کد خبر: ۴۳۵۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر مجید خرازیان‌مقدم» افزود: انجام عمل جراحی در اسرع وقت و بدون از دست دادن زمان، گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه‌ها بود تا بتوان حداقل امید بهبودی حیوان را در صورت قطع نبودن نخاع افزایش داد ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست گفت: امیدی برای بهبودی کامل یوز آسیب دیده نخاعی وجود ندارد و این حیوان قادر به حرکت نخواهد بود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر مجید خرازیان مقدم» مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی  سازمان حفاظت محیط زیست  در رابطه با جزئیات  حادثه تصادف یوزپلنگآسیب دیده نخاعی در سمنان اظهار کرد: صبح روز سه‌شنبه طی مکالمه تلفنی از جانب معاون فنی استان سمنان خبر رسید که یک قلاده توله یوزپلنگ نر حدود 1.5 ساله در جاده عباس آباد در استان سمنان بر اثر تصادف با یک وسیله نقلیه مصدوم و در حدود ساعت 9 صبح مشاهده شده است.

وی افزود: نظر به اینکه آزمایشات تشخیصی اولیه و معاینات مقدماتی توسط دامپزشک اداره کل محیط زیست استان و دامپزشک معتمد سازمان در همان ساعات اولیه بعمل آمده بود و شواهد مبنی بر این بود که حیوان دچار آسیب جدی شده است، ضمن هماهنگی با استان و همچنین هماهنگی لازم با معاونت محیط طبیعی و دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید، گروهی جهت انتقال حیوان به استان عزیمت نموده و صبح روز چهارشنبه مورخ 97/5/17 یوز آسیب دیده به پارک پردیسان منتقل گردید.

خرازیان مقدم افزود: پس از بررسی اولیه و مشاهده عکس رادیوگرافی حیوان که قبلاً در استان گرفته شده بود، ضمن هماهنگی با معاونت محیط طبیعی، طی جلسه ای در ظهر روز چهارشنبه با حضور نمایندگان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر حیات وحش، دامپزشکان دفتر حیات وحش، جراح و رادیولوژیست معتمد معاونت محیط طبیعی در بخش خصوصی، جلسه ای برگزار گردید و ضمن بررسی منابع علمی موجود و نظر کلیه اعضاء جلسه (هفت نفر) همگی بر این نظر بودند که فارغ از نتایج حاصله از آزمایشات تکمیلی، با توجه به اینکه چنانچه تاکنون نخاع حیوان قطع نگردیده باشد (حتی با احتمال اندک این موضوع)، انجام  عمل جراحی  در اسرع وقت و بدون از دست دادن زمان، گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه ها می باشد تا بتوان حداقل امید بهبودی حیوان را در صورت قطع نبودن نخاع افزایش داد.

وی تصریح کرد: مفاد صورتجلسه طی جلسه حضوری به معاونت محیط طبیعی منعکس گردید و نظر اعضا نیز مبنی بر این بود که بر اساس نظرات مندرج در صورتجلسه و توصیه های جراح معتمد معاونت محیط طبیعی و دامپزشکان دفتر حیات وحش، مطابق مفاد صورتجلسه در اسرع وقت حیوان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: بلافاصله حیوان به کلینیک دامپزشکی جراح معتمد سازمان که قبلا نیز جراحی موفقیت آمیزی روی یک قلاده پلنگ (پلنگ رودسر) انجام داده بود منتقل گردید و از ساعت 15 این جراحی طی مدت تقریبی سه ساعت به طول انجامید، اما متاسفانه و علی رغم تلاش فراوان گروه جراحی، نخاع در قسمت مهره پنجم کمری در اثر سانحه جاده ای رخ داده بطور کامل قطع شده بود.

خرازیان مقدم گفت: علیرغم این موضوع تاسف بار، کلیه اقدامات و تمهیدات مورد نیاز در طی جراحی بر روی یوزپلنگ آسیب دیده بعمل آمد. با توجه به اینکه مهره پنجم کمری یوزپلنگ دچار آسیب جدی شده بود، اقدامات مورد نیاز برای بهبود وضعیت مهره ها و ستون فقرات انجام گردید.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از جراحی یوزپلنگ حیوان را بلافاصله به پارک پردیسان منتقل کرده و تحت مراقبت قرار دادیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه حیوان امروز صبح به هوش آمده و غذا و آب خورده است اما بر اثر  قطع نخاع  که در حیوان اتفاق افتاده است امیدی برای بهبودی کامل این حیوان وجود ندارد و این بدان معناست که حداقل اندام‌های حرکتی عقبی حیوان بهبود نیافته و از این ناحیه حیوان قادر به حرکت نخواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: درمان های کمکی در حال انجام است و درمان آنتی بیوتیکی از دیشب تحت نظر دامپزشک پارک پردیسان شروع گردیده است. البته از چالش های مهمی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم بحث دفع مدفوع و ادرار حیوان و جلوگیری از وقوع زخم بستر در روزهای آتی است که خوشبختانه ظهر پنج شنبه توسط دامپزشک پارک پردیسان ادرار این حیوان از طریق مجرای ادراری تخلیه شد.

خرازیان مقدم افزود: همه امیدمان این بود که این حیوان قطع نخاع نشده باشد، اما متاسفانه آسیب ناشی از وقوع سانحه به صورتی بود که نخاع به صورت کامل در محل مهره پنجم کمری قطع شده است. با این وجود تمام سعی و تلاش ما این است که بتوانیم این حیوان بسیار ارزشمند را حفظ نموده و روند بهبودی را تا حد ممکن در حیوان تسریع نماییم.

وی تصریح کرد: علاوه بر دامپزشک و کارشناسان تحت مدیریت پیمانکار  پارک پردیسان، دامپزشکان و کارشناسان دفاتر ذیربط حوزه معاونت محیط طبیعی نیز جهت مداوای حیوان بصورت مستمر پایش و نظارت لازم را خواهند داشت و در صورت نیاز از متخصصین دانشگاهی و بخش خصوصی نیز درخواست مساعدت خواهیم داشت.

خرازیان مقدم افزود: امیدواریم طی پانزده روز آتی که حیوان باید تحت مراقبتهای ویژه ای باشد، با همکاری متخصصین بتوانیم برای حرکت حیوان با کمک اندامهای حرکتی قدامی (دست ها) و ساخت وسیله ای مناسب، مشکل عدم توانایی حیوان در حرکت کردن را تا حدی مرتفع نماییم.

 

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
خیلی باعث تاسفه که هنوز بعد از این همه سال که این گونه جانوری که به عنوان آخرین گونه در نوع خود فقط در کشور ما وجود داره و گونه در معرض خطر نابودی شناخته میشه .هنوز هم باید شاهد تصادفات جاده ای این گونه جانوری نایاب باشیم. چرا باید جاده ها از میان محیط زندگی این حیوان رد بشن. برید ببینین دولت چین برای نجات پانداها از خطر انقراض چه کرده و ما با گونه های جانوری نایابمون چه میکنیم. در این آشفته بازار اقتصادی کشور امیدورام بسیاری از مسایلی از این دست به فراموشی سپرده نشن، بویژه که خشکسالی شدید کشور، بیش از پیش حیات جانوری کشور رو تهدید میکنه چون بیشتر این گونه ها در حاشیه کویر و استانهای خشک کشور زندگی میکنن و با تهدید کم آبی روبرو هستن.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
خیلی جالبه که در بین کمیته 7 نفره عنوان شده یک جراح وجود دارد و او خود کسی است که این حیوان را جراحی میکند. بهتر نبود کمیسیونی متشکل از چند جراح تشکیل می شد تا حداقل مساله بررسی دقیقتر می شد؟
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
از بی درایتی این کمیته همین بس که خود آقای دکتر مقدم در متن گزارش بیان می دارند که "امیدمان این بود که این حیوان قطع نخاع نباشد". جناب دکتر امروزه طب آنقدر پیشرفت کرده که بتوان با استفاده از امکانات تشخیصی دقیق پیش از اقدام به جراحی، از قطع بودن یا نبودن نخاع اطلاع پیدا کرد و با عدم وجود
شانس یک حیوان را زیر تیغ جاحی نبرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
بی صاحبی محیط زیست کشور را می توان در تصمیم به جراحی و متن این گزارش به خوبی لمس کرد.
آقای مسئول اعلام می نمایند فارغ از آزمایشات و بررسیهای انجام شده تصمیم به انجام جراحی گرفته شد. سوال اینجاست پس اساسا چرا این کارها انجام شد؟
یا بدون اشاره به تفاوتهای جدی در نوع عارضه این حیوان با پلنگ رودسر و اشاره به سابقه جراحی موفق پلنگ تصمیم به جراحی این حیوان گرفته می شود.
به رغم قدردانی از آقای دکتر فتاحیان در کمک به گونه های ارزشمند پاسخ به این سوال نیز ضروری است . آیا در مورد این حیوان که از رادیوگرافهای آن هم می توان به بی نتیجه بودن جراحی اش پی برد آیا انگیزه دیگری جز بهره برداری تبلیغاتی برای پذیرفتن انجام یک جراحی بی ثمر وجود داشته است؟ یا آیا منطقی است یک جراح باتجربه و حرفه ای تحت تاثیر یک جلسه غیرکارشناسی محکوم به انجام جراحی شود؟
جراح دامپزشك
|
France
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
با سلام بر عزيزان زحمت كش حكيم مهر، فارغ از هر مبحثي، بايد به حال اين جامعه دامپزشكي گريست كه هم خودش كوچك است، هم بازار كوچكي دارد هم از طرف حكومت تحت فشار است ( علي الخصوص در زمينه حيوانات خانگي) و هم اعضاي ان كوچكند. عجيب و جاي بسي شگفتي است كه كمك درماني توسط جامعه دامپزشكي به محيط زيست اين مملكت هم محل تسويه حساب هاي شخصي است. فكر ميكردم الان در سازمان محيط زيست مديران و معاونان و كاركنان چطور به حقارت دامپزشكي لبخند ميزنند! تمام بحث و گير گروه انحصارطلب دامپزشكي كه حيات وحش را به غلط به نام خود زدند ( اما از زحماتي كه تا الان و زماني كه صرف اين زمينه نمودند نميتوان گذشت و جاي تقدير دارد) كه چرا جراحي؟؟ چرا ام ار اي نرفتنتد؟؟؟ تبليغات؟؟؟ برادران همكار من، بايد به خود و جامعه دامپزشكي خود بباليم كه وجود امثال دكتر فتاحيان بزرگ و دانشمند باعث شدند كه يوز ايراني در كشور خودمان جراحي شده، اگر نخاع يوز سالم بود به مانند پلنگ رودسر، بيكاران و هجو پراكنان فضاي مجازي چه داشتند براي باسخگويي؟؟ ما دامپزشكان جراح هر كدام بايد يك فتاحيان بشويم حتي بهتر و والاتر براي حيات وحش كشورمان. از نقطه نظر دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست كه متولي تصميم گيري است ، يوز نمي بايست يوتانايز شود پس ديگر مشكل كجاست؟؟ همه نگران و دادغه درد يوز دارند؟؟ هر كس نگران درد يوز است، به شماره كمپين محافظت از يوز پول واريز كند تا اون منطقه پر خطر رو حداقل توري مرغي كشيده شود تا ديگر تصادفي نبينيم! استدعا دارم كه احترام امامزاده رو حداقل در مقابل ارگان ها و سازمان هاي مرتبط با دامپزشكي حفظ كنيم و اينقدر متعصبانه و بي خردانه شروع به ارايه نظرات غيرعلمي و غير منطقي ننماييم. اگر دسته اي از دسته هاي اكسوني از نخاع در اين يوز زيبا باقي مي ماند ، بردن او به ام ار اي در يك جاي شهر بدون دستگاه بيهوشي استشاقي و سپس معطلي براي تصميم و خواندن ام ار اي ( مگر اين مملكت متخصص ام ار اي دامپزشكي دارد؟ مگر كسي دوره علمي يا فلو اين رشته فوق تخصصي را ديده؟ حال همه راديولوژيست هاي ما متخصصي سي تي اسكن و ام ار اي شدند، چون مد شده!!؟؟) سپس انتقال به بخش خصوصي يا دولتي !؟ فقط فقط زمان بر و غير منطقي مي بود. به اميد روزي كه همكاران عزيز در هر لول يا سطح يا هر گروهي اول دغدغه و تعصب رشته تحصيلي خود را داشته باشند تا حفظ منافع گروه و حزب خود را.
نظر شما
ادامه