کد خبر: ۴۳۹۲۸
 

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی است و تنها یک یوز آسیایی نر در شرایط اسارت در دنیا وجود دارد که آن هم در پارک پردیسان نگهداری می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک پارک طبیعی پردیسان در گفتگو با خبرنگار  حوزه محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در رابطه با  ایران (یوزپلنگ ماده کشف شده ) و جفت گیری این گونه در پارک پردیسان اظهار کرد: ایران هنوز به حدی بزرگ نشده است که بتوان عمل جفت گیری طبیعی با کوشکی (یوزپلنگ نر پارک پردیسان )‌ را روی آن انجام داد .

وی افزود: تا زمانی که ایران(یوزپلنگ ماده کشف شده) بالغ نشود، کوشکی(یوزپلنگ نر) در جایگاهی دو از ایران نگهداری می‌شود تا این دو یوز یکدیگر را نبینند و وجود هم را حس نکنند.

معماریان گفت: ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی است، یعنی در هیچ کشور آسیایی دیگری یوز نداریم، به همین دلیل به یوزپلنگ آسیایی یوز ایرانی نیز می‌گویند و تنها یک یوز آسیایی در شرایط اسارت در دنیا وجود دارد که آن هم در مرکز تحقیقات پارک پردیسان نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: جاده‌هایی که زیستگاه‌های یوزپلنگ‌ها را قطع می‌کنند تهدیدی جدی برای این حیوانات محسوب می‌شوند، چراکه این موضوع ادامه نسل یوزها را به خطر می‌اندازد.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان تصریح کرد: نسل یوزهای آسیایی با حمله سگ‌های ولگرد و گله، خشکسالی، کم شدن شکار این گونه و از بین رفتن زیستگاه‌ها به خطر می‌افتد.

وی افزود: برخی از افراد گونه‌های در معرض خطر انقراض همچون یوزها را شکار می‌کنند و آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی به فروش می‌رسانند که ایران (یوزپلنگ ماده کشف شده) یکی از این موارد بود که توسط افرادی شکار شده و به عنوان حیوان خانگی از جایی به جای دیگر با قیمت‌های مختلف به فروش رسیده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های پروژه حفاظت از یوز آسیایی،‌گارد حفاظت محیط زیست و پلیس امنیت این فروشندگان به دام افتادند و این یوز به مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی پارک پردیسان منتقل شد.

معماریان در پایان تاکید کرد: ایران (یوز ماده کشف شده) امیدی دوباره برای مادر شدن و تداوم نسل یوزهای آسیایی خواهد بود.

 
 
نظر شما
ادامه