کد خبر: ۴۳۷۹۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: درآمد بسیاری از پزشکان زیر خط فقر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر ایرج خسرونیا» به چالش های طبابت در ایران و مشکلات پیش روی جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که پزشکان ما احترام ۵۰ سال قبل را ندارند. حرمت جامعه پزشکی به دلایل عدیده از بین رفته و دیوارهای حرمت بین پزشک و بیمار فرو ریخته است.

وی در توضیح اینکه چرا حرمت جامعه پزشکی تضعیف شده است، افزود: چون مسئولین به پزشکان احترام نمی گذارند. در گذشته این احترام متقابل بود، پزشک، برای معاینه بیمارش، وقت کافی می گذاشت و در عین حال، انتظار پول هم نداشت. اما، حالا طوری شده که پزشک را با چاقو می زنند. بنابراین، مهم ترین چالش پیش روی طبابت در کشورمان، عدم حرمت جامعه پزشکی است.

خسرونیا ادامه داد: این بی حرمتی به جامعه پزشکی، از لابه لای صحبت ها و مصاحبه های برخی مسئولان، از سریال ها و فیلم ها و...، نشات گرفته است.

مظلوم ترین گروه پزشکی

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در پاسخ به این سئوال که محروم ترین گروه پزشکی در کشور کدام پزشکان هستند، گفت: پزشکان عمومی، چون بعد از ۷ سال تحصیل دانشگاهی، نه درآمدی دارند و نه شغلی که بخواهند امرار معاش کنند. در نتیجه، مجبورند که حرفه طبابت را کنار بگذارند و سراغ شغل دیگری بروند. این موضوع، به ممکلت آسیب می زند.

خسرونیا در توضیح این پرسش که چرا چنین شرایطی برای پزشکان عمومی کشورمان به وجود آمده است، اظهارداشت: چون تقسیم کار به درستی انجام نشده است. در حالی که در خیلی از مراکز و روستاها و شهرهای دور افتاده به پزشک نیاز داریم، اما از پزشکان عمومی استفاده نمی شود. در سایر کشورها، پزشکان عمومی در مدارس نیز حضور دارند. اما، متاسفانه ما حتی در مراکز بهداشت روستایی و شهرهای کوچک، به طور دائم پزشک نداریم.

کدام پزشکان بیشتر دیده می شوند

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در پاسخ به این سئوال که کدام پزشکان در چشم مردم بیشتر دیده می شوند، گفت: آن دسته از پزشکانی که تبلیغ می کنند و بیشتر در رسانه ملی حضور دارند. در حالی که پزشکان خیلی با سواد و مجرب داریم که نمی خواهند به تلویزیون بروند، اما به لحاظ تبحر و علم پزشکی، بهتر از آن پزشکانی هستند که مدام جلوی چشم مردم هستند.

به گفته خسرونیا، وسایل ارتباط جمعی، نقش مهمی در چهره برخی پزشکان دارد.

خط فقر جامعه پزشکی

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خط فقر برای جامعه پزشکی وجود دارد یا خیر، افزود: خط فقر یعنی اینکه درآمد کمتر از ۴ میلیون تومان نداشته باشیم. در حالی که یک پزشک عمومی که ۱۵ سال پیش بازنشسته شده و امکان طبابت دوباره ندارد، با حقوق ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان زندگی می کند. یعنی او زیر خط فقر است.

خسرونیا ادامه داد: خیلی از پزشکان هستند که درآمد زیر خط فقر دارند، اما فقط ۵ درصد جامعه پزشکی از درآمد بالایی برخوردارند و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی به زور خرج زندگی خودشان را تامین می کنند.

به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، خیلی از مردم تصور می کنند که همه ویلاها و برج ها برای پزشکان است. در حالی که چنین تصوری اشتباه است.

راهکار بازگشت به جایگاه واقعی جامعه پزشکی

خسرونیا، تنها مسیر بازگشت جامعه پزشکی به جایگاه واقعی خودش را، قطع رابطه مالی پزشک و بیمار عنوان کرد و افزود: باید این رابطه مالی و پولی بین پزشک و بیمار قطع شود و بیمه ها، پرداختی به پزشکان را متقبل شوند. اما، در کشور ما نمی توان امیدوار بود که چنین اتفاقی بیافتد، چون خیلی از مسائل وجود دارد که اجازه نمی دهد این اتفاق شکل بگیرد و این رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع شود.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
آلزایمر
|
France
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
آخی تفلکی ها
چوپان
|
France
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
الهی بمیرم واسشون شماره حساب بدن پول بریزیم واسشون ؛ مملکت همش شده دروغ؛ واسه ندادن چندرغاز مالیات نگاه کن چکارا که نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
این آمار را چگونه بدست آمده؟ جمعیت کشور خیلی عدد دقیقی نیست؟ مشخص نیست چند گونه حیات وحش مهره دار در ایران در معرض خطر است یا منقرض شده، مشخص نیست چند نفر از بیماران خاص در کشور وجود دارد؟ چه تعداد از پزشکان طبابت نمی کنند یا چند شغله هستند! خودنمایی و مظلوم نمایی هم خوبه.
دکتربدیعی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
1
0
حتما منظورشان پزشکان طرح و سرباز است که صحیح است
پاسخ ها
حالا
| Russian Federation |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
با سلام. آقای دکتر بدیعی، چرا بیخود و ندونسته تایید می کنید؟ چی چی صحیح است آقا؟ انگار تو این ممملکت تشریف ندارین؟ پزشک طرح داره 12500000 تومن تا 13000000 تومن میگیره. صحیح است! خواب دیدین خیر باشه.
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
قطع رابطه مالی پزشک و بیمار نکته درست و دقیقی است که متاسفانه در بلبشوی اداری و مالی ایران انجام پذیر نیست .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
بیچاره پزشک ها
چقدر اشک ریختم
حالا
|
Russian Federation
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
1
با سلام.
آره منم آخخخخخخخخخخخخخخخخخی تفلکیا !
فقط یه نمونه اش؛ دانشجوی پزشکی عمومی امروز درسش تموم شد، فردا طرح پزشک روستا با تمام امکانات رایگان و حداقل حقوق دریافتی 13500000 تومن!
متخصصین محترم که دیگه اینققققققققققققدر پول درمیان (زیر میزی و رومیزی و ....) که نمیدونن پولارو چیکار کنن، بندگان خدا زدن تو کار خرید و فروش املاک و مستغلات میلیاردی!
آقای دکتر خسروی نیا، تورو خدا شما دیگه بس کنید بابا. شما ملت رو چی فرض کردین عزیزم! دکتر دامپزشک بدبخت بیچاره ی مفلوک که نفر اول مریضی و بیماری مشترک و بروسلوز و هاری و هزار مرض دیگه اس با 35 سال سابقه ی کار باید با 50000000 بازنشسته شه و اونوقت همکارای محترم و محترمه ی شما چند ده میلیون و صدها میلیون تون هم اغناشون نمیکنه! بس بی حساب کتاب و بی منطقیه آقای محترم. آخه کجای قانون خدا نوشته دو دکتر، یکی پزشک و یکی دامپزشک، اولی اینقدر پول دراره و دومی چندرغاز! آخه مگه شما چیکاره ی مملکتین!
خواجه در ابریشم و ما در گلیم
خواهشا حرفاتون رو اول مزه مزه بفرمایین، بعد ببینین کجا دارین این کلما رو ادا میفرمایین و بعد بفرمایین فقط 5 درصد جامعه ی پزشکی درآمد بالایی دارن!
واقعا متاسفم واسه این آب و خاک و واسه این ملت نجیب.
hadi
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
احترام یه چیز دو طرفست معلومه مردم به تاجرای ........ مثل شما احترام نمی گزارن هرچند با همه ی این حرفها از پزشک ها بت ساختن تو جامعه .
ناشناس
|
France
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
اصي دلمون كباب شد دكتر ما دامپزشكا فارغ التحصيل ميشيم سر از سربازي در مياريم هزار بدبختي بعدم با التناس كارفرما ٢ ميليون ميده پزشك محترمم امروز درسش تمام ميشه فردا پزشك خانوادس تو يك روستا با ماهي هفت تا دوازده ميليون بسته با جاش واقعا قشر فقر و كم درامدي هستند اين پزشكا
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
پزشک ها که یه ذره اشک تمساح هم بریزن،باز یه نفر هست که به دادشون برسه،این دامپزشک بدبخت رو اصلا نمی بینن که صداشو بشنوفن.تو ایران،دولت ها و مجلس نمایشی هستن،فقط باید به خودت متکی باشی و مثل کشورهای دیگه،منتظر حمایت دولت از نیروی انسانی نباشی.این کشور اختصاصی برای عده ای است بقیه یا فقط نظاره گر سفره هستن یا محکوم به مهاجرت و گرسنه ماندن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
عجب پس ما دیگه مردیموخودمون هم خبر نداریم
پس ما دامپزشکا چی بگیم
نظر شما
ادامه