنده قزل الا
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ضمن تبریک عید سعید قربان از ریاست محترم سازمان درخواست میشود در روز عید از ورود عامه مردم و مقامات به کشتارگاهها بدون روپوش و چکمه جلوگیری شود
نظر شما
ادامه