کد خبر: ۴۳۷۳۷
 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: موضوع خرافات در بسیاری از احکام شرعی ما وجود دارد. یکی از این موارد همان سنت حسنه قربانی است. در این ماجرا نیز خرافات با سنت حسنه قربانی در هم آمیخته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایکنا، «حجت الاسلام محمدحسن شورورزی» امروز در نشست خبری با موضوع نظارت بهداشتی بر عید قربان با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مسایل مهم برای حاجیانی که به مکه می‌روند، موضوع قربانی است و خدواند در آیات قرآن بر این امر تاکید بسیاری داشته‌ است. قرآن در مواردی مانند قربانی و طعام، به طور جد وارد جزئیات شده و بارها عنوان کرده که هر گوشتی را نخورید مگر طیب و حلال باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: همواره قرآن بر این امر تاکید داشته که از گوشت قربانی خود به فکر مستضعفان باشید. یکی از موارد وجود برخی خرافات در بعضی احکام شرعی همین سنت حسنه قربانی است. در واقع ماجرای خرافات با سنت قربانی در هم آمیخته است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید گوشت و خون قربانی هرگز به خدا نمی‌رسد؛ شان نزول این آیه این است که در زمان قبل از اسلام، در و دیوار کعبه را با گوشت قربانی خون ‌مالی می‌کردند و این آیه نازل شد و در ذیل آن گفته شد که مسلمانان نیز بی‌رغبت نبودند که این اقدامات را انجام دهند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: امروزه متاسفانه این فرهنگ در حال ادامه پیدا کردن است و این امر در مواردی مانند خون‌مالی کردن پلاک ماشین نو خریده شده کاملا مشهود است.

شورورزی تصریح کرد: این موضوع در هیج کجای دین ما نیامده است. همچنین زمانی که تازه عروسی به منزل خود وارد می‌شود، برای او قربانی می‌کنند که در دین نیامده اما مردم به شدت به این امر اصرار دارند. قرآن می‌گوید هرگز این خون‌مالی کردن‌ها به خدا نمی‌رسد لکن نیت پاک شما بوده که به او خواهد رسید لذا در فتاوای علمای ما این امر آمده که قربانی کردن در معرض عموم و در خیابان‌ها ایرادی ندارد لذا باید از هر نوع اقدامی که برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: خون مورث بیماری‌هاست و بهداشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه که امروز برای ما مهم بوده فرهنگسازی در این زمینه است. برای سلامت جسم، روح و روان لازم است که در زمینه ذبح صحیح دام فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: از سال
۸۷ نظارت بر ذبح شرعی در مجلس مصوب شد. امروز در تمام کشتارگاه‌های خود ناظر شرعی داریم که مراحل ذبح را به طور دقیق کنترل و لاشه‌های حرام را نیز معدوم‌سازی می‌کنند. در حال حاضر در استان خراسان رضوی ۴۵ ناظر شرعی وجود دارد. در عید روز قربان نیز ۳۷ نفر ناظر شرعی وجود دارد که ۱۵ نفر اطراف مشهد مستقر خواهند بود.

در ادامه نیز احمد شریعتی، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی، تصریح کرد: عید قربان سنت حسنه‌ای است که از دیرباز در قرآن بر آن تاکید شده است. در حال حاضر نیز با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور شاهد آن هستیم، مردم در این سنت هیچ کمبودی نگذاشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما همه ورزه با انواع و اقسام بیماری‌های نوپدید برخورد می‌کنیم، طبیعتا دام، کشتار و ذبح اگر در مسیر بهداشتی خود قرار گیرد، می‌تواند باعث افزایش سلامت شود اما اگر مسائل مرتبط به دام، فروش و کشتار با موازین بهداشتی همراه نشود، می تواند باعث اشاعه‌های بیماری مشترک انسان و حیوان و مشکلات زیست‌محیطی شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: در حال حاضربیش از
۷۰۰ تا ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد. همچنین ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی که در جامعه انسانی داریم، از طریق دام منتقل می‌شود. اگر بسیاری از این بیماری‌ها مورد غفلت واقع شود، سلامت مردم را تهدید می‌کند و در سلامت دام نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار حوزه حائز اهمیتی بوده و در بسیاری از موارد جان انسان را نیز تهدید می‌کند. در بسیاری از موارد یک بیماری علاوه بر تلفات انسانی باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در طول سال شاهد آن هستیم که افراد مختلفی بر اثر بیماری‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند اما کافی است که یک فرد از طریق تب کریمه کنگو از دنیا برود؛ آن زمان تبعات این حادثه قابل جمع‌ شدن نخواهد بود.

شریعتی بیان کرد: انتقال بیماری تب کریمه کنگو عمدتا از طریق دام زنده و کشتار شده صورت می‌گیرد. دام زنده از طریق انتقال ویروس و مشکلاتی که از طریق کنه‌ای که به بدن انسان چسبیده است، این بیماری را انتقال می دهد. همچنین راه دیگر انتقال این بیماری از طریق واگیری انسان به انسان رخ می‌دهد.

وی افزود: لاشه گوشت و ترشحات دامی اگر با بافت انسان برخورد داشته باشد، بیماری دامی را به انسان منتقل می‌کند. در سال
۹۱ بود که ۳ مورد تلفات انسانی را در مشهد شاهد بودیم که حواشی زیادی را ایجاد کرد.
 
 
نظر شما
ادامه