کد خبر: ۴۳۶۷۳
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با «محمدصادق قاضی‌پور»:
«محمدصادق قاضی‌پور» به حکیم مهر می‌گوید: دامپزشکان به دلیل نبود بازار کار، یکدیگر را تخریب می‌کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ «آقازاده چوپان» این روزها در فضای مجازی حسابی معروف شده است. پسر «نادر قاضی‌پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که دیروز گفته بود پسرم چوپانی می‌کند، حالا ضمن تایید حرف پدر، از حاشیه‌های بعدی این حرف، گلایه می‌کند. «محمدصادق قاضی‌پور» به خبرنگار حکیم مهر می‌گوید: «هر صبح راس ساعت ۵ از خانه بیرون می‌آیم و گوسفندها را بیرون می‌برم و ساعت ۱۰ آنها را بازمی‌گردانم؛ خب چوپان هستم دیگر.» او تاکید می‌کند که من رانت‌خوار نیستم و به پول بیت‌المال کاری ندارم، بلکه نان بازوی خودم را می‌خورم.

حکیم مهر‌:‌ جناب آقای قاضی‌پور، این روزها در فضای مجازی صحبت از شما زیاد است.

بله، همینطور است.

حکیم مهر: رشته تحصیلی شما چیست؟

بنده دانشجوی دکترای حرفه‌ای دامپزشکی هستم که به صورت همزمان کار می‌کنم و درسم را ادامه می‌دهم.

حکیم مهر: بیشتر حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص شغل شما بود؛ شغل شما دقیقاً چیست؟

بنده یک دامداری دارم که همه کارهای آن را خودم انجام می‌دهم. به نظر من علت اصلی بیکاری دامپزشکان این است که آنها به فکر خودشان نیستند و فقط به دنبال دامپزشک شدن هستند. اما من گفتم که بهتر است در فکر تولید هم باشم و تجربه و علم را یکی کنم.

حکیم مهر: این شغل را چگونه انتخاب کردید؟

در سال ۹۳ متاهل شدم و در فکر استقلال مالی بودم. خیلی فکر کردم در مورد اینکه چه شغلی را انتخاب کنم که با رشته تحصیلی من متناسب باشد. به نظر من اگر انسان بخواهد موفق باشد، باید در کاری ورود کند که درس تئوری آن را خوانده است تا در نهایت موفق شده و از خودش رضایت داشته باشد. من تحقیق کردم و دیدم که اگر بخواهم پرورش گاو راه‌اندازی کنم، هر راس گاو بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است که خیلی گران است. توان راه‌اندازی مرکز پرورش ماهی هم نداشتم. از طرفی درسم هم تمام نشده بود و به همین دلیل نمی‌توانستم شرکت راه‌اندازی کنم یا کار دولتی داشته باشم. مرغداری و پرورش طیور هم ریسک و هزینه بالایی داشت و در نهایت تصمیم گرفتم از ۶ راس گوسفند شروع کنم و امروز به اینجا رسیده‌ام.

حکیم مهر: الان چند رأس گوسفند دارید؟

 ۱۸۰ راس گوسفند دارم.

حکیم مهر: خودتان چه حسی دارید؟

چون در رشته‌ای که درس آن را خوانده‌ام، در حال کار کردن هستم و از این بابت خیلی از خودم راضی هستم و احساس می‌کنم موفق هم بوده‌ام. چشم‌اندازم هم خیلی بالاتر از اینهاست. چون طبق مطالعه به این نتیجه رسیده‌ام که در استان آذربایجان پرورش گوسفند صنعتی نداریم. هدف من این است که پرورش گوسفند صنعتی راه‌اندازی کنم. ما وارد کننده گوشت قرمز از مغولستان هستیم. پرورش گوسفند صنعتی پولساز است که می‌توان از طریق آن ارزآوری کرد و ما می‌توانیم از این صنعت استفاده کنیم.

حکیم مهر:‌ آیا از روابط پدر در راستای پیشبرد کارها استفاده کرده‌اید؟

خدا شاهد است که تا الان استفاده نکردم. نه وامی گرفتم و نه در اداره‌ای کاری داشتم که از این طریق جلو برود. همیشه بعد از اینکه کار تمام می‌شود سؤال می‌کنند که چه نسبتی با قاضی‌پور دارید؟ می‌گویم پسر او هستم و می‌گویند چرا از ابتدا این را نگفتی؟

حکیم مهر:‌ چرا از ابتدا نمی‌گویید؟

چه فرقی می‌کند من هم یک انسان هستم. قرار نیست که اگر پسر قاضی‌پور باشم کارم راه بیفتد و اگر نباشم راه نیفتد.

حکیم مهر:‌ اگر فقط پرورش گوسفند دارید، پس ماجرای عکسی که از شما در یک گاوداری در فضای مجازی منتشر شد چیست؟

یکی از دوستان من صاحب یک گاومیش‌داری است که اتفاقا دام‌های او به‌عنوان نمونه برتر پرورش گاومیش بود. من در بازدید از آنجا دستی به سر یکی از گاومیش‌ها انداختم و سلفی گرفتم. این عکس را در داخل پروفایل تلگرامم گذاشتم، اما متاسفانه از آن سوء استفاده شد و همه جا گفتند که پدرش گفته چوپان است اما گاودار است و گاوهای ۲۰ میلیون تومانی دارد.

حکیم مهر:‌ آیا حرف پدر را تایید می‌کنید؟

من هر صبح راس ساعت ۵ از خانه بیرون می‌آیم و گوسفندها را بیرون می‌برم و ساعت ۱۰ آنها را بازمی‌گردانم. خب چوپان هستم دیگر.

حکیم مهر:‌ به این مساله افتخار می‌کنید؟

 ۱۰۰ درصد. مرد باید نان بازوی خود را بخورد. من رانت‌خوار نیستم و پول بیت‌المال نمی‌خورم و پول بازوی خودم است.

حکیم مهر:‌ گذشته از این موضوع، در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، ۵ دانشکده دامپزشکی وجود دارد. آیا این تعداد زیاد نیست؟

تعداد پذیرش دانشجوی دامپزشکی نسبت به نیاز کشور خیلی زیاد است. امروز نیاز اصلی به دامپزشک در بحث دامپروری و نگهداری حیات وحش است. با مسیری که جامعه در آن پیش‌ می‌رود، حیات وحش ما در حال نابودی است. دامداری به زودی نابود می‌شود و لذا این تعداد دامپزشک نسبت به نیاز کشور خیلی زیاد است. اکثریت دامپزشکان هم قدیمی هستند که به جان هم افتاده و رقایت می‌کنند. مثلا در یکی از روستاهای خوی، صاحب دام با دامپزشک کلینیک تماس می‌گیرد و می‌گوید حال گاو من بد است. دامپزشک بعد از معاینه متوجه می‌شود که دام عفونت کرده و می‌گوید آن را درمان می‌کنم اما حیوان به هر دلیلی می‌میرد. به محض مرگ حیوان، دامپزشک بعدی می‌گوید که فلانی اشتباه کرده و اشتباه از او بوده است.

تجربه خود من این بود که برای یک گوسفند که عفونت تنفسی داشت پنی‌سیلین تجویز کردم، اما آن را به طرز صحیح تزریق نکردند. داروخانه‌دار به او گفته بود این پنی سیلین برای گوسفندهای ماده است و دامپزشک اشتباه کرده است، در صورتی که پنی‌سیلین به ماده یا نر بودن حیوان ارتباطی ندارد. منظور بنده این است که به دلیل نبود بازار کار، دامپزشکان یکدیگر را تخریب می‌کنند.

حکیم مهر: پدر شما نماینده مجلس هستند و می‌توان از این ظرفیت استفاده زیادی کرد. آیا تا به حال این موضوع را با ایشان در میان گذاشتید و از ایشان خواستید که برای حل مشکلات دامپزشکی در مجلس رایزنی کنند؟

یکی از مسائلی که ما در مجلس خیلی آن را پیگیری کردیم بحث آزمون پیش درمانگاهی دامپزشکی بود. در پزشکی بعد از چند ترم درس خواندن از آنها امتحان پره انترنی می‌گیرند. این آزمون در پزشکی صاحب مرجعی است که از مباحث آن امتحان گرفته می‌شود اما در دامپزشکی امتحان سراسری است و هیچ‌گونه مرجعی برای آن مشخص نیست. استاد برای خود درس می‌دهد و هیچ کتاب مرجعی نیست که بگوید مثلا امتحان «پره» از این منبع سوال دارد و باید مثلا این ۲۰ جلد کتاب را بخوانید. به همین دلیل است که اکثر دامپزشکان دچار مشکل می‌شوند و می‌افتند. بعضی از دانشگاه‌ها برای اینکه ترازشان بالا رود، وقتی بازرس کشوری می‌آید یک شام و نهار به او می‌دهند و او را در هتل پذیرایی می‌کنند. سپس اساتید خود دانشکده جواب سوالات را می‌گویند تا دانشجویان تست‌ها را بزنند و تمام. می‌گویند ۱۰۰ درصد ورودی گرفتیم و ۱۰۰ درصد در امتحان «پره» قبول شدند.

حکیم مهر:‌ اشاره کردید که این معضل را از طریق پدر و مجلس پیگیری کردید. آیا به نتیجه‌ای هم رسیدید یا خیر؟

خیر. نشد. وزارتخانه هیچ جوابی نداد. پیگیری‌های زیادی هم کردیم اما خبری نشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
1
....................... مگه میشه پدرجان حمایت نکرده باشن ؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
1
به این آقا ... بفرمائید گوسفندهای ایرانی هر شش ماهه یک دوره زایمان نه دو دوره اونم چون شمائید دوقلو می زاد چجوری از سال 93 تاکنون 180تا گوسفند شده (یاد اون جوک افتادم که به طرف گفتند چجوری پولدار شدی گفت تو خونه می خوابیدم و تنبلی می کردم تا اینکه یک خواب دیدم و متحول شدم هرچه سرمایه داشتم رفتم یک وانت هندوانه خریدم که متاسفانه همگی خراب در اومد، رفتم به بابام گفتم بابام هم یک زمین دو هزار متری در زعفرانیه بهم داد که صد میلیارد فروختم و الان میلیاردر هستم) حالا این آقا با شش تا گوسفند تو چهار سال 180 تا گوسفند داره، از این به بعد نگید حساب کتاب کوره (فرد نابینایی که یک دبه روغن داشت و در خیالش رفت گوسفند خرید و در نهایت وقتی با عصا می خواست فرزندش را بزند کوزه روغن را شکست) بفرمائید حساب کتاب قاضی پوری
والله ما هم دکتری دامپزشکی خواندیدم یا اون دانشگاهی که ایشان تشریف بردند واحدهای ما را ارائه نمی دهند یا به ما واحدهای اضافی می دادند والله نه من خودم و نه همکلاسی هام جز دوماه تابستان هیچ وقت آزادی نداشتم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
1
آفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
1
................ هر روز پنج صبح گوسفندهاش رو میبره چرا!!!،کی دانشگاه میره؟!!کی درس میخونه؟ گوسفندهاش چه به سرعت تکثیر شدند!!!
خدا کمک مردم باشه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
مطالب استنباطی:وقتی نماینده مجلس وضعیت اسفناک دامپزشکی رو به این خوبی دیده و حس می کنه،چرا اهمیت نمی ده و با یه توجیه(مفهومش اینه که یعنی پسر من رو الگو قرار داده و شما هم برید چوپانی یا این قبیل کارها)از سر باز می کنه.نماینده محترم گفتنش راحته برید چوپان بشید!!!ولی اون دامپزشک بدبخت،انگلیسی بخون کنکور بده پری انترنی بده هر روز سر کلاس برو ،نوت برداری بکن سرپا بایست کشتارگاه برو پایان نامه کار کن و غیره ،آخرش بره چوپان بشه!!!خب اینو با مطالعه چند کتاب پرورشی کاربردی هم می شه شد!!!این همه هزینه و وقت و عمر و اذیت برای چی ؟وقتی نظر شما این باشه،خب معلومه برای مردم و بقیه دامپزشکها اصلا کاری نخواهید کرد.مجلس نمایشی!!اگه به اون دامپزشک فارغ التحصیل روز اول بگن که آخرش چوپان می شی،سرشو ببری این رشته رو با این همه دنگ و فنگ نمی خونه!!!دولت و نمایندگان مجلس به جای اینکه مشکلات رو که به این وضوح مطرح هست،حل کنند،یه مشت توجیه میارن!!مردم رو باید با توجیه نگه داشت!!آقای رییس جمهور آقای نماینده مجلس،این دامپزشک فارغ التحصیل،علاوه بر این که عمر و وقت و هزینه و اعصاب و آرامش خود رو تلف کرده،بعد از فارغ التحصیلی حتی زندگی یه کارگر ساختمانی هم براش مهیا نمی شه و مجبور می شه دوباره بره رشته یا اصلا کار سطح پایین دیگه.شما زمین داری میشه گوسفند نگه داشت بقیه چی کار کنن!!این طرف دوباره باید بعد 18سال درس خوندن،از صفر شروع کنه!!!البته این قبیل رشته ها کلا شنت بود تا کمی از بیکارانی که کار می خوان کم بشه ولی درمان نبود فقط مردم علاف شدن.درس بخونن بهتر از اینه که بیکار باشن،بریزن تو خیابون!!!
دامپزشک در انتظار شغل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
چطوری دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
آخه کدوم دکتری میره چوپونی وقتی پسر نماینده هم باشی مادامیکه چوپون بیچاره با ماهی یه میلیون حاصره کار کنه .اگه میخواهی از دامپزشکی دفاع کنی راهش ....... نیست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
............. حتما آقا زاده ها ماییم که صبح تا شب واسه یه لقمه نون با مدراک بالای دانشگاهی جون میکنیم و آخرش هم حقوق اداره کاری کارگری بهمون میدن. لزومی نداره از خودشون بپرسین بچه هاشون چیکار میکنن یک کمیته حقیقت یاب بگذارید بره ببینه اموال و اسناد آقایون دولتی و خانواده هاشون رو بررسی کنه .................
رفیعی
|
Germany
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
یاد حساب و کتاب کردن احمدی نژاد افتادم که میگفت ظرف ۲۰ سال پول سهام عدالت آنقدر میشه
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
به پدر بزرگوارتون بگید من با مدرک دکتری دامبزشکی دارم کارگری میکنم متاسفام برای خودم که عمر و تو این رشته تلف کردم
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
بدون شک دامپزشکان از صالحترین افراد از لحاظ علمی ، برای مدیریت هر نوع دامپروری می باشند و علت اصلی آن هم اشراف علوم دامپزشکی بر تمام علوم دامی است .
رئوس مطالب آموزش دکتری دامپزشکی به گونه ای است که به یک فارغ التحصیل دکتری دامپزشکی اجازه ورود به همه مسائل امور دامی را می دهد . البته به الطبع یک دامپزشک لازم است با توجه به گرایشی که علاقه مند است مطالعه بیشتر و اختصاصی تر کرده و از پیشکسوتان راهنمایی وکسب تجربه نماید .
بی شک ، شرط موفقیت یک دامپزشک در دامپزشکی به مفهوم واقعی و اصیل آن ، آشنایی وی در امر دامپروری است و داشتن تجربه نزدیک و مناسب از نگهداری و پرورش انواع حیوانات است . دوستان را به خاطرات دکتر نادعلیان در همین حکیم مهر و بعضی مصاحبه ها با اساتید دامپزشکی ارجاع میدهم .
اما در مورد متن مصاحبه بالا در درجه اول از روند اصولی همکار آینده مان در درک بهتر از دامپروری و دامپزشکی حمایت کرده و به او تبریک میگویم . و در درجه دوم ضمن آنکه داشتن یکصد و هشتاد گوسفند نمی تواند ربطی به رانت داشته باشد اما اگر هم رانتی در کار بوده ، در صورتی که آن رانت تماما" بسمت تولید و دامپروری و ایجاد اشتغال مفید هدایت شده باشد ، با در نظر گرفتن اتفاقات هولناک مالی و رانتی دیگری که در کشور علنا" در جریان است ، این نوع رانت کاملا" هدایت شده به سمت تولید و اشتغال زایی، چندان منفی ارزیابی نمیشود .
البته اگر به بهانه دامپروری وامهای ویژه ای دریافت شده و در جاهای دیگری که برای مصالح عمومی کشور و مردم مفید نبوده ، هزینه شده و سودهای نا سالمی بوجود آمده ، امر دیگری است !!
اما لازم به یادآوری است که بسیاری از فارغ التحصیلان دامپزشکی وجود دارند که از پشتوانه های مالی مناسبی برخوردارند، اما متاسفانه با سیستم غلطی که در آموزش دامپزشکی و بعد از آن در سازمان و نظام دامپزشکی ایران وجود دارد ، بدرستی بسمت تولید هدایت نمیشوند و دیده میشود کخ سرمایه های این دوستان گاها" در راه تخریب هر چه بیشتر دامپزشکی و دامپروری فعال می باشد !!!
نمونه آن را در عناوین کلاسهای بازآموزی نظام و صدور بی رویه و فاقد پشتوانه علمی و مهارتی کلینیکها و بیمارستانهای دامپزشکی می توان مشاهده کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
یه همچین دامپزشکیه که پنومونی گوسفندو با پنیسیلین درمان میکنه دیگه که رو مایکوپلاسماها که عامل اصلی پنومونی گوسفنداس اصلا اثری نداره
ناشناس
|
Australia
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
کاش با من سلفی بگیرد تا در ادارات کارم راه بیفتد
ناشناس
|
France
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
منممم رفتم راه بندازم خيلي دوست داشتم مث تو چوپان بشمم اما متاسفانه پول خريد ٥ كيلو گوشتشمم نداشتم بخرمم بخورمم حالا كمك به توليد ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
کیشه بگی پول خرید دام ،دامداری و خوراکشون و زمینهات ،،،رو از کجا اوردی تو که دانشجویی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
تجویز دارو توسط دانشجو تخلف است. ابشان اعتراف به تخلف کرده است.
ضمنا مرتعی که از ان استفاده می کند .......... تهیه شده یا خودش خریداری کرده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
خدا قوت. ولی ای کاش آقای دکتر به پدر بزرگوار و دلسوز بفرمایند کاری هم برای الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت انجام بدهند. حقیقتا که این نماینده عزیز حتی به تنهایی هم می توانند حق ما رو بگیرند.همیشه پاینده باشند.یاعلی
منصور
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
1
0
اگه شما زندگی لاکچری آقا زاده ها را ببینید آنوقت بخود اجازه نمیدهید که در زندگی خصوصی اینگونه اشخاص دخالت کنید اگر قاضی پور ضعف داشت و رانتخوار بود هیچوقت نمی‌توانست در مجلس سر هر وزیر یا مسعولیکه از انت استفاده می‌کنند داد بزند . حالا که بدبختانه صلاحیت ندادند انشااله از این به بعد دیگر مردم مغرض به ایشان و خانواده شان گیر نخواهند داد
پاسخ ها
علی صفایی
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
درودبرشرفت بنده زمانی درنلاس بخشی از سردشت فرمانده گردان بودم واونزمان قاضی پور فرماندارسردشت بود،انسان پاکی هستندخدابزنه به کمر دشمنان حاج قاضی پور
علی صفایی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
0
بنده سال ۶۶تا۷۰فرمانده گردان حضرت ابوالفضل ع نلاس بوداونزمان آقای قاضی پور فرماندارسردشت بود انسان مقتدر و باصلابت ودست پاک وکسیه واقعا اهل رعایت حلال وحرام است آخه چرابعضی بانامردی به این انسان خادم وانقلابی توهین وتهمت میزنند،خدابزنه به کمرتوهین وتهمت زنندگان به جناب قاضی پور
نظر شما
ادامه