کد خبر: ۴۳۸۶۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
حکیم مهر بررسی می‌کند:
حکیم مهر در گفت‌وگوی اختصاصی با «دکتر علی‌اکبر رادمهر» رئیس امور استان‌های اداره کل غذای سازمان غذا و دارو، به آسیب‌شناسی نحوه پرداخت حقوق مسئولین فنی در بدنه این سازمان پرداخت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: کلاف سر درگم پرداخت حقوق مسئولین فنی گویا تنها منحصر به حوزه دامپزشکی نیست و همین معضل در سازمان غذا و دارو هم حکفرماست. تا جایی که رئیس امور استان‌های اداره کل غذای سازمان غذا و دارو، دریافت حقوق مسئولین فنی بهداشتی سازمان غذا و دارو از کارفرما را یک مشکل بزرگ می‌داند و معتقد است که هر چه سریع‌تر باید یک سازوکار برای حل این مشکل پیش‌بینی شود.

از نظر «دکتر علی‌اکبر رادمهر» اگر یک مسئول فنی صرفاً با این توجیه که حقوق خود را از کارفرما می‌گیرد، از بهداشت جامعه چشم‌پوشی ‌کند، خودش مقصر است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، جایگاه مسئولین فنی در ادارات غذا و دارو چگونه است؟

اگرچه معاونت‌های غذا و دارو نظارت کامل روی فعالیت شرکت‌های تولیدی دارند، اما خارج از بحث این نظارت، مسئولین فنی به‌عنوان کارشناس ما در کارگاه تولیدی حضور دارند.

حکیم مهر:‌  نوع رابطه مسئولین فنی با اداره غذا و دارو چگونه است؟

ما مسئولین فنی را از طریق معاونت‌های خود استخدام می‌کنیم و اگر نیاز باشد به آنها آموزش‌های لازم را نیز می‌دهیم. آنها موظف هستند در زمانی که قصد رفتن به مرخصی دارند، به معاونت‌های غذا و دارو اطلاع دهند تا جانشینان آنها در محل حضور داشته باشند و بعد اقدام به مرخصی کنند. یعنی تولید بدون مسئول فنی امکان ندارد.

حکیم مهر:‌ حقوق مسئولین فنی شما چگونه پرداخت می‌شود؟

مشکلی که وجود دارد این است که مسئولین فنی ما حقوق خود را از کارفرما دریافت می‌کنند. ما می‌بایست یک سازوکار مثل انجمن مسئول فنی یا یک کانون خاص داشته باشیم که حقوق را از کارفرما گرفته و از طریق کانون به مسئولین فنی پرداخت کند، اما ایجاد این سازوکار در درست ما نیست. یعنی ما متولی آن نیستیم و قانون هم این را به ما حکم نکرده است.

حکیم مهر:‌ آیا به نظر شما این یک نقص نیست که مسئول فنی حقوق خود را از کارفرما بگیرد؟

 متاسفانه بله. با این سازو کار مسئولین فنی تحت امر کارفرما قرار می‌گیرند. این نقصی است که وجود دارد و امیدواریم که کسی بتواند این مشکل را حل کند. لااقل ما از این مساله خوشحال می‌شویم.

حکیم مهر: آیا همین تحت امر قرار گرفتن، باعث چشم‌پوشی از مشکلات بهداشتی محصولات نمی‌شود؟

به هر حال مسئولین فنی براساس قسم‌نامه‌ای که امضا می‌کنند و تعهدی که می‌دهند موظف هستند بهداشت را رعایت کنند. حالا اگر یک مسئول فنی صرفا با این توجیه که حقوق خود را از کارفرما می‌گیرد، از بهداشت جامعه چشم‌پوشی ‌کند، خودش مقصر است. اما این ساوزکار باید انجام شود.

حکیم مهر:‌ شما تلاشی برای ایجاد این سازوکار نکردید؟

ما مدتی به دنبال آن بودیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم، چون قانون به ما اجازه این کار را نمی‌دهد که حقوق را از کارفرما بگیریم و به مسئول فنی بدهیم. باید شرکت‌ها و کانون‌های دیگری مانند نظام مهندسی و نظام پزشکی متولی این امر شوند، کمااینکه الان مسئولین فنی این رشته‌ها از طریق نظام حقوق خود را دریافت می‌کنند. برای مسئولین فنی سازمان غذا و دارو هم باید چنین سازوکارهایی ایجاد شود که بتوانند حقوق خود را دریافت کنند.

حکیم مهر:‌ شما دقیقا چه تلاش‌هایی برای ایجاد این سازوکار کردید؟

تلاش‌های زیادی کردیم. حتی در زمان مدیریت قبلی ساختمانی را اجاره کردیم و به شرکتی پیشنهاد دادیم که این امر را ساماندهی کند اما این موضوع به ثمر ننشست. حالا اینکه چرا این موضوع به ثمر ننشست را من اطلاعی ندارم اما خاطرم است که سال‌های متعددی در خصوص ساماندهی مسئول فنی چندین شرکت متفاوت حتی اداره کل غذا اقدامات لازم را انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. اگر سازمان‌های دیگری متولی این امر هستند و حمایت ما را می‌خواهند، ما در خدمت آنها هستیم که این کار را انجام دهیم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
2
شکم خالی و بی پولی اصلا نمیدونه قسم نامه‌چیه
سه ماه حقوقت را بهت ندن خدا را هم فراموش می کنی چه رسد به قسمنامه
یکبار اعلام‌کنید که اساس این مملکت روی فشلبازی تنظیم شده و تمام دیگه،چرا سفسطه و‌مغلطه می فرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
دامپزشک گشنس بی پولو اوارس بی اعتبارو بی ابرو شده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
1
برخی از دامپزشکا خودشونو ارزونتر از پزشکا میفروشن
دکتر xy
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
با این حساب باید فاتحه بهداشت این مملکت رو خوند .
چرا هیچ کس کاری نمیکنه ؟؟؟ بخاطر اینکه همش بخور بخوره اون بالا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
میشه از شما خواهش کنم واژه کارفرما رو اصلاح کنید و متصدی مرکز بگذارید؟ کارفرمایی رو میشناسم راست راست تو چشات نگااه می کنه میگه من کارفرمام و بقیه با هر سطح سواد کارگر.دقیقا منظورش دامپزشک کارخونه بود چون بقیه همه دیپلمه بودند در اون محیط.
حداقل نمیتونین از حقوق مادی دامپزشک دفاع کنید از شانمون دفاع کنید به خدا ادارات دامپزشکی هوای همون کارفرما ببشتر دارن.
حکیم مهر ازت خواهش می کنم برای همیشه به جای کارفرما اصطلاح متصدی مرکز رو به کار ببرین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
مدیر عامل کارخونه بهم گفت من کارفرمام شما کارگر و هرچی ما بگیم باید بگین چشم. مشکل از خود ماست که بهشون رو دادیم چون از محیط دانشگاه و آکادمیک وارد یک محیطی میشی که باید گرگ باشی. ولی چون بی تجربه هستیم با کارفرما طوری رفتار میکنیم که با استادمون رفتار میکردیم . در حالی که اونا باید از ما حساب ببرن. واسه همین میگم یکم پر رون حداقل تو قراردادها و... اسم کارفرما رو به متصدی مرکز تغییر بدین خواهشاااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
1
1
حکیم مهر آیا حقوق مسولین فنی داروساز با حقوق مسولین فنی دامپزشک با ان همه سختی یکی است آیا در این اینجا نیز حرفی از کار فرما هست از حکیم مهر خواهشمند است دکترای دامپزشکی را با مهندسان صنایع غذایی عزیز مقایسه نفرماید
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
یک دامپزشک علاوه بر حقوق سازمان دامپزشکی چقدر باید بابت مسئول فنی شدن سازمان غذا و دارو دریافت کند؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
اگر مسئولین شبکه ها و مدیران کل از مسئول فنی کارگاه بدون هیچگونه ملاحظه ای دفاع کنند و بمحض رسیدن گزارش اکیپ های بازرسی خود را اعزام و اصطلاحا اعمال قانون کنند،نفوذ کارفرمایان برای تخریب مسئول فنی بشدت کاهش می یابد. مسئول فنی قبل از اینکه نگران حقوقش باشد، نگران این است که چنانچه گزارش به موقع بدهد، با فضا سازی کارفرما مبنی بر اینکه ایشان مشکلش بهداشت نیست و ما را برای موضوع دیگری تحت فشار قرار داده است، متاسفانه کارفرما نه تنها از معرکه به سلامت می گذرد بلکه اون کسی که در بین همکاران انگشت نما می شود مسئول فنی خیرخواه است. ما ماباید برای برخورد با تهمت های ناروایی که به مسئولین می زنند خصوصا در این حرفه حساس قوانین بازدارنده ای داشته باشیم. به نظر من لایه های نظارتی این کار باید افزایش یابد و شرکت های ممیزی و بازرسین دولتی بر اساس یک برنامه مدون می توانند بر عملکرد مسئول فنی و کارفرما نظارت کنند. در هرصورت نباید مسئول فنی را تنها گذاشت تا یک مشکلی پیش بیاید بعد بررسی کنیم. پرداخت حقوق بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به نحوی که ما تعریف کردیم کمترین اثر را دارد. حقوق باید از محل پرداخت عوارض مخصوص آن شغل پرداخت شود.
نا شناس 33
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
با عرض معذرت ،چند نکته شاید ناخوشایند

1- سازوکار بهداشتی باید به گونه ای بصورت کمی (نه کیفی) و شاخص برای محصول واحد تولیدی تعریف شوند.

2- این شاخص ها بر اساس برنامه رسمی هم از سوی خود واحد هم از سوی تشکل های مربوطه و هم از طرف سازمان دامپزشکی رصد شود.

3- عدول از این شاخص ها همراه با جریمه های سنگین و حتی تعطیلی واحد را هدف گذاری کند.

4- در این شرایط کارفرما سعی می کند خود را به آن شاخص ها برساند و از مسئولین بهداشتی هم در این راستا کمک خواهند خواست و اورا در این جهت کمک خواهند خواست و از او حمایت خواهند کرد و اورا موثر خواهند یافت ، نه یک عنصر تحمیلی بدون تاثیر علمی و عملی در واحد.
حسن
|
Germany
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
یعنی بجز پروانه مرغداری می خواد تو بهداشت هم پروانه بذاره؟
دکتر xy
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
در جواب دوستمون ناشناس ۳۳
مثلا بصورت ماهانه اداره دامپزشکی و بهداشت همون منطقه بیان کیفیت شیر یا مرغ رو ارزیابی کنن و نتایج رو به مردم اطلاع رسانی کنن. در بحث مرغ مثلا تخلیه احشا و وجود خونابه و ... مورد بررسی قرار بگیره بصورت ماهانه و به اطلاع عموم برسه . باید فضای رقابت ایجاد بشه تا کارفرما از مسول فنی کمک بگیره و اونو سربار خودش ندونه .
دهه سی کشور رو نابود کرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
بخش دولتی دامپزشکی بیشتر طرف سرمایه دار هست از سرمایه دار چیزی ممکنه به آقا بماسه از دامپزشک سفیل سرگردان چی دستگیرش می شه.دوما بحث مسئول فنی،برای نظارت نیست بیشتر برای داشتن تیر خلاص و قربانی و پیش مرگ هست.مثلا اگه در کارگاه بسته بندی،مشکل بزرگی پیش بیاد بکشه به روزنامه ها،دولتی ها برای اینکه بتونن در برن باید یه نفر باشه که کاسه کوزه سر اون بشکنه و هیچ کس بهتر از مسئول فنی نیست.فلسفه مسئول فنی در ایران،همان داشتن پیش مرگ و سپر هست.سریع هل بدن جلو قانون و غیره.سیاست های بچگانه از دهه سی مونده.یه مسئول فنی رو سریع بازداشت کردن و به خودشون افتخار کردن که عجب برشی داریم،ولی وقتی خودشون 40هزار تن گوشت آلوده توزیع کنن،صداش در نمی یاد.مسئول فنی در دو راهی قرار داره.اگه اعتراض کنه،کارفرما از گروه بزرگ بیکاران دامپزشک،یه نفر که همکاری بیشتر بکنه انتخاب می کنه و دولت هم این اجازه رو به اون می ده و خیلی مسخره است.کارفرما حق این کار رو نباید داشته باشه،معلومه کسی رو می خواد که از اول قول همکاری داده.اگه سخت نگیره و موردی بزرگی پیش بیاد،سازمان دامپزشکی بی رحمانه و با شادی سریع،مسئول فنی رو تحویل قانون می ده تا صدای مردم پایین بیاد.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
من جایی کار میکنم که فراورده ی گوشتی بسته بندی میکنه.وضعیت افتضاحه واقعا افتضاح . از لحاظ بهداشتی صفر . گوشت گاومیش از هند میارن تا به عنوان فراورده وارد سوسیس بشه و پخت روش انجام بشه. این گوشت بسیار بسیار الوده به سارکوسیسته . اصلا اجازه ی استفاده خارج از سوسیس نداره .ولی کار فرما بسته بندی رو پاره میکنه لیبل رو دور میندازه باگوشت بریزیلی بسته بندی میکنه میده تو بازار پخش میکنه . نیترات فقط باید به اندازه ی چند پی پی ام در گوشت چرخکرده باشه .با دبه نیترات میریزن قاطی گوشت چرخ میکنن و تا رنگ گشت قرمز باشه .مسئول کنترل کیفیش اصلا ازمایش برای تایید محتوی همبرگر و کباب لقمه انجام نمیده ولی فقط هر روز یه دفتر داره توش یه سری شاخص حدود استاندارد مینویسه .انکوباترش هر یک سال یک بار هم روشن نمیشه ولی از طرف اداره استاندارد که میان .میگه اره ما ازماییش هر روز داریم . کارشناس کنترل کیفی رو میگم . گوشت چرخکرده رو با لاشه میریزه کف یه ماشین حمل میکنه . الان کارشنای کنترل کیفیش داره میره به من میگه بیا کنترل کیفی رو قبول مسئولیت کن و کاری هم نداره فقط دیتا سازی کن .من چکار کنم ؟ قبول کنم؟ از وضع دامپزشکی و بهداشت افتضاحه . حالا من کار ندارم. یک هفته به صورت موقت دارم میرم .اینقدر نقض بهداشت و دامپزشکی هست که اگه با قانون بخوای پیش بری حتما درش بسته میشه .حالا منم کار ندارم.گفته مسئول فنی رو دو تومن بیشتر نمیدم. درصورتی که با من کنار بیای . خوب دوستان من بیکارم کار ندارم از شهرستان اومدم دنبال کار. چکار کنم ؟ کسی کار سراغ داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
پاسخ آقای علی در صحبتهای آقای ظریف است.خودمان خواسته ایم این چنین زندگی کنیم.شما هم تحقیق کن و تخلف جدیدی به کارفرما اعلام کن تا زندگی ات بچرخه.تا حالا گزارش مرگ و‌میر نداشتیم.مگر با آن مقامی که مفسد فی الارض شد و‌کلی گوشت انگلی و گندیده به خورد مردم داد چه برخوردی داشتند.در صورت رضایت متخلفین خود سیستم دامپزشکی از شما تقدیر خواهد کرد.
کامل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
یعنی واقعا نمیدانید یا نمیفهمید کسانی که اعلام‌میکنن و به طور رسمی در حال تولید هستند ۹۰٪ درست عمل میکنن ایا شما راهکاری برای تولید های زیر زمینی دارید ؟ ایا اصلا به فکر مقابله یا اونها هستید یا فقط میخواهید بر سر تولید و تولید کننده واقعی بکوبید ؟؟
نظر شما
ادامه