کد خبر: ۴۴۰۲۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
نامه مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به رئیس مجمع نمایندگان استان:
در این نامه پیشنهاد شده است: درصدی از بودجه و اعتبار این طرح در قالب بهداشت و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به سازمان دامپزشکی کشور اختصاص یابد ...



حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری طی نامه‌ای از رئیس مجمع نمایندگان استان خواست با طرح تخصیص بودجه سلامت در جهت تحقق سلامت کامل و پایدار در جامعه و نیز حفظ و ارتقای سلامت و امنیت غذایی کمک و یاری رسانند و باعث تقویت فضای همدلی و همکاری بین دولت و ملت شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، «دکتر حسینعلی سلطانی» اظهار داشت: سلامت و امنیت، از موهبت‌های بزرگ الهی هستند که نیاز به آنها از مهم‌ترین ضروریات هر جامعه‌ای است. بدیهی است؛ حوزۀ حساس و پر اهمیت دامپزشکی، با تهیه و توسعۀ زیرساخت‌های لازم، نقش بسیار مهمی در تأمین و حفظ سلامت و امنیت غذایی جامعه داراست و از سوی دیگر با حفظ سرمایه‌های دامی کشور (به عنوان یک وظیفۀ خطیر و گسترده)، سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت دام، طیور و آبزیان را که بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه را به خود اختصاص می‌دهد محافظت و تضمین می‌نماید. بنابراین، سازمان دامپزشکی کشور برای خودکفایی و خوداتکایی در حوزۀ کالاهای استراتژیک و اساسی - به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در تقویت اقتصاد کشور- گام‌هایی مهم برداشته است و بی‌توجهی به این بخش، ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور در راستای به جا آوردن دو رسالت بزرگ خود (یعنی حفظ سرمایه‌های دامی کشور و تأمین سلامت و امنیت غذایی جامعه) باید به پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دامی (اعم از انواع دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم و ...) و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بپردازد. در این راه، کارکنان دامپزشکی در خط مقدم جبهۀ مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان قرار داشته و با تلاش جهادگرانه و به قیمت ابتلای خود و خانوادۀ خود، از ورود این بیماری‌ها و آلودگی‌ها به جمعیت انسانی جلوگیری می‌کنند. شاهد این ادعا این است که: «کمتر دامپزشک یا پرسنل دامپزشکی را می‌توان یافت که در طول دورۀ اشتغال به امور دامپزشکی، به بیماری بروسلوز (تب مالت) مبتلا نشود». یعنی به جرأت می‌توان گفت: «پرسنل دامپزشکی، ناگزیر از ابتلا به یک یا چند بیماری مشترک بین انسان و حیوان هستند». چرا که از میان 1709 عامل بیماری‌زا در جهان تعداد 832 عامل (یعنی حدود 50 درصد) و از تعداد 156 بیماری نوظهور حدود 114 مورد (یعنی حدود 75 درصد) مشترک بین انسان و حیوان هستند. اما با وجود این خطرات و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف، کارکنان سازمان دامپزشکی کشور بر خود وظیفه می‌دانند تا به استناد وظایف ذاتی و قانونی خود تمامی تلاش و همت خود را در جهت حفظ و ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه معمول دارند.

دکتر سلطانی گفت: امروزه مردم شریف میهن عزیزمان از دستاوردهای طرح تحسین برانگیز «تحول نظام سلامت» در حوزۀ دارو، درمان و خدمات پزشکی بهره‌مند می‌باشند. اما همان گونه که مستحضرید تحقق سلامت کامل و پایدار در جامعه بدون توجه کافی به یکپارچگی و وحدت تمامی ارکان مؤثر در نظام سلامت امکان پذیر نمی‌باشد. هرچند طرح «تحول نظام سلامت» یک دستاورد بزرگ برای کشور است اما در این طرح بیشترین توجه به حوزۀ درمان معطوف شده است در حالی که پیشگیری مقدم بر درمـان است و شاخص‌های بهداشتی و پیشگیری نیز بـاید مورد توجه جدی قـرار گیرند. از طرفی بدون تـوجه حداقلی به امر پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و تأمین سلامت و امنیت غذاهای با منشأ دامی، چه بسا موجب بروز نقص یا انحراف در طرح ارزشمند «تحول نظام سلامت» و از دست رفتن دستاوردهای آن خواهد شد که این امر لزوم توجه جدی به نقش و جایگاه برجستۀ دامپزشکی و قشر فرهیختۀ دامپزشکان و سایر رده‌های دامپزشکی را در طرح تحول نظام سلامت بیش از پیش بیان می‌دارد.

وی بیان داشت: در این راستا، یکی از دغدغه‌های جدی و خواسته‌های به حق این قشر فرهیخته، تدارک برنامه‌های اساسی برای همراه نمودن افراد متخصص فعال در حوزۀ کشاورزی و دامپزشکی در کمیته‌های اختصاصی مجلس محترم شورای اسلامی و پیگیری مستمر حضرتعالی و سایر همکاران در تبیین اهمیت دامپزشکی کشور در طرح تحول نظام سلامت است و انتظار می‌رود درصدی از بودجه و اعتبار این طرح در قالب بهداشت و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به سازمان دامپزشکی کشور اختصاص یابد.

دکتر سلطانی در پایان گفت: امید است؛ در سایۀ عنایات پروردگار متعال و استفاده از عنصر اعتماد متقابل بین دولت (به عنوان سکان‌دار اجرایی کشور) و ملت (به عنوان صاحبان کشور) فضای همدلی و همکاری در کشور تقویت شده و گام‌های بزرگی در مسیر پیشرفت میهن عزیز اسلامیمان برداشته شود.


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
نمیتوان قسمتی از سیستم بهداشتی کشور نبود و مطالبه بودجه طرح تحول سلامت داشت. تنها با الحاق به وزارت بهداشت میتوان از مزایای سیستم بهداشتی استفاده کرد. ما نه درصد میخواهیم و نه باقی ماندن در این سیستم ناقص رو. اگر برخی خیال کرده اند که مشکل دامپزشکی با درصد و امتیازهای کوچک حل میشود و میتوانند به این روند ناقص و بی حساب و کتاب پایان دهند .............. زهی خیال باطل
همکار
|
Germany
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
سلام
وزارت بهداشت در طرح سلامت خودش مونده و کمبود اعتبار شدید داره مشکلات زیادی رابرای این وزارتخانه ایجاد میکنه.ما میآییم نظریه پردازی میکنیم.
با نامه نگاری و خیال پردازی در مسیر نادرست نمیتوان اعتبار گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
اردشیر خان تو کمسیون امنیت ملی عضو هستند و تخصصی تو این زمینه ندارند
بهتر بود به دکتر پزشکیان که نایب رئیس مجلس و سابقه وزارت بهداشت را هم دارند نامه میزدند بعد از اردشیرخان میخواستند پیگیر موضوع باشند
گرچه از تصویب یک طرح و لایحه تا اجرا یه نفر استخدام و بازنشسته میشه
من دکتری را می شناسم که داره بازنشسته میشه ولی میگه دانشجو بودم که میگفتند دامپزشکی باید بره زیر نظر وزارت بهداشت!۳۰ سال گذشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
ما که راضی شده ایم رزق مقدر شده را
نکشیم ناز گدایان توانگر شده را
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
با سلام
زیرساخت های مباحث دامپزشکی در وزارت بهداشت محیا نیست،لازم است وزارت بهداشت اقدام به استخدام دامپزشک نماید تا هم مشکلات بیکاری دامپزشکان تاحدودی حل شود و هم شرایط را محیای انتقال دامپزشکی به این وزارتخانه نماید.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
چیزی که ما به اسم طرح تحول سلامت مشاهده کردیم طرح تحول درمان است که پیشگیری حلقه ای مفقوده در این طرح می باشد و تنها پزشکان را متمول نمود.به قول حکیم بزرگوار ابن سینا ۹۰ درصد بیماری ها از راه غذا وارد بدن می شوند.سلامت غذا در گرو اصل دامپزشکی است.یک فرد شاید سالی یکبار با پزشک مواجه شود اما روزانه سه نوبت سر سفره غذا با دامپزشک مواجه است.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
با سلام ان شاا... طرح تسری همکاران تو حکم کارگزینی بیاد و ضعیت معیشتی همکاران تقویت می شود. التماس دعا
نظر شما
ادامه