کد خبر: ۴۳۶۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان اصفهان گفت: تجارت عقرب در اصفهان بحث برانگیز شده و در مواردی شاهد تکثیر این حیوان در منازل مسکونی هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «مریم امیدی» با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۰ طرح تکثیر گونه‌های مختلف حیات وحش با هدف درآمدزایی برای افرادی که صلاحیت دارند را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: هدف دیگر اجرای این طرح کاهش فشار بر جمعیت‌های اصلی این گونه‌ها در زیستگاه‌های طبیعی‌شان در مناطق حفاظت شده است تا کسانی که توانایی دارند در بخش‌های آموزشی، اقتصادی و تحقیقاتی از این گونه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ مجوز تکثیر گونه‌های پستانداران وحشی در حال اسارت از جمله آهو، کل و بز، قوچ و میش و گوزن صادر شد، افزود: دومین دستورالعمل در خصوص تکثیر و پرورش پرندگان وحشی بوده است که پرندگانی مانند کبک، بهله، بلدرچین، قرقاول و ... را تدوین و اجرایی کرده‌ایم.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۵ نیز دستورالعمل تکثیر و پرورش خزندگان، بندپابان و دوزیستان را تدوین کرده‌ایم، اضافه کرد: در این بخش عقرب با هدف سم گیری از بحث برانگیزترین تکثیر گونه‌ها در کشور و استان اصفهان بوده است.

۴۰۰ متقاضی و یک مجوز

وی با بیان اینکه برای تکثیر عقرب تخصص‌های زیادی مورد نیاز است، افزود: تاکنون برای این اقدام ۴۰۰ نفر درخواست خود را اعلام کرده‌اند که با گذشت بیش از یک سال تنها یک نفر مجوز فعالیت را دریافت و پرونده ۱۰ متقاضی نیز در کمیته فنی مطرح و در حال بررسی است.

امیدی با بیان اینکه ۱۷۵۰ گونه عقرب در جهان وجود دارد، اضافه کرد: ۵۰ گونه و زیرگونه از این عقرب‌ها در کشور وجود دارد که آمار دقیقی از نوع گونه‌ها، جمعیت و ... در دست نیست.

وی با بیان اینکه می توان گفت بین پنج تا شش گونه عقرب موجود در کشور و استان اصفهان دارای خاصیت دارویی است، تصریح کرد: در این زمینه مواردی را داشتیم که بدون تخصص و اطلاع اقدام به عقرب گیری کرده و این امر ایمنی و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از موارد پرورش عقرب در منازل مسکونی انجام شده و خطرآفرین است، گفت: برای این امر با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی برخوردهای لازم را داشته‌ایم که عمده‌ترین آنها یک مورد در آران و بیدگل بوده و یک مورد نیز در نجف آباد است که فرمانداری و اداره محیط زیست شهرستان پیگیر اسن پرونده هستند.

وی با بیان اینکه سم حاصل از عقرب در ایران برای مصادف دارویی بازار ندارد و شرکت‌های دارویی اروپایی بازار هدف این نوع سم هستند، افزود: برای این امر سرمایه‌گذاران باید مراوداتی را با بازارهای خارجی داشته باشند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
3
8
ایا بهتر نیست که مراجع زیربط سخت نگیرن و امکانات وتسهیلات لازم رارابرای متقاضیان فراهم کنند به این ترتیب دیگه درمنازل مسکونی کسی عقرب پرورش نمیده جان و سلامت مردم هم به خطر نمیفته ضمن اشتغال جوانان علاقه مند دولت هم میتونه با تمرکز بیشتر روی اینگونه مشاغل نظارت داشته باشه بنظرمن که اگراینجوری باشه خیلی عالیه
عالمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
2
6
با سلام خدمت شما دوست عزيز اينجانب كاملا با نظر شما موافقم اسان كردن راههاي ارتباطي و دريافت جواز بهتر است به جاي درست كردن گروههاي گشت و برخورد با متقاضيان
حسین کنعانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
3
3
شغل پرخطری هس بنظرمن وپردرآمدپرورش عقرب رادوسدارم توضیحات بیشترممنون میشم شرق اصفهان
نظر شما
ادامه