کد خبر: ۴۳۸۸۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: اگر قرار است برای خانواده دامپزشکی کشور تصمیمی گرفته شود، باید نخبگان جمع شوند و ما حاصل تفکر و خروجی چنین جمعی را باید ارج بگذاریم و بدان عمل کنیم ...
 

حکیم مهر: «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با مدیر رسانه دانشجویان دامپزشکی ایران، به سؤالات این رسانه پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رسانه دانشجویان دامپزشکی ایران، گفتگوی «محمدرضا نوربخش» با رئیس سازمان دامپزشکی کشور به شرح زیر است:

سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر رفیعی پور، خیلی خوشحال هستیم که این فرصت فراهم شد تا خدمت شما برسیم تا از طریق رسانه دانشجویان دامپزشکی ایران گفت و گویی با جنابعالی داشته باشیم. با توجه به اینکه گروه خبری ما دانشجویی است، سوالات خود را از دانشگاه آغاز می کنم. شما دوره دکترای عمومی خود را در کدام دانشگاه گذرانده اید و ورودی چه سالی بودید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ورودی سال ۷۰ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

تعداد ورودی شما در آن سال چند نفر بود؟

۶۴ نفر

به نظر شما دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از نظر کیفی نسبت به دوران دانشجویی شما چه تغییری نموده است؟ آیا این تغییرات را مثبت ارزیابی می کنید؟

قطعا با گذر زمان ما پیشرفت علم و دانشجو را داریم و مهم این هست که تکنولوژی به کمک اساتید، دانشگاه و مراکز علمی تحقیقاتی خواهد آمد؛ پس در گذر زمان حتما باید در این حوزه ها پیشرفت کرده باشیم و حتما این اتفاق افتاده است.

زمان ما هم همینطور بود و من افتخار این را دارم که زمانی که من و همکلاسی هایم در سال ۷۰ تحصیل می کردیم، با اساتید بنام دانشکده که در حال حاضر جزو پیشکسوتان دامپزشکی کشور هستند مانند دکتر بازرگانی، دکتر تاجبخش، دکتر کیوانفر و عزیزان زیادی بودند که جزو اساتید ممتاز این دانشکده بودند، ما شاگرد این اساتید بودیم و این عزیزان نیز اساتیدی را پرورش دادند که دنباله راه آن اساتید هستند.

بنابراین من تفاوتی در ماهیت کار دانشکده نمی بینم؛ حالا اگر دانشجویان علاقه مند کمتر هستند و یا کمتر تلاش می کنند، این چیز دیگریست!

به نظر شما افزایش سرسام آور پذیرش دانشجوی دامپزشکی و تعداد دانشکده های دامپزشکی متناسب با نیاز کشور است؟

اگر منظور شما دانشگاه آزاد و دانشکده های آن است، افزایش دانشکده ها و افزایش دانشجویان را تایید می کنم و ما در سال های گذشته نتوانستیم این تناسب را ایجاد و مدیریت کنیم؛ ولی دانشکده های دولتی یا همان سقف گذشته را دارند و یا اگر دانشکده دولتی تاسیس شده، سقف مشخصی دارد و در حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر در سال ورودی جدید پذیرش می کنند و اکثرا سقف را رعایت کرده اند ولی در مورد مجموع دانشکده ها، ماده ۲۱ به کمک ما آمده است که در حوزه پذیرش دانشجو انشالله مداخله کنیم.

ما در وزارت جهاد کشاورزی، در بین مسئولین و ... این بحث را داریم پیش می بریم؛ سال گذشته و امسال هم سقفی که تعیین شده سقف مناسبی بوده و انشالله در سال آینده توازنی بین ورودی و اشتغال ایجاد خواهد کرد.

نقل قولی از دکتر خلج رییس سابق سازمان دامپزشکی کشور در رسانه ها وجود دارد که کشور به ۵۰۰ تا ۵۵۰ فارغ التحصیل دامپزشکی نیازمند است. از نظر شما این موضوع تا چه حد کارشناسی شده است و آیا با آن موافقید؟

ببینید، این فرمول دارد؛ سقفی که آقای دکتر گفتند و در ماده ۲۱ فرمول آن مشخص است که ما چه تعداد دکترای عمومی و چه تعداد دکترای تخصصی می توانیم پذیرش کنیم؛ سقف همین حدود است؛ بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر و از این فرمول بدست آمده و چیزی نیست که من یا رئیس محترم سازمان دامپزشکی در گذشته گفته باشیم و با یک کار علمی و فنی به این عدد رسیده ایم که اگر رعایت بشود، انشالله آن خواسته میزان ورودی و بکارگیری این عزیزان و مشکل اشتغالشان برطرف خواهد شد.

متولی اصلی کیفی و کمی دانشکده های دامپزشکی کدام نهاد است و با توجه به اینکه شما در نظام دامپزشکی نیز فعال بوده اید، این دو نهاد نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی قانوناً چه اهرم هایی برای کنترل میزان پذیرش دانشجوی دامپزشکی دارند؟

قانون دقیقا این اجازه را به وزارت جهاد کشاورزی می دهد تا تعداد ورودی هر دانشکده دامپزشکی را بر اساس ارزیابی بازار کار، نیازمندی های حوزه تحقیقات، نیازمندی های حوزه آموزش و ... مشخص کند. همه اینها در ماده ۲۱ مشخص شده اند و قانونا این اجازه را داده اند که اعضای کمیته ماده ۲۱ این تصمیم را بگیرند و وزارت علوم و دانشگاه آزاد باید تابع مصوبات این کمیته باشند‌.

در حوزه آموزش و بهبود کیفیت آموزشی نیز ما تلاش خودمان را انجام می دهیم و همینطور گروه های آموزشی و پژوهشی دانشکده ها نیز بررسی می کنند چه واحدهایی مناسب تر و ضروری تر است و چه تغییراتی در حوزه
۶ سال تحصیل این دانشجویان ایجاد کنند تا بتواند به کیفیت کار کمک کند. این تغییرات در دانشکده ها درحال انجام است و مجموعا ماده ۲۱ در این حوزه نیز کمک می کند.

محمدرضا نوربخش: بله آقای دکتر، مسلما قانون وجود دارد، اما آن چیزی که در دانشکده ها اتفاق می افتد بسیار متفاوت است. برای مثال خود من در دانشکده دامپزشکی علوم تحقیقات تهران مشغول تحصیل هستم؛ این دانشگاه در سال گذشته در حدود ۲۰۰ دانشجو پذیرش داشته است و به هر جهت تمامی دانشجویان کشور از وضع موجود ناراضی هستند و نگران آینده تحصیلی و شغلی خود هستند.

خوب پیگیر هستیم؛ هم از طریق سازمان دامپزشکی که مدیر این گروه است و هم از طریق نظام دامپزشکی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت جهاد کشاورزی همه اعضای این گروه هستند و تصمیماتی که می گیرند برای همین موضوع است که شما می فرمائید و انشالله پیگیر مسئله خواهیم بود.

اخیرا سازمان نظام دامپزشکی پیگیر موضوع انتقال آموزش عالی دامپزشکی به وزارت بهداشت است؛ در نظرسنجی ها تعداد زیادی از دانشجویان و دامپزشکان نیز با این مسئله موافق بوده اند. می خواستیم نظر شما را بدانیم؛ موافق هستید یا مخالف؟

موضوع اینکه آموزش زیر نظر یک وزارتخانه باشد؛ بحث اجرا زیر نظر یک وزارتخانه باشد و تحقیقات در جای دیگر اتفاق بیافتد؛ همه اینها ممکن است ولی چیزی که من با آن موافق هستم این است که حتما ما بیاییم بگوییم این تیم خردمند دامپزشکی، این تیم شایستگان دامپزشکی در حوزه هم آموزش هم تحقیقات دور هم نشسته اند و این تیم نخبگان دامپزشکی ما به این نتیجه رسیده اند، من قطعاً موافقت می کنم ولی اگر ما در حوزه های کاری مختلف اظهار نظر کنیم و در یک شورایی در نظام دامپزشکی، مرکز تحقیقات، دانشکده ها و ... ممکن است اظهارنظرهایی شود؛ ما به اظهار نظر همکارانمان احترام می گذاریم.

باز هم من تکرار می کنم اگر قرار است برای خانواده دامپزشکی کشور تصمیمی گرفته شود، باید نخبگان جمع بشوند و ما حاصل تفکر و خروجی چنین جمعی را باید ارج بگذاریم و بدان عمل کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
اره برید اونجا قطعا واسمون فرش قرمز پهن کردن...چقدر واقعا ساده لوح هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
حکیم مهر وقتی حمل سگ و گربه با ماشین شخصی تو کشور ما ممنوع است و جریمه داره .گوشت قرمز و سفید به همراه تخم مرغ وارد میشه قیمت کنسانتره و علوفه از شیر گرون تر هست اون دامپزشکی که از وزارت بهداشت فارغ التحصیل بشه
یعنی اینده روشنی داره
زمانی راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
با تدوین پیش نویس جدید آئین نامه ماده 19 کاملا مشخص ش که توان مجموعه دامپزشکی(دولتی وخصوص) در مقابل فشارهای خارجی تا چه میزان شکننده است وبی شک عدم حمایت وزارتخانه در بروز این مشکل وسایرمشکلات بی تاثیرنبوده.
درشرایط فعلی راهی جز الحاق به وزارت بهداشت وجودندارد.اتفاقا در چنین تصمیم گیری هایی نظر کسانی که در بطن امور اجرایی وکاری قراردارند گاها به نظر برخی نخبگان علمی ارجحیت دارد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
ن تورو خدا دکتر جان بیا و مخالفت کن.مهمترین چیز بودجه است وزارت بهداشت یا کشاورزی بهانه است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
همین نخبگان اون زمان که نباید برای منافعشان دامپزشکی را به بیراهه بردن. خود شما وبزرگان واقعی سازمان ( نه مدیران انتصابی بلکه اندیشمندان سازمان) طی یک فرایند برنامه ریزی شده اگر به نتیجه رسیدید با توکل به خدا اقدام کنید. حق نگهدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
اگر منظور از نخبگان اساتید دانشگاه است بدانید که ایشان فقط دنبال حق و حقوق خودشان هستند و می دانند که دستمزد اساتید در مزارت بهداشت به مراتب بیشتر است.جناب رییس محترم هم اگر خیلی به وزارت بهداشت علاقه دارند دنبال انتقال سازمان دامپزشکی به آنجا باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
تعریف شما از نخبگان چه کسانی است؟ همان اقلیتی که منافع خود را در ماندن در جهاد کشاورزی میبینند؟ یا اساتیدی که در گوشه ای از دانشگاه سالها علمشان خاک خورده و بروز نیست؟ واسه اون دوستی هم که نوشته آره فرش قرمز پهن میکنن برامون. خدمتشون عرض کنم که نه که الان جهاد کشاورزی فرش دست باف زیر ما پهن کرده یا وزارت علوم با پذیرش بی حد و مرز دانشجو در این رشته فرش قرمز واسه ما پهن کرده. حال و روز وزارت بهداشتی ها و فارغ التحصیلانش نه تنها از ما بلکه از همه رشته ها بهتره . در سالهای گذشته با پذیرش کم دانشجو در این رشته ها بازار کار حفظ شده. و این مشاغل ارج و شان اجتماعی در بین مردم دارن .و مثل دامپزشکی به فراموشی سپرده نشدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
دوستان حال رشته دامپزشکی زیاد خوب نیست. فقط همین نکته که تراز قبولی در رشته کارشناسی پرستاری گاها از رشته دکتری دامپزشکی بالاتره و این یعنی مرگ دامپزشکی.خدا کنه هر چه سریعتر این الحاق به وزارت بهداشت انجام بشه. تا جلوی پذیرش بی حساب و کتاب وزارت علوم گرفته بشه. الان رشته حشره شناسی پزشکی تو وزارت بهداشت هست ولی دامپزشکی که مستقیما با سلامت و بهداشت مردم در ارتباطه تو وزارت علومه و این یعنی درد بزرگ.انشاالله درست میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
چه عکسی؟؟؟؟
کلی حرف توشه؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
پس چرا فقط حرف میزنید؟ انتقال به وزارت بهداشت تا وقتی زمان داریم باید انجام بشه اگه طول بکشه میشه نوش داروی بعد از مرگ سهراب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
شما هر چقدر دوست دارید و با هر تعدادی که دوست دارید موافقت کنید!!!
آیا پزشکان و دانشکده های علوم پزشکی و در نهایت وزارت بهداشت ، حاضر است موافقت کند !!؟؟ که چیزی را با شما تقسیم کند !!؟؟ آیا حاضر است بودجه های باد آورده اش را با شما تقسیم کند !!؟؟ آیا دولت و مجلس و بخصوص شورای نگهبان حاضر است موافقت کند !!؟؟ و بر هزینه های جاری و بودجه اش چیزی اضافه کند !!!؟؟
الان دامپزشکان تحت فشار و سرکوب جهادی ها حداکثر ، کمتر از یک سوم حقوق واقعی خود را دریافت میکنند !! در واقع ، در صورت اجرای اصولی و منطقی و منصفانه و واقع بینانه نظام هماهنگ پرداخت ، با در نظر گرفتن نوع و سختی و اهمیت واقعی دامپزشکی ، میزان دریافتی رسمی دامپزشکان واقعی در سیستم دولتی و متناسب با آن در بخش خصوصی ، باید از دریافتی پزشکان به مراتب بیشتر میشد .
البته در بخش غیر رسمی احتمالا" درآمد پزشکان با شرایط فعلی کشور خودبخود بیشتر از اکثر دامپزشکان خواهد بود اما در فرم پرداخت حقوق رسمی باید دریافتی دامپزشکان بیشتر باشد .
لذا حتی درصورت انتقال به وزارت بهداشت ، سیستم مدیریت کشور زیر بار افزایش حقوق دامپزشکان نخواهد رفت .
Ali
|
United States of America
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
0
0
اره .حالا پیگیری میکنیم ببینیم چی میشه. ماهم باورمون میشه ............
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
رفیقم کجایی.....
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
قبلا فکر میکردم با الحاق به وزارت بهداشت مشکل ظرفیت هایی فضایی و تعداد فارغ التحصیل حل میشه ولی الان دارم حجم انبوه داروساز و پزشک و دندانپزشک بیکار رو می بینیم که از تهران و شهرای بزرگ داره می رسه به شهرا و روستای کوچک ...‌ وزارت بهداشت هم علاج درد ما نیست !
*! *! *!
|
United States of America
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
آقای دکتر رفیعی پور. آگه جای شما بودم، دیگه اینگونه مصاحبه‌ها یی رو انجام نمیدادم... یه بار دیگه به عکس خوب نگاه کنید.
نظر شما
ادامه