کد خبر: ۴۴۰۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
استاد برجسته ایمنی‌شناسی و عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی:
«دکتر محمد وجگانی» افزود: هیچ کس پزشکی و دامپزشکی را به هم نزدیک نمی‌کند،‌ مگر اینکه خودمان این نیاز را ایجاد و بستر را فراهم کنیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی، رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران و عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، به بیان دو چالش اساسی دامپزشکی در ایران پرداخت و گفت: «چالش اول از هم گسستگی سازمان‌ها و مراجعی است که خدمات دامپزشکی ارائه می‌دهند و چالش دوم بی‌صدایی دامپزشکی است.»

 «دکتر محمد وجگانی» ضمن انتقاد از اینکه دامپزشک خود را معرفی نکرده و تریبون شایسته‌ای برای معرفی جایگاه واقعی خدماتی که در حال حاضر در کشور ارايه می‌دهد در اختیار ندارد، تصریح کرد: «در حالی که دامپزشکی از بسیاری از رشته‌های دانشگاهی ضروری‌تر و مهم‌تر بوده و خدمات آن به شکلی است که ما نمی‌توانیم حتی یک نیم‌روز از آن غافل باشیم. کمااینکه از بحث غذا و بیماری‌ها تا بحث سلامت انسان، بهداشت و ... جزء موضوعاتی هستند که اگر خدمات دامپزشکی و حضور تخصصی دامپزشکی در آنها نباشد، کار می‌لنگد.»

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هیچ‌کس متوجه نیست که عرصه دامپزشکی یک عرصه فراگیر است، خاطرنشان کرد: «یک نمونه خیلی جزئی آن در قضیه بیماری گله‌های طیور بود که سال گذشته اتفاق افتاد و دیدیم که اقتصاد مملکت را تحت تاثیر قرار داد. این اتفاق ممکن است در یک اپیدمی بیماری تب برفکی رخ دهد. خسارت‌های اقتصادی برخی از این بیماری‌ها برای مملکت فوق‌العاده و آسیب‌های بهداشتی آنها برای انسان بسیار سنگین است. کسی متوجه این مساله نیست و ما هم صدایی نداریم.»

وجگانی به اهمیت تشکیل شورای عالی دامپزشکی کشور اشاره و تصریح کرد: «تشکیل این شورا که باید با مشارکت مراجع و مراکز مهم دامپزشکی صورت گیرد، یک گام بسیار راهبردی و استراتژیک در حل مسائل دامپزشکی خواهد بود. خوشبختانه در حال حاضر شرایط در راستای تشکیل شورای هماهنگی دامپزشکی پیش می‌رود و این کار بسیار مهمی است. چراکه شورای هماهنگی می‌تواند مقدمه‌ای برای شورای عالی باشد. لذا از نظام دامپزشکی درخواست می‌کنم که این شورای هماهنگی را که مسئولیت پیش‌برد کارهای آن را دکتر مطلبی به عهده گرفته‌اند، جدی بگیرند تا به شورای هماهنگی که یک نیاز اولیه است برسیم.»

وی با یادآوری اینکه جدا شدن آموزش پزشکی خسارت‌های سنگینی را به آموزش عالی کشور وارد آورد، اضافه کرد: «انفصال دامپزشکی و آموزش دامپزشکی نیز شرایط ناموزونی را فراهم می‌کند، لذا از نظر بنده در یک تعامل علمی، باید جایگاه آموزشی و علمی دامپزشکی و پزشکی، ارتباطات، تعاملات و نیازهای آنها و کمک‌هایی که می‌توانند به هم داشته باشند، به خوبی تبیین شود.»

وجگانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دامپزشکی نیازمند یک نگاه فرابخشی بیش از گذشته است، گفت: «هم‌ردیفان ما با حرکت‌ها و حمایت‌های کشوری به توفیقات بیشتری دست پیدا کردند. امروزه در پزشکی، عرصه‌های مختلف تولید دانش بنیادی جایگاه ویژه‌ای دارد و روی آن کار می‌شود. در جلسه‌ای که چند روز پیش در یک مجمع پزشکی دعوت شدم، دیدم که بحث تولید دانش‌بنیان در کوریکلوم‌های PhD پزشکی آورده شده، در حالی که دامپزشکی قادر است نقش زیادی در تولید دانش بنیادی در عرصه پزشکی ایفا کند.»

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با بیان اینکه باید عرصه‌های مختلف، روزآمد و آینده‌نگر را بیش از گذشته در مجموعه برنامه‌ریزی‌های دامپزشکی نگاه کرد، گفت: «دیگر نگاه صرف به درمان و حتی پیشگیری جوابگو نیست. در صورتی که تولیدات و موضوعات حوزه دانش بنیان بحث بسیار مهمی است. ما امروز رشته‌هایی مثل مهندسی بافت، طب ترمیمی یا طب بازساختی داریم که تبدیل به یک جولانگاه برای حرکت‌های علمی شده است.»

وی با تاکید بر اینکه باید عرصه‌های مختلف تعامل و همکاری با پزشکی را بیشتر مد نظر قرار دهیم، خاطرنشان کرد: «هیچ کس پزشکی و دامپزشکی را به هم نزدیک نمی‌کند،‌ مگر اینکه خودمان این نیاز را ایجاد و بستر را فراهم کنیم.»

یکی از بسترهایی که می‌توند حرکت‌های فرابخشی را در دامپزشکی سامان دهد و به هدف برساند، بحث تشکیل انجمن علمی مشترک بین پزشکی و دامپزشکی است. ما باید یک حرکت مردم نهاد را تحت این عنوان راه‌اندازی کنیم. کمااینکه پزشکانی را می‌شناسم که آماده هستند تا یک انجمن علمی در ابعاد مختلف ایجاد کنند تا سازوکارهای همکاری‌های مشترک بین این دو بخش مهم سلامت فراهم شود.»

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
نمیدونم چه اصراریست که خودمون رو به پزشکی بچسبونیم. یک کم اعتماد بنفس باید داشت و جلوی خطاها و کاستی های عملکردی رو بگیریم. اگر درست عمل کنیم پزشکی بایستی دنبال ما باشه و اگر نیست بایستی آسیب شناسی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
سواد دامپزشکان در حد پزشکان متخصصه چون دامپزشکی ینی طب اطفال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
اصلا بحث این نیست که زیر نظر پزشک ها بریم یا اینکه خودمون رو به اونها بچسبونیم یا اینکه اعتماد به نفس نداریم. عزیزان و دوستان در کشور ما که تنها استثنا در دنیاست رشته های گروه پزشکی از وزارت علوم جدا شده و بودجه مخصوص هم به وزارت بهداشت و این رشته ها تعلق میگیره. برای اینکه دامپزشکی بتونه پذیرش دانشجو رو کنترل کنه و از سویی از بودجه های بهداشتی استفاده کنه گریزی جز پیوستن به وزارت بهداشت نداره. چون نقش دامپزشکی از نظر ماهیت بهداشتی و تامین غذای سالم برای جامعه و مبارزه با بیماری هاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
نه سواد دامپزشکی به اندازه متخصص پزشکی است ونه دامپزشکی طب اطفال استدامپزشکی مثل سایر علوم مورد نیازانسانهاست واگر میبینید مثل خیلی از مشاغل تولیدی در مملکت ما از جایگاه مناسبی برخودار نیست بواسطه سیستم غیر تولیدی ودلال گونه حاکم بر امورات کشور است و همه چیز بر اساس فروش نفت ودادن ارز حاصله از ان به افراد خاص و وارادات اجناس و فروش ان به چند برابر قیمت پایه ریزی شده استِ اگر میبینید پزشکی رونقی دارد بواسطه نیاز مستقیم مردم به ان است و راهی برای دلالان در این جا وجود نداردِ وگرنه علم پزشکی در ایران بدلیل عدم ارتباط با مراکز معتبر علمی حتی در مقایسه با کشور های همسایه در جایگاه بسیار پایینی قرارداردِ. پزشکی ما هیچ به علم جهانی اضافه. ننموده است اگر چه ما پزشکان بزرگی در خارج داریم که به خاطر مافیای داخلی به ایران نمی ایند. در ترکیه پزشک در سن 24 سالگی فارغ التحصیل میشود ودرصد بالایی برای تخصص به امریکا یا اروپا میروند و در سن 28 سالگی دارای تخصص بالایی هستند حالا در ایران پزشک فارع التحصیل که شد باید به طرح و یا سربازی برود وپس از اتمام ان در بهترین شرایط 30 ساله است بعد وارد دوره تخصصی با اساتید فرسوده شده و پس از اتمام 36 ساله است با جیب خالی باقیش راهم خودتان میدانید. کیفیت دانشگاه ها را خود میدانید در دانشگاه علوم پزشکی تهران فقط فرزندان افراد خاص که بطور خاص وارد تمام مراحل پزشکی شده اند هیات علمی میشوند تمام نفرات اول یا به مناطق دور افتاده فرستاده میشوند یا به انطرف اب میروندِ.این وضع. پزشکی است .در دانشکده های پزشکی علم راکد تر از دانشکده های دامپزشکی استِ من از نویسنده متن که دارای پست های متعددی هم بوده اند میپرسم بعنوان استاد برجسته در بخش ایمنولوژی دانشگاه تهران بغیر از ترجمه کتاب و انتشار مقالات خاص ارتقا چه کار مهمی که کمک کوچکی به علم پزشکی کرده باشد انجام داده اید؟.البته این بلیه مخصوص دانشگاه تهران نیست اپیدمی تمام مراکز علمیست.
من اازسردبیر محترم میخواهم بجا ی طرح بحث اقدام شروع کنید با دامدارهای بزرگ مصاحبه کنید و از انها مشکلاتشان را جو یا شوید و از انها در باره کارایی دامپزشکان مرتبط با انها سوال نمایید تا پاره ای از مشکلات مشخص شودِ
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برای دانشجویان DVM انجام پایان نامه بر روی نمونه انسانی ممنوع است. حتی در موضوعات بیماری های مشترک، انگل شناسی، ایمونولوژی، بیوشیمی و .... !!! قابل توجه پایگاه خبری حکیم مهر، نخبگان و جامعه دامپزشکی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
سلام بسیاری از پزشکان از بیماریهای مشترک اطلاعاتی ندارن
د. خصپص سواد هم اگه میزان پذیرش دامپزشکان در رشته های تخصصی وزارت بهداشت روببینید خودش بیانگوی همه چیز هست
اما دلیل رونق در پزشکی اینه که وقتی فرزندت یا خودت یا... بیمار هستن مجبوری برای سلامتی اونا هر هزینه ای بکنی ولی دام زیاد مهم نیست البته در ابران نهایتش کشتارگاه یا میمیره
نظر شما
ادامه