کد خبر: ۴۳۹۰۳
در گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دامپزشکی استان قم مطرح شد:
«دکتر مهدی رفیعی محمدی» گفت: شرکت جاهد تا امروز ۹۰ درصد کار را پیش برده، اما تقریبا ۳ سال است که پیشرفت ۱۰ درصد باقی‌مانده با کندی صورت می‌گیرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی اقدامی اساسی در زمینه توسعه زیرساخت‌های بهداشتی به شمار می‌رود که در برخی استان‌های کشور، این مهم در پیچ و خم بلاتکلیفی باقی مانده است. استان قم یکی از استان‌های همجوار پایتخت است که حجم گوشت قرمز تولیدی در آن بیشتر از نیاز بوده و به همین دلیل بخشی از تولید خود را روانه تهران می‌کند، لذا رسیدگی به وضعیت کشتارگاه‌های این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قم در زمینه طیور، ۳ کشتارگاه دارد که یکی از آنها از ۲ سال پیش به دلیل مسائل اقتصادی تعطیل شده است. ۲ کشتارگاه دیگر تحت عناوین «بهاران» و «نگین» به ادعای متولیان دامپزشکی استان از استانداردهای لازم برخوردار بوده و پروانه بهداشتی دامپزشکی نیز دارند.

در حوزه کشتارگاه دام اما شرایط استان قم کمی متفاوت است؛ در حال حاضر ۲ کشتارگاه «پرتو» و «شهرداری» در این استان در حال فعالیت هستند که کشتارگاه دوم، طبق شواهد شرایط اسف‌باری دارد، تا جایی که قرار است با راه‌اندازی کشتارگاه پرحاشیه سوم استان قم تحت عنوان کشتارگاه «جاهد»، کشتارگاه شهرداری از رده خارج شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم وضعیت نا به‌سامان بهداشتی کشتارگاه شهرداری را به ماجرای انتقال این کشتارگاه ارتباط می‌دهد و به حکیم مهر می‌گوید: «کشتارگاه شهرداری بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و طبیعی است که نیاز به بازسازی و اصلاح دارد.»

 «دکتر مهدی رفیعی محمدی» تصریح می‌کند: «قطعاً مسائل روزمره بهداشتی این کشتارگاه انجام شده اما بحث انتقال، اجازه پیاده‌سازی ایده‌‌آل‌های ما را نمی‌دهد؛ کمااینکه هزینه‌های مورد نیاز برای استقرار سیستم‌های بهداشتی و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای اخذ پروانه بهداشتی این کشتارگاه صورت گرفته اما چون بحث فعالیت موقت مطرح است، برخی استانداردها برای اخذ پروانه بهداشتی مثل بحث فاضلاب که نیازمند هزینه است،‌ عملیاتی نشده است.»

وی می‌افزاید: «برای کشتارگاه پرتو نیز یک برنامه اصلاحی برای بهسازی در نظر گرفته شده که باید خود را با این برنامه تطبیق دهد تا بتواند پروانه بهداشتی بگیرد. این پروانه تا الان تمدید نشده و در حال رفع نواقص است.»

اما دغدغه اصلی دست اندرکاران حوزه دامپزشکی استان قم، تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه جاهد است. از نظر مدیر کل دامپزشکی استان، از آنجاکه شهر قم یک شهر بزرگ و نزدیک به کلانشهر تهران است، پتانسیلی به نام کشتارگاه جاهد می‌تواند ظرفیت مناسبی را برای اشتغالزایی ایجاد کند تا دام کشتار شده در این شهر بسته‌بندی شده و به تهران انتقال پیدا کند.

پیشینه کشتارگاه جاهد

سال ۸۸ بود که بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان قم، ساخت کشتارگاه صنعتی جاهد در دستور کار قرار گرفته و منابعی برای ساخت آن تخصیص یافت. در سال ۹۱ کشتارگاه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در دو طبقه ۴۸۲۴ متر مربعی به علاوه ۱۷۶۴ متر مربع اصطبل و ۲۲۰ متر مربع مکان تبدیل ضایعات آغاز به کار کرد و اگرچه تا امروز بیش از ۹۰ درصد رشد داشته، اما همین ۱۰ درصد باقی مانده مدت زیادی است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تا جایی که گذشت قریب به ۷ سال از اولین کلنگ‌های احداث آن، حالا جاهد را به یک ساختمان مستهلک تبدیل کرده که طبق شواهد، حتی کاشی‌های به کار رفته در ساختمان آن در حال ریزش است.

 مدیر کل دامپزشکی استان قم، ضمن یادآوری اینکه استان قم ۲ کشتارگاه دام فعال با نام‌های پرتو و شهرداری دارد، می‌گوید: «مطابق برنامه ساماندهی که در ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های کشور مصوب شده، قرار شد کشتارگاه جدیدی به نام جاهد را راه‌اندازی کنیم که تقریبا آماده است و فقط در بحث مجری راه‌اندازی کمی دچار مشکل شده است. برای حل معضل مجری احداث نیز با جمع‌بندی‌های صورت گرفته در استان، شرکت جاهد انتخاب شد و کار را شروع کرد که تا امروز ۹۰ درصد کار را پیش برده اما تقریبا ۳ سال است که پیشرفت ۱۰ درصد باقی مانده با کندی صورت می‌گیرد.»

دکتر رفیعی محمدی می‌افزاید: «ما مکاتبات زیادی با ستاد ساماندهی کشتارگاه‌ها داشتیم که نتیجه این مکاتبات به اینجا رسید که امروز از نظر دامپزشکی نواقص بحرانی کشتارگاه جاهد برطرف شده و فقط برخی اشکالات جزئی دارد که این اشکالات را نیز مثلا می‌توان با یک تعهد ۶ ماهه برطرف کرد.»

وی تصریح می‌کند: «با راه‌اندازی این کشتارگاه که با آخرین استانداردهای سازمان دامپزشکی احداث شده و پروانه بهداشتی آن نیز آماده است، کشتارگاه شهرداری که در مجاورت شهر قم قرار گرفته، تعطیل خواهد شد.»

رفیعی محمدی با تاکید بر اینکه از نظر ما پروانه بهداشتی کشتارگاه جاهد کامل است و این کشتارگاه تمام استانداردهای پروانه را ایجاد کرده است، خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر مشکل اصلی کشتارگاه بحث بهره‌بردار است. انتظار ما این بود که کار راه‌اندازی را نیز شرکت جاهد انجام دهد، اما در طرح اولیه قرار شده بود که مجموعه شهرداری این کشتارگاه را راه‌اندازی کند. در ادامه جلساتی برگزار شد تا شهرداری کشتارگاه را خریداری کند. مصوبه شورای شهر هم دریافت شد اما در نهایت مجموعه کشتارگاه جاهد و شهرداری از نظر ریالی به توافق نرسیدند و آن بودجه‌ای که مد نظر کشتارگاه جاهد بود تامین نشد و موضوع منتفی شد. در ادامه، مجموعه استان به این جمع‌بندی رسید که برای انتخاب بهر‌ه‌بردار مزایده برگزار کنند تا هر بهره‌برداری که توان مالی خریداری داشت، قدم پیش گذارد. متاسفانه چند سالی است که این مزایده برگزار می‌شود اما کسی نتوانسته هزینه لازم را تامین کند.»

مدیر کل دامپزشکی استان قم فروش سهام کشتارگاه را آخرین راهکار اداره کل دامپزشکی معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: «پیشنهاد ما این است که مجموعه جاهد این کشتارگاه را راه‌اندازی کرده و سپس آن را به شکل سهام بفروشد. ما پیگیر این مساله هستیم تا بتوانیم جلسه بعدی ستاد ساماندهی کشتارگاه را برقرار کنیم. حتی درخواست تعیین تکلیف مجری را نیز به استانداری دادیم که امیدواریم هر چه سریعتر همکاری‌های لازم صورت گیرد.»

 

 
وضعیت کشتارگاه شهرداری قم
 
وضعیت کشتارگاه شهرداری قم
 
نظر شما
ادامه