کد خبر: ۴۳۸۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

معاون بیماریهای مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور دلیل عمده تب مالت را ورود دام‌های قاچاق از مرزها اعلام کرد، گفت: به محض ورود دام‌های قاچاق مبتلا به بروسلوز، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر کریم امیری» با بیان اینکه بیشترین میزان شیوع بیماری تب مالت در زمان شیردهی و زایمان دام‌هاست، گفت: در سال 95 حدود 14 هزار و 900 مورد و در سال 96 حدود 15 هزار و 100 مورد ابتلا به تب مالت در کشور ثبت شده است؛ در حال حاضر با گذشت پنج ماه از سال جاری افزایش بیماری و یا مشکل خاصی در سطح کشور نسبت به سال گذشته گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت مبنی بر کاهش آمار مبتلایان به بیماری تب مالت، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نیز تعداد مبتلایان به 15 هزار نفر برسد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

معاون بیماریهای مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تب مالت یک بیماری بومی در کشور است، اظهار کرد: طبق برنامه، واکسیناسیون دام‌ها به طور مرتب انجام شده و وزارت بهداشت نیز جهت پیشگیری مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به رشد قارچ‌گونه مغازه‌های عرضه‌کننده محصولات لبنی سنتی عنوان کرد: اخیراً تعداد مغازه‌های عرضه‌کننده محصولات لبنی سنتی در سطح شهرها بسیار شده که تنها برخی از آن‌ها مجوز دارند و از دستگاه‌های پاستوریزه‌کننده استفاده می‌کنند.

امیری ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور معتقد است یکی از دلیل عمده ایجاد تب مالت عدم رعایت نکات بهداشتی در مغازه‌های فروش محصولات لبنی سنتی است.

وی عنوان کرد: جلوگیری از فعالیت مغازه‌های غیرمجاز عرضه فرآورده‌های سنتی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور نیست، در صورت شکایت از سوی فردی، روال قانونی آن از سوی سایر ارگان‌ها پیگیری و تنها مرحله عرضه شیرخام توسط سازمان دامپزشکی رصد می‌شود.

معاون بیماریهای مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: تعداد نیروهای سازمان دامپزشکی به حدی نیست که بتوانند به تمامی مغازه‌های سطح شهر یا روستا سرکشی کنند؛ در برخی موارد، زمانی که مأموران برای سرکشی می‌روند، صاحبان مغازه‌ها، لبنیات خام و یا مشکوک به بیماری را مخفی می‌کنند و یا طی یک شبکه غیرمجاز به مشتری‌های مخصوص خود عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به دلیل کمبود نیرو برخی وارد در امر واکسیناسیون نیز دچار مشکل می‌شود، گفت: باید فرهنگ مردم بالا برود و خود نیز این آگاهی را پیدا کنند که نباید از فرآورده‌های غیر پاستوریزه استفاده کنند.

امیری بیشترین درگیری تب مالت را در استان‌های غربی و شمال غربی کشور به ویژه استان کردستان دانست و افزود: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه تعداد مبتلایان در این استان نسبت به سال‌های گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

وی دلیل عمده این امر را ورود دام قاچاق از مرزهای غرب کشور دانست و گفت: در غرب کشور به دلیل تجمع دام، به محض ورود دام قاچاق مبتلا به بروسلوز، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند.

معاون بیماریهای مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور بیشترین استان‌های درگیر به تب مالت در شرق کشور را استان خراسان رضوی و شمالی دانست و ادامه داد: در شرق کشور به دلیل وسعت و پراکندگی دام، میزان شیوع بیماری تب مالت کمتر است.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در گاوها و گوسفندها بسیار بیشتر از شترها است، اظهار کرد: احتمال ابتلا به تب مالت در شترها کمتر است؛ اما این خطر را رد نمی‌کند، نباید مردم بدون در نظر گرفتن مسائل بهداشتی، شیر شتر را مصرف کنند؛ زیرا می‌تواند مخاطرات بیشتری از تب مالت ایجاد کند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود تن به استفاده از شیر شتر غیرپاستوریزه ندهند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کیوان نوری
|
Germany
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
شاید مهمترین دلیل کاهش آمار مبتلایان به تب مالت در کردستان طی دو سال اخیر واکسیناسیون به موقع و فراگیر جمعیت دامی در استان باشد که در این راستا می بایست از تمامی پرسنل بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان بویژه مدیرکل محترم، تشکر و قدردانی نمود چرا که همگان شاهد تلاش شبانه روزی نیروها بودند.
*دامپزشکی کردستان در روزهای تعطیل؛ تعطیل نیست*
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
امار تب برفکی استان کردستان را نیز اعلام نمایید.البته بعید است که به درستی بررسی شده باشد.
به داد دامپزشکان کردستان برسید.بالاجبار دکتر دامپزشک را به واکسیناسیون دامها میفرستند در حالی که ادعا میکنند دامپزشک ها هیچوقت در واکسیناسیون نبوده و نیستند
نظر شما
ادامه