کد خبر: ۴۳۶۴۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گفت‌وگو با رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان البرز:
«دکتر علیرضا هوشمند» افزود: باید به مسئولین فنی بهداشتی که از مسیر دور می‌آیند، حق ایاب و ذهاب پرداخت شود تا شأن آنها حفظ شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان البرز در حالی تولد یک سالگی خود را جشن می‌گیرد که از حدود ۲ ماه پیش، «دکتر علیرضا هوشمند» را به‌عنوان ریاست هیات مدیره در کنار خود می‌بیند. آن‌گونه که دکتر هوشمند به خبرنگار حکیم مهر می‌گوید، مرداد ماه سال گذشته انتخابات این انجمن با یک حدنصاب حداکثری که توقع آن نمی‌رفت و حدود یکصد نفر از طریق فراخوان در آن شرکت کردند، با حضور مدیر کل دامپزشکی و ریاست نظام دامپزشکی استان البرز و نماینده اداره کار برگزار و اعضاء هیئت مدیره  مشخص شدند.

این انجمن حالا به دنبال اجرایی کردن طرح یکسان‌سازی حقوق مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی با گروه‌های پزشکی است، چرا که معتقد است حق دامپزشکان آن‌گونه که باید ادا نمی‌شود.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، این اولین بار بود که انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان البرز فراخوان می‌داد؟

بله و باعث افتخار استان است که حضور حداکثری مسئولین فنی بهداشتی را شاهد بودیم و این در حالی است که بسیاری از استان‌ها بارها فراخوان مجمع و انتخابات داشتند که به حد نصاب نرسیده و باطل شده‌ است.

حکیم مهر:‌ استان البرز چند نفر مسئول فنی بهداشتی دارد؟

 در حال حاضر با احتساب بخش دامداری‌ها و مرغداری‌ها، حدود ۶۰۰ نفر مسئول فنی دارد.

حکیم مهر: در مدت این یک سال چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید؟

زمانی که دکتر خامنه رئیس هیات مدیره بودند، چندین جلسه با کارفرمایان در ارتباط با ماده ۱۹ داشتیم. ایشان به دلیل پاره‌ای از مشکلات از ۲ ماه پیش استعفا دادند و در انتخابات جدید هیات مدیره بنده به‌عنوان رئیس انتخاب شدم.

حکیم مهر:‌ در این جلسات به نتیجه‌ای هم رسیدید؟

بله، به نتایج قابل قبولی رسیدیم. یعنی در حال حاضر در استان البرز ماده ۱۹ در حال اجراست. پیش از آن کارفرمایان به حداقلی که بر اساس قانون برای مسئولین فنی ملزم شده بود، راضی نبودند و حقوق مسئولین فنی را پایین‌تر از قراردادها پرداخت می‌کردند. امروز این معضل در استان البرز حل شده است و همه به قراردادهای حداقلی که بر اساس بخش‌نامه‌ها صادر شده، تمکین کرده‌اند. محضری بودن قراردادها نیز در حال اجراست.

انجمن استان یک جلسه نیز با ریاست محترم سازمان دامپزشکی داشته و در ارتباط با برخی مسائل صحبت کردیم، از جمله  اجرای عملی ماده ۱۹، حق بیمه مسئولین فنی بهداشتی بر اساس حقوق و نه کارگری طبق ویرایش و قرارداد حال حاضر که شدیداً پیگیر آن هستیم. امروز حق بیمه خیلی از همکاران ما در لیست، بر مبنای بیمه کارگری رد می‌شود که این مساله بعدها ممکن است برای آنها مشکل‌ساز شود و باید برای همکاران بیمه واقعی رد شود و پرداخت حق ایاب و ذهاب برای آنهایی که از مسیر دور می‌آیند، در نظر گرفته شود تا شأن آنها حفظ شود. با این شرایط اقتصادی، هزینه رفت و آمد با یک آژانس از کرج تا نظر آباد ۴۰ هزار تومان می‌شود، یعنی یک مسئول فنی باید روزی ۸۰ هزار تومان هزینه رفت و آمد کند. اگر هم بخواهد از خدمات سرویس خطی استفاده کند، باز هم برای او حداقل ۴۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

مورد دیگر اینکه مطابق آنچه خدمت دکتر رفیعی‌پور عرض کردم، پیگیر یکسان‌سازی حقوق با گروه‌های پزشکی هستم. الان یک دکتر داروساز تازه فارغ‌التحصیل شده به‌عنوان یک مسئول فنی به شرکت داروسازی می‌رود و ماهیانه حداقل ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. در حالی که شغل او هم پرخطر به حساب نمی‌آید. در صورتی که شغل دامپزشکان و سایر رده‌ها پرخطر است. به طور مثال مسئول فنی که در یک گاوداری یا کشتارگاه فعالیت می‌کند، با مسائل خاصی در ارتباط است که ممکن است مخاطراتی برای او به وجود آورد.

حکیم مهر:‌ نظر ریاست سازمان در خصوص پیشنهاد یکسان‌سازی حقوق چه بود؟

ایشان ضمن تایید این مطلب قول پیگیری دادند و ما هم پیگیر مساله هستیم. مساله بعد که خیلی پیگیر آن هستیم، رتبه‌بندی و آموزش مسئولین فنی بهداشتی در حوزه‌ای است که می‌خواهند مشغول به کار شوند.

 بنده ۲۱ سال سابقه کار دارم و خاطرم هست روز اول که قصد شروع فعالیت داشتم، به بندرعباس رفتم. ما در دانشگاه هیچ مطلبی در ارتباط با میگو نخوانده بودیم. من قبل از ورود به فرودگاه یک کتاب راجع به میگو خریداری کردم و در فرودگاه در طول سفر به بندرعباس آن را خواندم. اولین سوالی که از من پرسیدند این بود که نژاد فلان میگو چیست و من قاطعانه جواب دادم؛ در حالی که این پاسخ را خودم خوانده بودم. منظورم این است که مسئولین فنی‌ ما باید دوره‌های بازآموزی کامل و رتبه‌بندی بر اساس تقاضای کاری داشته باشند. اگر ما از نظر علمی بالا باشیم و رتبه‌بندی داشته باشیم، خودمان شأن و جایگاه خود را حفظ می‌کنیم. اگر من سواد کافی نداشته باشم، نه تنها به واحد کمک نمی‌کنم، بلکه ممکن است باعث به دردسر افتادن آن واحد تولیدی هم بشوم.

الان با توجه به قیمت ۱۰ هزار تومانی هر کیلو مرغ و ۶۰ هزار تومانی هر کیلو گوشت، خود کارفرما هم نمی‌خواهد که ضایعات گوشتش بالا برود، بنابراین مسئول فنی نه تنها می‌تواند باعث ایجاد رعایت بهداشت و مقررات سازمان دامپزشکی در یک واحد تولیدی باشد، بلکه می‌تواند با یک پیش‌بینی و دید زیبا در ارتباط با مسائل اقتصادی هم کمک کننده واحد باشد.

مثلاً اگر یک مرغ از کشتارگاه وارد پیش‌سردکن نشده و در سالن تولید باقی بماند، به مرور زمان دمای آن بالا رفته و توتال کانت محصول افزایش پیدا می‌کند. اگر از این محصول نمونه‌برداری شود، ممکن است محصول معدومی باشد. اینها مسائلی است که کارفرما ممکن است اطلاعات دقیقی از آن نداشته باشد. پس اگر یک مسئول فنی علم و اشراف کافی بر کار خود داشته باشد، علاوه‌بر اینکه کار خود را درست انجام می‌دهد، می‌تواند باعث بهبود کسب و کار کارفرما نیز باشد.

حکیم مهر: این دوره‌های آموزشی را در انجمن برگزار می‌کنید؟

در سال گذشته و امسال نظام دامپزشکی البرز این دوره‌های آموزشی را برگزار و چندین دوره بازآموزی نیز ارائه کرده است. ما نیز در انجمن پیگیر این مساله هستیم. بنده ۲ ماه است که مسئولیت را قبول کردم اما پیگیر این مسائل هستیم که دوره‌های بازآموزی یا دوره‌های تجربی را نه به صورت اجبار، بلکه دوستانه برگزار کنیم. به این شکل که مسئولین فنی در استان البرز به واحدها سر بزنند و بازدید کنند و با آنها آشنا شوند. این حرکت را با هماهنگی ریاست شبکه دامپزشکی نظرآباد شروع و یک جلسه همفکری مشترک بین مسئولین فنی و ریاست شبکه دامپزشکی نظر آباد برگزار کردیم. هر بار جلسات در داخل یک واحد تولیدی انجام می‌شود.

حکیم مهر: آخرین جلسه چه زمانی بود؟

حدود ۲ هفته پبیش بود. در این جلسات که علاوه‌بر بحث علمی  کوچک، مشکلات مسئولین فنی نیز عنوان می‌شود، یک بازدید هم صورت گرفته و تجربه همکاران ما نسبت به کل واحدهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

حکیم مهر:‌ آیا می‌توان این بازدیدها را به نوعی نظارت بر اجرای ماده ۱۹ هم تلقی کرد؟

دقیقاً بله. در مورد ماده ۱۹ طبق یک خبر قرار است ماده ۲ قانون بهره‌وری و اجرای ماده ۳۴ برنامه ششم توسعه به نظام دامپزشکی سپرده شود و قطعاً فعالیت نظام دامپزشکی و حوزه عملکرد نظام گسترش خواهد یافت.

مساله بعدی که مطرح شده و پیگیر آن هستیم، بحث رتبه‌بندی است. به‌عنوان مثال باید مشخص شود که چند نفر صلاحیت کار برای کشتارگاه را دارند. کارفرما باید از میان این افراد، مسئول فنی انتخاب کند نه اینکه هر شخص فاقد اطلاعات و تجربه عملی به کارفرما بگوید که در ازای حقوق ماهیانه یک میلیون تومان و یک جای خواب، برای او کار می‌کند. این شخص ممکن است به هرکاری تن دهد. اگر بار علمی نیروها بالا رفته و رتبه‌بندی انجام شود، کارفرما به شکل ناخودآگاه مجبور است که حقوق او را متناسب با تحصیلات و تجربه‌اش بپردازد. به این شکل کارفرما نمی‌تواند او را کنار بزند.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان حرف آخر...

باعث افتخار من بود که با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر صحبت کردم. از همکاری دکتر شریفی مدیر کل دامپزشکی استان البرز و دکتر متمنی ریاست نظام دامپزشکی استان البرز کمال تشکر را دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر دقیقیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
(((مساله بعدی که مطرح شده و پیگیر آن هستیم، بحث رتبه‌بندی است. به‌عنوان مثال باید مشخص شود که چند نفر صلاحیت کار برای کشتارگاه را دارند. کارفرما باید از میان این افراد، مسئول فنی انتخاب کند نه اینکه هر شخص فاقد اطلاعات و تجربه عملی به کارفرما بگوید که در ازای حقوق ماهیانه یک میلیون تومان و یک جای خواب، برای او کار می‌کند. این شخص ممکن است به هرکاری تن دهد. اگر بار علمی نیروها بالا رفته و رتبه‌بندی انجام شود، کارفرما به شکل ناخودآگاه مجبور است که حقوق او را متناسب با تحصیلات و تجربه‌اش بپردازد. به این شکل کارفرما نمی‌تواند او را کنار بزند.)))
با عرض تأسف باید بگم همین که شما حق انتخاب و انتصاب مسئول فنی بهداشتی را به کارفرما میدهید سرتا پا ایراد است. و جای بحثی باقی نمی‌ماند.
سازمان دامپزشکی = کشک
سازمانی که اسمش را گذاشته سیستم حاکمیتی اما یک برنامه جامع برای مسئولین فنی بهداشتی ندارد به چه دردی میخورد.
گرفتن عوارض از واحدها و عقد قرارداد با مسئولین فنی بهداشتی توسط خود سازمان و پرداخت حقوق طبق تعرفه . این واقعا سخته؟؟؟
یا نمی‌خواهید انجام دهید!؟
البته سازمانی که میزان ورودی دانشگاهی را نتوانسته با یک جلسه و هماهنگی کاهش دهد اجرای چنین کاری نیز برایش دور از ذهن است.
مدیران گذشته و حال مشغول الضمه‌ی بسیاری هستید که با سو‌مدیریتتان زندگیشان در حال فروپاشیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
رتبه بندی دامپزشکان خودش بحث سنگینی
باید اول ی معیار درست براش درنظر بگیریم
مطمینا سابقه کار نمیتونه معیار درستی برای رتبه بندی باشه
چ بسا دامپزشکانی بدون سابقه کاری تعریف شده اطلاعات بالاتری نسبت به بقیه داشته باشن
ب نظرم بهتره مثل نظام مهندسی یک ازمون استاندارد در بدو ورود و هر ۴ سال مثلا برگزار بشه تا دامپزشکان مجبورباشند اطلاعاتشون رو اپدیت کنند و ارتقا پیدا کنند
کما اینکه همین اتفاق هم اگر برای جذب و ارتقای اساتید دانشگاه میوفتاد شاهد بیگاری اساتید از دانشجو و ارتقای رتبه برخی از استادنماهای پارتی دار نبودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
اینچنین قولی را باور نکنید.
کیوان نوری
|
Germany
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
فکر کنم با همین فرمون جلو بریم سال 1497 این طرح به نتیجه برسه
دکتر امیر پزشکیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
اخه چه لزومی داره با پزشکا مقایسه بشیم ما
چون تو اسم شعلمون کلمه پزشک اوورده شده؟؟
تیتر بهتر از پیدا نکردی حکیم مهر؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
فردا پس فرداست که با یک بیانیه انجمن صنفی مسوولان فنی تهران تمام ایده هایتان بایگانی گردد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
همون ماده نوزده رو اجرا کنید . طرح جدید نمیخوایم
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
من نمیدونم این طرح ها چجور به ذهنشون میرسه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
فکر کنم قبل از قبول هر مسئولیتی و اظهار نظری باید اطلاعات خودشون رو بالا ببرند .ماده 2 در حال اجراست و ماده 34 چیزی نیست که بخواد نظام یا سازمان اون رو اجرا کنه.قانونه و کلیه واحد های تولیدی ملزم به اجرای اون هستند .و سازمان دامپزشکی ناظر.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
1
با سلام و تشکر از جناب دکتر رفیعی پور ان شاا... در بحث افزایش حقوق عملکرد تاثیر گذار ی داشته باشند ....التماس دعا
نظر شما
ادامه