کد خبر: ۴۴۰۳۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: 70 درصد قیمت تولید دام و طیور تابع غذای آنهاست هر چقدر میزان و قیمت غذا افزایش یابد نرخ تمام شده فرآورده دامی مانند گوشت قرمز، سفید و شیر بیشتر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا، منابع حیوانی یکی از بهترین منابع برای تامین این نیاز شناخته شده است.

اداره کل دامپزشکی نیز با توجه به این موضوع تلاش دارد تا با نظارت کردن، سلامت منابع حیوانی حفظ شود تا غذای سالمی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

از مهمترین مصارف امروز مردم استفاده از فرآورده‌های دامی مانند گوشت سفید و قرمز است و همین اهمیت و جایگاه دامپزشکی در نظارت کردن بر واحدهای دام و طیور را دو چندان می‌کند تا سلامت محصولات این واحدها تامین و تضمین شود.

برای در جریان قرار گرفتن وضعیت دام و طیور استان قزوین و برنامه‌های اداره‌کل دامپزشکی در راستای نظارت و تامین سلامت محصولات فرآورده‌های دامی زهرا محبی خبرنگار فارس در قزوین با «دکتر حمید زینالی» مدیرکل دامپزشکی این استان به گفت‌وگو نشسته است که از نظرتان می‌گذرد.

فارس: با توجه به اینکه مرغ و تخم‌مرغ از مهمترین مصرف غذایی مردم است، چه برنامه‌ای اکنون توسط کارشناسان دامپزشکی در راستای تامین سلامت آنها در حال اجرا است؟

از برنامه‌های در حال اجرای اداره کل دامپزشکی ممیزی واحدهای طیور است که برای انجام این مهم تیمی اعم از دامپزشکی، جهاد کشاورزی، نظام دامپزشکی، نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است.

در موفقیت اجرای طرح یاد شده، بهره‌بردارها مهمترین قسمت پازل ممیزی واحدهای طیور هستند و اگر همکاری آنها نباشد در انجام این طرح موفق نخواهیم بود.

به طور کلی، تصمیم‌هایی که مسوولان برای بهره‌بردارها اتخاذ می‌کنند و طرح‌های مختلفی که برای جلوگیری از تلفات و شیوع بیماری‌ها انجام می‌دهند اگر آنها همکاری خوبی داشته باشند، اجرای هر طرحی به موفقیت می‌رسد.

فارس: اکنون ممیزی واحدهای دام و طیور شروع شده است؟

ممیزی واحدهای دام و طیور ابتدا در مرغ تخمگذار و مادر به پایان رسیده و در برخی واحدها نیز در حال انجام است.

تاکنون تعاونی مرغداران و دامداران در ممیزی شرکت کردند و اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

فارس: چه تعداد واحد تخم‌گذار در استان قزوین است و چه تعداد ممیزی شده است؟

۷۰ واحد تخم‌گذار در استان قزوین است، از این آمار 59 واحد ممیزی انجام شده که ۳۶ واحد ممیزی آنها به صورت کامل انجام شده و از نظر اداره کل دامپزشکی اجازه فعالیت دارند و مابقی هم در حال اصلاح ساختارها هستند.

همچنین ۱۱ واحد ممیزی انجام نشده واحدهای تخم‌گذاری است که در حال فعالیت هستند.

از آنجایی که اداره کل دامپزشکی به دلیل کمبود تخم‌مرغ به واحدهای طیور اجازه داده تا مدت بیشتری را برای پرورش مرغ بپردازند به همین دلیل هنوز ممیزی این واحدها انجام نشده است.

اگر این مدت زمان بگذرد ممیزی واحدها را شروع می‌کنیم تا آن زمان کارهای شست‌وشو و نظافت انجام می‌شود تا از بروز بیماری‌ها جلوگیری شود.

فارس: استان قزوین ظرفیت تولید چه تعداد مرغ و تخم‌مرغ را دارد؟

استان قزوین صنعت مهمی در کشاورزی و دامپروری محسوب می‌شود و با توجه به اینکه این استان یک درصد از مساحت کشور است به طور متوسط ۵ درصد تولید کشوری را در همه زمینه‌ها برعهده دارد.

در استان قزوین ۵ درصد گوشت مرغ و ۱۲ درصد تخم‌مرغ کشور تولید می‌شود که عدد بالایی‌ست و قابل توجه است.

اگر تولید مرغ با ظرفیت بالا افزایش یابد از نظر ایمنی مرغ‌ها تحت فشار هستند و حفظ سلامتی آنها کاهش می‌یابد و برای مبتلا شدن به بیماری‌ها آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

در آبیک تراکم بسیار زیادی برای طیور تخمگذار و مادرست و از طرف دیگر این واحدها در مسیر اصلی جاده ترانزیتی غرب و شمال به پایتخت قرار گرفته است.

مراکز مهم تولید مرغ و تخم‌مرغ در کرج و تهران مستقر است و استان قزوین از نظر تولید به عنوان سد دفاعی برای جلوگیری از بیماری‌ها و نفوذ آن به پایتخت محسوب می‌شود.

فارس: مهمترین واحدهای طیور استان قزوین کجاست و چه میزان ظرفیت تولید دارند؟

در استان قزوین با محوریت آبیک دو واحد مرغ تخم‌گذار و اجداد بسیار مهم است که در سطح کشور منحصر به فردست که سلامت این واحدها را حفظ کردیم تا درگیر بیماری‌های آنفلوآنزا نشود.

ظرفیت تولید مرغ تخمگذار در استان قزوین ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار است که وقتی معدوم‌سازی صورت می‌گیرد تولید آن کاهش می‌یابد و همین در بازار تاثیر دارد.

برای اینکه به وضعیت قبل از معدودم‌سازی برگردیم و تولید جبران کنیم باید حداقل چهار میلیون قطعه طیور تخم‌گذار داشته باشیم که یک تا سه ماه پرورش آنها طول می‌کشد.

همچنین واحدهای یاد شده ظرفیت 12 هزار تولید اجداد دارد، که تولید زیادی نیست و محصول آنها جوجه مادر است و خود جوجه مادر نیز فرآیندهایی دارد تا تولید مرغ تخم‌گذار ‌کند که چرخه طولانی است تا به پیک تولید برسد.

اگر مشکلات در کشور اتفاق نیفتد چرخه تولید تخم‌مرغ در استان قزوین تا پایان سال 98 به حالت عادی خواهد رسید.

وقتی این واحدها با چنین فرآیندهایی درگیر مشکلاتی می‌شوند برطرف کردن آنها دشوار است اگر کوچکترین مشکلی از بیماری‌ها در این چرخه رخ دهد به دلیل فرآیندهای طولانی جبران کردن ظرفیت تولید تخم‌مرغ یا مرغ دشوار است.

فارس: سال گذشته چند قطعه مرغ معدود‌سازی شدند؟

سال 96 در یک مقطعی از زمان فقط پنج میلیون قطعه مرغ در استان قزوین دچار بیماری شدند و مجبور به معدودم‌سازی آنها با هدف جلوگیری از شیوع بیماری شدیم که از این آمار چهار میلیون قطعه در آبیک انجام شد.

از آمار یاد شده بیش از 70 درصد مرغ تخم‌گذار بودند یک جمعیت زیادی بود که در استان قزوین معدودم‌سازی شد.

همچنین معدوم‌سازی مرغ در استان‌های تهران، قم، البرز و آذربایجان شرقی انجام شده و همین تلفات باعث افت تولید تخم‌مرغ کشور شد.

به همین دلیل در مدت زمانی دچار مشکلات تامین تخم‌مرغ و مرغ شدیم زیرا به شدت تولید آنها در کشور کاهش یافت و جبران این خسارت نیازمند زمان است.

فارس: برای تثبیت قیمت تخم‌مرغ چه اقداماتی انجام دادید؟

بازاز تابع عرضه و تقاضاست وقتی عرضه کاهش یابد به تبع قیمت افزایش می‌یابد و مردم در تامین مواد غذایی دچار مشکلاتی می‌شوند.

در شرایط یاد شده وزارت جهاد کشاورزی ذخیره مواد غذایی را به بازار عرضه کرد تا حدی قیمت کنترل شود.

همچنین مجبور شدیم واردات تخم‌مرغ برای رفع کمبود آن داشته باشیم که از این واردات یک محموله از ترکیه وارد استان قزوین شد و مشکلی هم نداشتند، دیگر هیچ وارداتی به این استان نداشتیم.

اتحادیه مرغ واحدهای مرغ تخم‌گذار را ملزم کرد که هر جور شده تخم‌مرغ استان قزوین را تامین کنند و تخم‌مرغ از واحدهای تولیدی استان قزوین تهیه شد و در بازار عرضه شده که البته عدد تولیدی زیاد نبود ولی تقاضای بازار را تا حدی پوشش داد.

فارس: آیا بیماری آنفلوآنزا قابل کنترل است و اکنون چنین بیماری در استان قزوین قابل مشاهده است؟

کنترل آنفلوآنزا بسیار سخت و غیرقابل پیش‌بینی است و با بروز آن، واحدهای مربوطه متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند.

برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا، سال آنفلوآنزا تعیین شده که از شهریور ماه شروع و تا مرداد سال بعد ادامه دارد تا امروز هیچ مورد آنفلوآنزای طیور صنعتی، بومی و حیات‌وحش در استان قزوین مشاهده نشده است.

در بدبینانه‌ترین حالت که درگیر آنفلوآنزا شویم 30 درصد تولید مشمول خسارت می‌شود که البته با همت و همکاری واحدها ضمن رعایت اصول امنیت زیستی تلاش خواهد شد تا بروز بیماری‌ها به صفر برسد.

هر چقدر به پاییز و زمستان می‌رویم احتمال درگیری بیشتر می‌شود و باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا از این فصل‌ها عبور کرد.

فارس: چه تعداد دوز واکسن به استان قزوین وارد شده است؟

10 میلیون دوز واکسن به کشور وارد شده که پنج میلیون دوز به استان قزوین آمده و در سردخانه نگهداری و ذخیره‌سازی شده است.

اوایل تیر ماه واکسیناسیون در استان قزوین انجام شد، مشکلات هم رصد و مکتوب به دامپزشکی ارجاع شده تا سایر استانها از تجربه این استان استفاده کنند.

در مرحله نخست یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه تخم‌گذار واکسینه شدند و مرحله دوم واکسیناسیون شروع می‌شود.

در استان قزوین دو دوره واکسیناسیون انجام می‌شود ولی وضعیت مطلوب واکسیناسیون 3 دوره است.

فارس: نوسانات ارزی در قیمت محصولات دام و طیور تاثیر دارد؟

مقدار زیادی از نهاده‌های خاص خوراکی از خارج وارد کشور می‌شود و به تبع نوسانات ارزی بر روی قیمت دام و طیور تاثیرگذار است.

همچنین 70 درصد قیمت تولید دام و طیور تابع غذای آنهاست هر چقدر میزان و قیمت غذا افزایش یابد نرخ تمام شده فرآورده دامی مانند گوشت قرمز، سفید و شیر بیشتر می‌شود.

فارس: آیا در پرورش طیور و دام استان قزوین از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود؟

هیچگونه هورمونی در پرورش طیور اعم از گوشتی و تخم‌گذار مصرف نمی‌شود در دام بزرگ نیز به عنوان درمان استفاده می‌شود.

هورمون در پرورش دام وجود ندارد، آنتی‌بیوتیک در مصرف مرغ تخم‌گذار مادر و اجداد هیچ استفاده نمی‌شود.

ولی در طیور گوشتی است و افراد می‌توانند با توجه به نوع پرورش آنها از آنتی‌بیوتیک‌های مجاز استفاده کنند ولی اگر در زمان پرهیز باشد مشکل دارد.

فارس: سن عرضه طیور و گوشتی در استان قزوین چند روزه است؟

سن عرضه طیور 42 روز و گوشتی 48 روز محدود شده است که با تحقق این مهم درگیری با بیماری‌های باکتری به شدت کاهش می‌یابد.

فارس: مردم استان قزوین از چه طریقی با اداره کل دامپزشکی می‌تونند در ارتباط باشند؟

همه مردم می‌توانند براحتی با شماره 1512 بدون پیش شماره تماس بگیرند این شماره بدون محدودیت زمانی و مکانی است و 24 ساعته همکاران آماده پاسخگویی هستند.

همچنین سامانه پیامکی 50001512 که پل ارتباطی بین اداره کل دامپزشکی و مردم است و هر پیامی در هر لحظه ارسال کنند بلافاصله به دست مسوولان و کارشناسان می‌رسد.

فارس: حرف آخر؟

در اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیروهای متعهد، متخصص و دلسوز مردم مشغول به فعالیت هستند و این مهم در بهره‌وری تاثیر مثبت خواهد داشت.

همچنین این اداره کل برای ارتقای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و ارتقای سطح سلامت محصولات واحدهای تولیدی همواره تلاش کرده و می‌کند تا غذای سالمی به دست مصرف‌کننده برسد.

مردم استان قزوین نیز در صورت مشاهده تخلفات می‌توانند کارکنان دامپزشکی را در جریان قرار دهند تا برخوردهای لازم با آنها انجام شود.

 
 
نظر شما
ادامه