کد خبر: ۴۳۸۱۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نگاهی به چالش‌های رشته دامپزشکی در کشور:
«دکتر احمدرضا محمدنیا» رئیس انجمن جراحی دامپزشکی ایران و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، در یادداشتی در ماهنامه «هدهد» نوشت ...
 

دامپزشکی، انتخاب چندم؟

دکتر احمدرضا محمدنیا

رئیس انجمن جراحی دامپزشکی ایران

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

 

در اردوهای آغازین هر سال، چهره های بسیار ارزشمند، مشتاق و پرانرژی جوانانی که از سد عظیم کنکور گذشته اند و وارد دانشگاه شده اند دیده می شود و در این اردوها همیشه صحبت از حرفه ای بسیار ارزشمند، مهم و کارآمد در اجتماع می شود. اگر نگاهی به بسیاری از ورودی های دانشکده های دامپزشکی بکنیم، می بینیم که اکثر ایشان به دامپزشکی حداقل به عنوان رشته دوم نگاه کرده اند و بعد از رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بدنبال یک رشته دکتری بوده اند و با عنایت به رتبه احراز شده از اینکه توانسته اند این رشته دکتری را بدست بیاورند، خوشحال هستند.

باور بسیاری از دانشجویان ورودی ما یک رشته دکتری مانند سایر رشته ها است و این باور نه تنها در وجود دانشجویان، بلکه در وجود خانواده های ایشان کاملاً متبلور است. وجود کاری بسیار تعریف شده، در فضایی بسیار مناسب با درآمدی منطقی خواسته حداقلی برای این رشته دکتری شناخته می شود. خانم ها و آقایان فراوانی با ظاهری بسیار آراسته وارد دانشکده های دامپزشکی می شوند که شاید اصلا درک درستی از پوشیدن چکمه در محیط های دامداری و سر و کله زدن با تولیدکنندگان اصلی ندارند.

در این جو و با این احساسات بیش از همه دانشجویان ما تمایل به قسمت هایی از رشته دامپزشکی که در سایه رشته پزشکی و رشته های مشابه حرکت می کند پیدا می کنند و تمام سانتیمنتالیزم این قسمت ها را با جان و دل می خرند و موج عظیمی از دانشجویان برای کار در بخش دامهای کوچک و بخش های بیمارستانی پیدا می شود. به دنبال کاری روشن، شبیه به باورهای پزشکی، درآمدی شفاف و ارتباطاتی پزشکی گونه هستند.

تشکیلات بالادستی دامپزشکی نیز به این باور دامن زده، به گونه ای که مثلاً امسال کنگره ملی دامپزشکی در جوی کاملاً اینچنینی برگزار شد، در حالیکه تقریباً تمام سخنرانی های افتتاحیه در محور بیماری آنفلوآنزا، مشکلات دام و سایر مشکلات تولید و غیره می چرخید. این نگاه چند گانه و بدون تردید دور از واقعیت، روز به روز دامپزشکی کشور را ضعیف تر کرده و به حاشیه رانده است. تعداد معدودی که البته در جمعیت دامپزشکان کشور بسیار انگشت شمار هستند، تنها در وضعیت های خوبی قرار گرفته و دیگران نیز در این جهت تلاش می کنند.

در همین حال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان ما درك درستی از عشق به دام، تولیدات دامی، سلامت و بهداشت عمومی نداشته و پیدا نمی کنند یا به دنبال یافتن راهی برای درآمد یا راهی برای به اصطلاح کلاس بالاتر و غیره هستند و به عبارتی هر روز در حال تلاش برای کپی برداری از سایر علوم هستند. بسیاری از بیماری های دامی محجور مانده، همه گیری های متعدد اصولا هیچ هیجانی در پیکره دامپزشکی ایجاد نمی کند و پاسخ روشنی در مقابل سؤالات عمومی در مورد مسولیت بهداشت عمومی دراجتماع فراتر از یکسری شعارهای تکراری دیده نمی شود.

حاصل این مسیر شاید خروج بیش از پیش از حرفه باشد که شاهد این رخداد هستیم و هر ساله گروهی از دامپزشکان از حرفه خود خارج شده و در امور دیگر مشغول به کار می شوند یا در رشته های دیگر مشغول به تحصیل می گردند. شاهد برگزاری ده ها کارگاه و سخنرانی در زمینه بسیاری از بیماری های لوکس هستیم، شهریه های آنچنانی برای این کارگاه ها مطالبه و پرداخت می گردد ولیکن هر چقدر جستجو کنیم کارگاهی در زمینه مثلا تب برفکی یا مبانی بسته بندی گوشت یا ... نمی بینیم یا اگر هم برگزار می گردد، توسط ارگانی ذیربط است و اصولا هیچ جوشش درونی ندارد.

به نظر می رسد که دست اندرکاران دامپزشکی کشور بیش از پیش باید به روشنگری در زمینه رشته دامپزشکی و چشم اندازها و ضرورت های آن دست بزنند و این روشنگری از ابتدایی ترین سطوح ورود دانشجویان به دوره های دکتری عمومی باید انجام گیرد که البته شاید بتوان گفت که حتی این روشنگری به شدت در مورد دوره های تحصیلات تکمیلی نیز ضرورت دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت.

 

منبع: ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران)

 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
2
1
عالی بود واقعا.حرفای استاد رو از نزدیک شنیدم به شخصه برا‌من که خیلی فایده داشت حرفاشون
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
4
با سلام خدمت جناب دکتر محمدنیا
چقدر ایشون به روز و بحمدالله توانا هستند
سایه ایشان که سایه ای پر از دلسوزی و محبت و علم و تعهد و تخصص است همچنان بر سر جامعه دامپزشکی کشور مستدام باد انشاءالله
یاد ایام دانشجویی در محضر استاد در دانشگاه شهرکرد بخیر و از اینکه این توفیق دوباره نصیب شد در مقطعی دیگر از تحصیل ایشان را دوباره در دانشگاه فردوسی مشهد در جوار امام رضا(ع) زیارت کنیم و پای درس استاد بنشینیم خدا را سپاسگزاریم
و افسوس و هزاران افسوس که مدیریت دامپزشکی به سمت و سویی میرود که نه نیازی به امثال استاد دارد نه دکتر بازرگانی و نه دکتر عطارد و نه دیگر اعاظم این حرفه
الآن یه چند تا خبرنگار و دوربین برا مسئولین دامپزشکی جور کنید تمام مشکلات حل شده است!
آمار ۱۵۰۰۰تایی تب مالت هم چیز مهمی نیست!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
به نظر من ضمن تایید صحبت های جناب دکتر نکته دیگر این است که سر دمداران سازمان دامپزشکی و ادارات تابعه از فرهنگ پاینی برخوردارند و وزارت بهداشت فرهنگ بالاتری دارند . لازم است از دامپزشکان دولتی اصلاحات شروع شود و دیدگاه ایشان را نسبت به هم رده ها ی خود و سطوح دیگر دامپزشکان تغییر داد و انها را به این باور رساند که کاردان دامپزشک رقیب انان نیستند و جایگاه خود را دارند .
درامد ها را متناسب کرد و باز هم یاداوری می کنم فرهنگ سازمان دامپزشکی باید تغییر کند . موید باشید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
1
1
جناب آقای دکتر شما نفس تان از جای گرم بلند میشه فیش حقوقی تان را انتشار دهید با مبالغ حق الزحمه پایان نامه ها و همکاران هم در بخش های دیگر دامپزشکی فیش های حقوقی و دریافتی هاشون را اعلام می کنند اونوقت می فهمید که همکاران بنده باید بدنبال درآمد باشند که چرخ زندگی شون بچرخه بالاخره اون بنده خدایی که باهش ازدواج کرده یکی از دلایل ش (متاسفانه) همین مدرک دکتری است.
دوماً اگر فارغ التحصیلان مجبورند در کلاس ها و دوره های آموزشی دیگر شرکت کنند بخاطر همکاران جنابعالی است که بخاطر اینکه مشتری هاشون را از دست ندهند یاد دانشجوها تقریبا هیچی نمی دهند و سرشان را به جزوه ها و مطالب غیر ضروری بند می کنند که علاوه بر استرس شب های امتحانی اصلا متوجه نشوند که مطالب کاربردی در جزوه ها وجود ندارد.
پس یکم بیشتر به عملکرد خود و همکاران تان و در آمدهای خود و دانشجویان تان دقت فرمائید.
پاسخ ها
سوزان نجمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
جانا سخن از زبان ما میگویی.احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
1
دقیقا در حال حاضر روابط عمومی‌ها در ادارات حرف اول را میزنند.مدیر میشناسم با استفاده از تبلیغات دوازده سال برمسند مدیریت نشسته است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
1
1
سلام دکتر
ایشون استاد بنده بودن در دانشگاه شهرکرد
انسان بسیار با اخلاق و تدریس ایشون بسیار عملی همیشه دستبوش ایشون هستم
....پزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
1
1
مخلص کلام :
از دکتری تنهانامش را دارید و گرنه نه علم و سواد و پرستیژ و درآمد دکتر را ندارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
شما علاوه بر مواردی که فرمودین، شعور و ادب رو هم برا جنابتان اضافه بفرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
تمام بخشهای مختلف دامپزشکی حتی دام کوچک ، ساده و بدون چالش نیستند و محال است کسی بدون داشتن تسلط و مهارت در کنار علم کافی ، در آن رشته از دامپزشکی ، به معنی واقعی موفق باشد.
موفقیت به معنی آنکه در درمان اکثریت مطلق بیماران ارجاعی موفق باشد نه با ترفندهای روانی پول را از جیب صاحب بیمار به ناحق و بدون ارائه خدمات استاندارد درمانی ، بیرون بکشد!!
آنچه که بر سر رشته دام کوچک آمده ، نه اقبال دانش آموختگان واقعی و صاحب علم و مهارت در دامپزشکی ، به درمان دامهای کوچک و حیوانات خانگی ، بلکه هجوم فارغ التحصیل کرده شدگانی ظاهری از رشته دامپزشکی است که دقیقا" به دلیل ناتوانیهای نسبی شان در دامپزشکی و تواناییهای ذاتی و خانوادگی و یا اکتسابی شان در بازی های روانشناسانه ، برای بازی با ذهن حساس و شخصیت احساساتی صاحبان حیوانات خانگی است.
آنها ، این میدان را مساعد کسب درآمد کم دردسر و بدون نیاز به علم و مهارت عملی در دامپزشکی یافته اند و اغلب با پولهای باد آورده خانوادگی در این میدان می تازند و هر روز این بخش از دامپزشکی را به سمت سقوط و فروپاشی نهایی میرانند و اکثرا" فقط دغدغه " این لحظه " را برای به هر قیمتی پول در آوردن ، دارند و اساسا" برایشان جان و سلامتی بیمار و اینکه بتواند طول زندگی نرمالی داشته باشد، اهمیتی ندارد !!
سانتیمانتالیسم در اینجا نه در رابطه با درمان حیوانات خانگی ، بلکه متاسفانه حاصل نوعی درک نامیمون از اختلال فرهنگی و ذهنی افراد صاحب حیوان خانگی است که در آن براحتی با استفاده از دکوراسیون چشمگیر محیط و استفاده از رفتارهای ویژه که در کلمه خیلی مودبانه اش " روابط عمومی " گفته میشود میتوان بدون علم و مهارت واقعی در دامپزشکی ، پول مردم را با ادا و اطوار بدون آنکه حیوانشان بدرستی درمان شود یا زنده بماند با خرج تراشی های بیمورد ، به جیب زد !!!
حال فکر کنید شما چقدر با ادا و اطوار و بازی های روانی قادر خواهید بود با یک دامدار یا مرغدار با تجربه بازی کنید !!؟؟ اما با گزارشاتی که در حکیم مهر دیده ام به نظر می آید همین بازی ها هم در سایر بخشهای دامپزشکی بخصوص در فرمهای روستایی به گونه مخصوص به خود در جریان است و بی تردید یکی از عوامل زوال دامپروری در سطح کشور می باشد .
البته عدم ارائه خدمات سالم و با استانداردهای علمی در بخشهای مختلف دامپزشکی از جمله فروش مستقیم دارو به دامدار و یا مرغدار بدون رعایت اصول تشخیص و درمان و جری شدن و خود درمانی دامداران ،به دلیل درمانهای کلیشه ای و تکراری و متکی بر دارو ،توسط دامپزشکانی که اصول تشخیص و درمان را رعایت نمیکنند که احتمالا" باید ناشی از کمبود در علم و مهارتآنها در دامپزشکی باشد نیز فرم دیگری از بازی می باشد که بر سرعت زوال دامپروری افزوده است .
متاسفانه در هیچکدام از این بازی ها ، مدعیان دامپزشکی متوجه نیستند که بقا و سلامتی حیوان و دام و دامپروری و دامدار و مرغدار ، که با کمک علم و مهارت در دامپزشکی میسر است یعنی شغل پایدار و درآمد پایدار و بقای دامپزشکی و دامپزشک !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
با تمام احترام
این نکته را نباید از نظر دور داشت که بیماری های نشخوارکنندگان و طیور، تنها یک بخش از علم دامپزشکی است. این تفکر که دامپزشکی بخش اعظم آن "گاو پزشکی" است، ناشی از یک نگاه سنتی به این رشته بوده و مسایل اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی سبب شده است که این بخش در ایران رشد چندانی نکند.

اگر امروز مردم دامپزشکان را به دیده یک طبیب حیوانات مینگرند، ناشی از بسط و گسترش بیمارستان ها و درمانگاه های حیوانات خانگی است.
حیوانات خانگی قطعا سبب تحول در دامپزشکی ایران شده است و شکی در آن نیست.

اگرچه مشکلات مدیریتی حادی در این بخش هم به چشم میخورد، اما اگر این بخش به اصطلاح لوکس، رشد نمیکرد همچنان دامپزشکی در ایران از نظر سخت افزاری و نرم افزاری (علم و مهارت) رشد نمیکرد و با یک گوشی پزشکی و چند ابزار ساده تشخیص های قطعی انجام میگرفت و همچنان تشخیص و درمان به شیوه 1940 انجام میپذیرفت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
3
دامپزشکی=دام(تله)پزشکی
گول پرستیژ دکتری که قبول میشند را می خورند در آینده نه تضمین شغلی نه کار به فنا رفتن واقعی حقوق معادل یک کارگر جامعه(البته بعضی بخش ها نسبتا خوبه که در مقایسه با پایین ترین سطح پزشکی هم درامد ندارد یعنی اوناهم بخیال خودشون درامد خوبی دارند)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
2
متاسفم برای مسئولان کشور که فقط به فکر ......... ملت هستند این حجم از فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد چیزی جز دزدی از افراد و خیانت و ضربه به این رشته نیست. سازمان دامپزشکی هم عین خیالش نیست که فارغ اتحصیل های بهترین دانشکده های کشور تو پیدا کردن کار مناسب با زحمت تحصیل و رتبشون دارن پیر میشن اونوقت دانشگاه آزاد کارخونه دکتر دامپزشک سازی زده!؟. امیدوارم این خیانت دامن همشون رو بگیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
2
ماشالله به شما پزشک محترم، که فقط پول رو به نهایت بی عدالتی دریافت می کنی، شما متاسفانه علاوه بر مواردی که فرمودین، ادب و شعور و عفت کلام رو هم شرمنده کردین
نظر شما
ادامه