کد خبر: ۴۳۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیرکل دامپزشکی اصفهان با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های پیشگیرانه گفت: تاکنون خسارت صنعت مرغداری این استان از بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان ۱۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهرام موحدی» با بیان این که ۲۶۵ هزار و ۱۰ قطعه پرنده در کانون های آلوده استان معدوم شد، افزود : مبلغی که باید برای جبران خسارت به مرغداران پرداخت شود حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است.

وی اظهارداشت: این بیماری از چهارم ماه تیر به مدت ۳۰ روز در استان شیوع یافت و ۱۸۳ هزار و ۱۱۰ قطعه پرنده در شهرستان نجف آباد و ۸۱ هزار و ۹۰۰ قطعه در تیران و کرون را درگیر کرد.

وی بیمه طیور را اجباری ذکر و اضافه کرد: مرغداران باید طیور خود را بیمه کنند تا در مواقع بروز خسارت با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با اشاره به توزیع یک هزار و ۵۰۰ دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، ادامه داد: قرار است امسال این طرح به صورت محدود طی ۲ نوبت در برخی از مرغداری‌های واجد شرایط اجرا شود.

موحدی با بیان این که با اقدامات پیشگیری و مراقبتی از ۳۸ روز گذشته تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه مشاهده نشد‌، گفت : مطابق قانون اگر استانی به مدت ۲۱ روز هیچ موردی از ابتلا به این بیماری را نداشته باشد، پاک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تراکم زیاد مرغداری‌ها و تنوع بسیار زیاد پرندگان در استان بیان داشت: با وجود هشت کانون ابتلا به این ویروس در منطقه، در این مدت این بیماری در واحدهای مرغداری صنعتی منطقه کنترل شده است.

به گفته وی گزارش نشدن ابتلا به این بیماری و عدم مشاهده و شناسایی کانون آنفلوانزا، خبر خوبی است اما نباید خطر ورود دوباره ویروس نادیده گرفته شود و در برابر ورود احتمالی آن اهمال کرد.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی از سوی مرغداران، هشدار داد: با توجه به فعال بودن ویروس و درگیر شدن واحدهای تخم گذار در برخی استان‌های همجوار، وجود ویروس در ماه های آبان و آذرماه محتمل است و اگر دستورالعمل‌های پیشگیرانه به خوبی اجرا نشود، به طور حتم این بیماری را در فصول آینده خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان به شهروندان توصیه کرد مرغ و تخم مرغ را از مراکز مجاز عرضه این محصولات که تحت نظارت این اداره کل هستند، تهیه کنند.

استان اصفهان با ۲۳ شهرستان و یک هزار و ۸۳۱ روستا، دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده‌های خام دامی است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

در سال‌های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شد.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
اصفهان بیشترین ضرر را به مرغداران وارد نمود به لحاظ ضعف دامپزشکی
نظر شما
ادامه