کد خبر: ۴۳۷۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر


مسئله پلمب و برخورد با مراکز کشتار غیرمجاز بارها از سوی مسئولان کازرون مطرح شده، اما با وجود برخی اقدامات در جهت برخورد با این مراکز، هنوز برخی از فروشندگان به فعالیت خود در عرضه و کشتار مرغ زنده ادامه میدهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مراکز کشتار غیرمجاز و فروش مرغ زنده که همگی بدون پروانه کسب و غیرقانونی است یکی از موضوعات مهم در بحث به خطر انداختن و تهدید سلامت مردم شهرستان کازرون به‌ شمار می‌رود.

مسئله پلمب و برخورد با مراکز کشتار غیرمجاز بارها از سوی مسئولان مطرح شده، اما با وجود برخی اقدامات در جهت برخورد با این مراکز، هنوز برخی از فروشندگان به فعالیت خود در عرضه و کشتار مرغ زنده ادامه میدهند.

یکی از عوامل اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی مراکز کشتار غیرمجاز مرغ و فروش مرغ زنده آمار بالای بیکاری در شهرستان کازرون است، که در بین این فروشندگان افرادی با تحصیلات دانشگاهی نیز مشاهده میشود و گفته می‌شود برخی از اینها تنها به خاطر امرارمعاش خانواده خود دست به این کار می‌زنند و به صورت دورهگردی با خودروهای وانت و یا با اجاره یک باب مغازه به این کار میپردازند.

از یک طرف بیکاری و خواست برخی از مردم برای مصرف مرغ زنده و همچنین دست به دامن شدن افراد شاغل در این زمینه به برخی مسئولان مثل امام جمعه و فرماندار برای جلوگیری از برخورد با مراکز کشتار غیرمجاز مرغ و فروش مرغ زنده و از طرفی تهدید بهداشت افراد جامعه باعث می‌شود که برخوردها با این مراکز و مشاغل به صورت کلی و دقیق انجام نشود.

برخورد‌ با مراکز غیرمجاز

اسفند ۹۶ رئیس دامپزشکی شهرستان کازرون از پلمب ۱۱ واحد عرضه غیربهداشتی فروش مرغ زنده و کشتار غیر مجاز دام خبرداد و بر تشدید نظارت بهداشتی و تعیین مهلت قانونی از سوی مقام قضایی مبنی بر تغییر کاربری واحد‌های عرضه غیر بهداشتی مواد پروتینی به واحدهای بهداشتی در راستای افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه تاکید کرده بود.

از طرفی چون در همه‌جای شهرستان کازرون این اقدام همزمان و فراگیر صورت نگرفته بود و بیشتر این مراکز در بخش چنارشاهیجان و بخش مرکزی شهرستان کازرون بود باعث اعتراض افرادی شد که مراکز کشتار غیرمجاز مرغ و فروش مرغ زنده آنها پلمب شده بود شد.

رشوه و تبانی و پاسخ مسئولان

برخی از مراکز کشتار غیرمجاز مرغ و فروش مرغ زنده مدعی تبانی و رشوه‌گیری مسوولان در برخورد با این مراکز در جهت منافع یکی از شرکت‌های کشتار صنعتی مرغ شدند که خبرنگار فارس در شهرستان کازرون به سراغ رئیس دامپزشکی این شهرستان به عنوان متولی سلامت دام و طیور و از مدعیان غیر بهداشتی بودن این مراکز رفت و این مسئله را جویا شد.

«دکتر میلاد کاظمیان» اظهار داشت: با استناد به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرگونه کشتار غیر مجاز دام طیور جرم است و همچنین متن ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری‌ها این اقدام جرم است.

وی با بیان اینکه هر یک‌کیلوگرم مرغ که کشتار می‌شود ۲۵ درصد ضایعات دارد، گفت: پخش این ضایعات در محیط با استناد به ماده ۵۰ قانون اساسی جرم است.

رئیس دامپزشکی شهرستان کازرون با تاکید بر اینکه از جمله وظایف دامپزشکی رسیدگی به این جرایم است و اینطور نیست که تبانی و جریانی در کار بوده باشد افزود: سوال اینجاست که مراکز کشتار غیرمجاز و فروش مرغ زنده هیچ‌کدام اصلا پروانه کسب ندارند و چرا اتاق اصناف برخورد نمی‌کند؟

وی ادامه داد: مراکز کشتار غیرمجاز مرغ باعث آلودگی شهری و محیط زیست می‌شود اما چرا کسی برخورد نمی‌کند؟

کاظمیان در مورد انتقاداز عدم برخورد با مراکز کشتار غیرمجاز مرغ و فروش مرغ زنده در اطراف شهر کازرون، گفت: در دو سال گذشته و در سه نوبت تمام این مراکز در حاشیه جاده پلمپ و به دادگاه ارجاع شدند که پرونده برخی از آنها به جرم فک پلمب در دادگاه در حال رسیدگی است.

شایعه برگشت مرغ صادراتی از کشورهای عربی

با این اتفاقات هر از چندگاهی شاهد ماجرایی در زمینه مرغ‌فروشی‌ها در شهرستان کازرون هستیم که نمونه اخیر آن پخش شایعه مرغ‌های برگشتی یکی از شرکت‌های صنعتی مرغ این شهرستان از کشورهای عربی مثل عربستان و عمان هستیم.

در پی اخباری کذب مبنی بر برگشت مرغ‌های فاسد و برگشتی از کشورهای عمان و عربستان در فضای مجازی، سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان کازرون با تکذیب این خبر به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه این کشتارگاه صنعتی مرغ دارای کد IR بوده و توانایی صادرات به خارج از کشور را دارد اما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ هیچگونه محموله صادراتی مرغ صورت نگرفته است.

کاظمیان با بیان اینکه سودجویان دنبال راهکارهای جدید جهت افزایش قیمت مرغ هستند افزود: اگر محصولی دچار مشکل باشد از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: این‌گونه خبرهای کذب کاملا هدفمندانه و به منظور ضربه زدن به اعتبار برندهای خاص غذا و دارو منتشر می‌شود.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سامان
|
United States of America
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
عرضه تابع تقاضاست وچون بعضی ازمردم دراینگونه مناطق متاسفانه خواستارمرغ زنده هستند،باعث تشویق اینگونه افرادبه عرضه مرغ زنده میشوندکه توان زیادی ازادرات دامپزشکی صرف برخوردبی نتیجه بااین افراد میشود درصورتیکه طبق ماده 27قانون نظام صنفی برخوردبامراکزبدون مجوزکسب وظیفه مجمع امورصنفی میباشدولی متاسفانه مجامع امورصنفی وظایف خوددراین خصوص راانجام نمیدهندوبایدازطیق شورای سلامت هرشهرستان آنهاراالزام به برخوردقانونی وانجام وظیفه نمود
نظر شما
ادامه