کد خبر: ۴۳۹۸۲
 

بازسازی حیوانات منقرض شده پروژه ای است که اخیرا روسها به دنبال تحقق آن هستند. آنها قصد دارند با ساختن تسهیلات مورد نیاز جهت شبیه سازی، حیوانات منقرض شده را بار دیگر زنده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گجت نیوز، بازسازی حیوانات منقرض شده می تواند شما را به دنیای پارک ژوراسیک ببرد. من تمامی فیلم های پارک ژوراسیک را مشاهده کرده و شیفته آنها شده ام. حال تصور کنید آنچه که در این فیلم ها رخ می دهد عینیت پیدا کند. شما وارد پارک ژوراسیک شده و توسط دایناسورهای واقعی محاصره می شوید. بازسازی حیوانات منقرض شده می تواند به معنای داشتن یک پارک ژوراسیک واقعی باشد.

اخیرا روسها با صرف بیش از 5.9 میلیون دلار ، قصد دارند تا تسهیلات و فناوری های مربوط به شبیه سازی را در کشور خود مستقر کنند. آنها می خواهند فیل ماموت و تعدادی از دیگر حیوانات منقرض شده را بار دیگر به روی زمین بازگردانند.

بازسازی حیوانات منقرض شده؛ ماموت و شیر غار نشین

روسها اخیر شرایط مساعدی را برای توسعه فناوری های جدید در کشور خود ایجاد کرده اند. آنها می خواهند علاوه بر ماموت، به شبیه سازی کرگدن پشمالو نیز بپردازند. همچنین شیر غارنشین نیز از دیگر حیوانات منقرض شده است که با پیشرفت این پروژه بار دیگر بر روی زمین زندگی خواهد کرد. این دو حیوان نیز هزاران سال پیش و به خاطر شرایط مختلف تن به انقراض دادند.

بسیاری از آزمایشگاه های مربوط به شبیه سازی در اعماق زمین و در خاک روسیه تاسیس خواهند شد. روسیه این پروژه را در همکاری با دانشمندان کره جنوبی پیش خواهد برد و هدف عمده آن بازگرداندن برخی از پستانداران منقرض شده به روی زمین است.

محل پروژه شهر یاکوتسک است که بقایای یخ زده حیوانات باستانی بسیاری را در خود جای داده است. در واقع ۸۰ درصد بقایای کشف شده حیوانات مربوط به دوران پلیستوسین و هولوسین روسیه در این منطقه کشف شده اند.

کارشناسان عقیده دارند که دی ان ای حیوانات یخ زده حفظ شده است و شرایط محیطی در این منطقه باعث شده تا پس از هزاران سال باز هم بتوان دی ان ای این حیوانات را استخراج کرد. با استخراج دی ان ای حیوانات منقرض شده، فهم کارشناسان از بیولوژی این حیوانات شفاف تر خواهد شد.

ماموتها با انسان های اولیه همزیستی داشته اند و انسان های باستانی به شکار آنها می پرداختند. عمده هدف از شکار ماموت نیز استفاده از استخوانها و عاج این حیوان برای ساخت سرپناه و ابزار بوده است. هر ماموت در حدود ۶ تن وزن داشته است.

آنها در حدود ۱۰ هزار سال پیش از روی زمین محو شدند، اما به نظر می رسد جمعیتی از ماموتها به صورت مجزا در آلاسکا و روسیه زندگی می کردند و توانستند تا ۵ هزار و ۶۰۰ سال پیش به حیات خود ادامه دهند. علت انقراض آنها می تواند تغییرات جوی و یا شکار بی رویه باشد.

لازم به ذکر است گونه هایی از اسب های منقرض شده نیز جز این پرژه هستند و قرار است در جریان این پروژه شاهد زندگی دوباره آنها باشیم.

کرگدن‌های پشمالو نیز هزاران سال پیش منقرض شدند. این حیوان در اواخر عصر یخ‌بندان بر روی کره زمین پراکنده بودند و در حدود ۱۰ هزار سال قبل به یکباره ناپدید شدند. احتمال می رود تغییرات آب و هوایی و نیز شکار بی رویه این حیوان توسط انسان باستانی عامل انقراض آن باشد.

شیر غارنشین نیز یکی از گربه سان های منقرض شده از دوره پلیستوسن است. این جانور به عنوان یکی از نخستین زیرگونه‌های اولیه از شیر شناخته شده. این گونه به مراتب بزرگتر از شیر های امروز بوده است و در حدود نیم تن وزن داشته است. شیرهای غارنشین در اواخر دوره پلیستوسن یعنی در حدود 12 هزار سال پیش منقرض شدند. البته هنوز دلیل مشخصی برای انقراض این گونه عنوان نشده است.

 
 
 
نظر شما
ادامه