کد خبر: ۴۳۵۵۸



از تاریخ ۶ خرداد ۹۷ بیش از ۶۰۰ راس گوساله پروارى به مقصد صادراتى عراق قرنطینه شد. با توجه به زمان بر بودن روند تایید و قرنطینه به قانون ممنوعیت صادرات برخورد کرد در حالى که تاریخ قرنطینه و اجازه صادرات پیش از اعلام ممنوعیت صادر شده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، در ماه‌های اخیر که قیمت ارز با نوسان و جهش‌هاى زیادى همراه بوده بسیارى از فعالان اقتصادى به خصوص صادرکنندگان کالا امیدوار بودند با صادرات، ارزبیشترى وارد کشور کنند اما به دلیل محدودیت‌ها بسیارى از کالاها دیگر مناسب صادرات نیستند و برخى کالاها نیز با شرایط خاص ممنوع شده بدون اینکه توضیح یا دلیل موجهى براى ممنوعیت آن ارائه شود. یکى از این کالاها دام زنده بوده که از پاییز سال گذشته صادراتش با هزار اما و اگر همراه بوده است.

حال با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده نیز که مشروط، آزاد بود بدون هیچ تبصره یا توضیحى ممنوع شده و این موضوع صادرکنندگان دام زنده را با خطر مواجه کرده است. «منصور پوریان» رئیس مجمع ملى صادرکنندگان دام زنده در مورد مشکلات به وجود آمده در مورد صادرات دام پروارى زنده و پیامدهاى آن مى‌گوید: ممنوع شدن صادرات برخى کالاها ممکن است به طور مقطعى به نفع کشور باشد اما براى برخى کالاها باید با شیوه‌اى خاص انجام شود. در حال حاضر صادرات دام پروارى نیمه سنگین (گوساله) با همین معضل روبرو شده که بدون استثناء کردن این نوع دام با یک ابلاغیه صادرات کل دام زنده را ممنوع کرده است.

او اضافه مى‌کند: از تاریخ ٦ خرداد ٩٧ بیش از ٦٠٠ راس گوساله پروارى به مقصد صادراتى عراق قرنطینه شد. با توجه به زمان بر بودن روند تایید و قرنطینه به قانون ممنوعیت صادرات برخورد کرد. در حالى تاریخ قرنطینه و اجازه صادرات پیش از اعلام ممنوعیت صادر شده بود.

پوریان در مورد مشکلات و تلاش‌هاى صادرکنندگان توضیح مى‌دهد: پرواربندى بسیار پرهزینه و خاص است. بنابراین ما دست به کار شدیم و با توجه به شرایط موجود و اینکه دام‌ها براى صادرات به قرنطینه استان خوزستان تحویل شده بود شروع به نامه‌نگارى کردیم تا صادرات انجام شود.

او اضافه مى‌کند: متاسفانه دامپزشکى، وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت و حتى بخش بازرگانى خود وزارت جهاد کشاورزى نیز به صادرکننده پاسخ نمى‌دهند. هیچ کدام از این نهادها به طور صریح و واضح از نامه‌اى که براى صادرات قانونى که در گذشته ابلاغ کرده نامه پى نوشت صادر نمى‌کند و راهکارى هم جلوى پاى صادرکننده نمى‌گذارد.

رئیس مجمع ملى صادر کنندگان دام زنده مى‌گوید: گوساله‌اى که در خرداد ماه به قرنطینه رفته یعنى فروخته شده و فقط باید به مقصد ارسال شود. ممانعت از چنین کالاهایى هم به صادرکننده لطمه مالى مى‌زند و هم با آبروى کشور بازى مى‌کند.



نظر شما
ادامه